همدان- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه براساس آمار هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند ، گفت: ۸۵۰ منطقه حاشیه نشین در کشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله مسعودی فرید ظهر چهارشنبه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان همدان با بیان اینکه باید حتما در برنامه ریزی ها و طراحی ها به چند نکته توجه کرد، اظهار داشت:  نگاه کل نگر به آسیب های اجتماعی باید مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه ها استراتژیکی پیشرفت و توسعه کلی تعریف می شود که نخست توسعه همه جانبه و دیگری موضوع آمایش سرزمین است، بیان کرد: در برنامه توسعه پنج ساله کشور باید به همه بخش ها توجه شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه براساس آمار هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند و ۸۵۰ منطقه حاشیه نشین در کشور وجود دارد، ابراز داشت: برای مناطق حاشیه نشین در فضای شهری خدمات خوبی تعریف نشده و این مناطق می توانند به عنوان عامل خطری برای آسیب های اجتماعی باشند که باید مورد توجه قرار گیرد.

مسعودی فرید با بیان اینکه موضوع دیگری که در برنامه های استراتژیکی باید به آن توجه شود مسئله کودکان است، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاری فراوانی در بخش کودکان انجام شده است.

وی با بیان اینکه هشت تا ۹ درصد بچه ها در مهد کودک ها حاضر می شوند و باقی مانده در داخل خانواده هستند، افزود: محتوای برنامه مهد کودک ها باید به سمت یکسان سازی برود تا در هر مهد کودکی هر چیزی تدریس نشود.

بسته ای با هدف توسعه مفاهیم دینی تهیه و در اختیار مهد کودک ها گذاشته شد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کودکان نباید یک بعدی بلکه باید چند بعدی باشند، اظهار داشت: سال گذشته بسته ای با هدف توسعه مفاهیم دینی تهیه و در اختیار مهد کودک ها گذاشته شد.

حبیب الله مسعودی فرید ادامه داد: هفته گذشته نیز تفامنامه ای با سازمان تبلیغات در راستای توسعه مفاهیم و مبانی دینی در مهدهای کودک در زمینه تهیه محتوا و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای موضوع یاوران در نماز با ستاد اقامه نماز کشور نیز طرحی اجرا خواهد شد، عنوان کرد: باید اندیشه ها و آرمان های امام خمینی(ره) برای بچه ها نهادینه شود و در این راستا تفاهمنامه ای با مرکز حفظ و نشر آثار امضا شده تا در راه توسعه افکار امام اقداماتی انجام شود و منش و سلوک حضرت امام خمینی(ره) اولویت قرار گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حوزه کودکان خیابانی کارهایی انجام شده است، ادامه داد: پنج تا شش هزار کودک خیابانی در مراکز نگهداری از کودکان در سراسر کشور نگهداری می شود ولی حدود ۸۰ درصد کودکان خیابانی با پدر و مادر خود زندگی می کنند و نمی توان بچه ها را از پدر و مادر جدا کرد.

مسعودی فرید با بیان اینکه باید به کودکان خیابانی نگاه دیگری داشته باشیم و خدمات روزانه به آنها ارائه بدهیم و با خانواده های آنها ارتباط برقرار کنیم، عنوان کرد: در پنج استان همدان، البرز، تهران، چهار محال بختیاری و خوزستان کارهای خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی یکی از افتخارات بهزیستی است، ابراز داشت: بسته های خدماتی در اورژانس اجتماعی به چهار دسته تقسیم شده است.

پایگاه های خدمات اجتماعی فضاهایی هستند که در مناطق آسیب پذیر خدمات ارائه می دهند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پایگاه های خدمات اجتماعی فضاهایی هستند که در مناطق آسیب پذیر خدمات ارائه می دهند، عنوان کرد: در کشور در حال گسترش پایگاه های خدمات اجتماعی هستیم.

حبیب الله مسعودی فرید با بیان اینکه پایگاه های خدمات اجتماعی خدمات رسانی به مردم محله با مشارکت مردم محله است، ابراز داشت: بسته اورژانس اجتماعی در منطقه خاورمیانه بی بدیل است و نمونه آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درخصوص اورژانس اجتماعی باید اطلاع رسانی انجام شود و مردم از وجود پایگاه ای اجتماعی مطلع شوند، ابراز داشت: ۳۰۰ خودرو برای موضوع اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طرح اورژانس اجتماعی از سال ۷۸ آغاز شده است و بعد به خط ۱۲۳ تبدیل شد، عنوان کرد: اورژانس اجتماعی از سال ۷۸ توسعه کشوری داشته و اکنون یک موضوع جا افتاده است.

مسعودی فرید با بیان اینکه فوریت های اجتماعی اهمیت فراوانی دارد و ۱۵ بهمن سال گذشته پایگاه اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور راه اندازی شده است، ادامه داد: ۱۵ بهمن امسال نخستین سالگرد پایگاه اورژانس اجتماعی کشور است.

وی با بیان اینکه هفته آینده روز سه شنبه از طرح بشیر رونمایی می شود، عنوان کرد: طرح بشیر در مورد مسائل قبل، بعد ازدواج و حین طلاق است و طلاق یک رخداد است و یک فرایند نیست.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه جوانان باید برای ازدواج، آموزش های پیش از ازدواج داشته و خانواده ها را باید آگاه کرد، عنوان کرد: برای همه چیز در زندگی فرزندان هزینه می کنیم اما حاضر نیستیم برای آموزش ازدواج جوانان خود هزینه کنیم.

زوجین مهارت حل اجتماعی مشکلات خود را ندارند

حبیب الله مسعودی فرید با بیان اینکه از ۱۵۰ یا ۱۶۰ هزار پرونده ای که رای طلاق آمدند دلایل عمده عدم نحوه صحیح صحبت کردن زوجین با هم بوده است، عنوان کرد: زوجین مهارت حل اجتماعی مشکلات خود را ندارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد زوج هایی که به مراکز مداخله در بحران مراجعه می کنند منجر به سازش می شود، ابراز داشت: طرح بشیر به مسائل و مشکلات زوجین می پردازد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۳۰ دی ماه امسال کارگاه آموزشی معاونان اجتماعی بهزیستی سراسر کشور برگزار خواهد شد، عنوان کرد: معاونان اجتماعی در این کارگاه درخصوص طرح بشیر توجیه خواهند شد.

مسعودی فرید با بیان اینکه طلاق نیز باید آگاهانه باشد به طوری که فرزندان آسیب نبینند، ادامه داد: در بحث کودک آزاری قانون محکمی وجود دارد که یک جرم عمومی است که نیاز به شاکی خصوصی ندارد.