مستند «تهران شهر بی‌پرنده» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محسن سخاء با موضوع پرندگانی ساخته می‌شود که از کلان‌شهر تهران مهاجرت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن سخاء درباره‌ موضوع مستند «تهران شهر بی‌پرنده» عنوان کرد: از بین رفتن باغ‌های اطراف تهران، آلودگی هوا و انتشار امواج الکترومغناطیسی تاثیر مستقیم روی مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان از شهر تهران داشته است.

وی افزود: طبق آخرین گزارشات، حضور 160 گونه پرنده در سال‌های گذشته در تهران به ثبت رسیده بود، اما متاسفانه اکنون تعداد پرندگان تهران خیلی کمتر شده است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: تفاوت انسان‌ها با پرندگان در این است که با وجود آلودگی هوای تهران ما همچنان در این کلان شهر سکونت داریم و روز به روز به جمعیت میلیونی آن اضافه می‌شود، در حالی که پرندگان به‌سادگی از تهران مهاجرت می‌کنند!

وی افزود: دلیل دیگر کوچ پرندگان کمبود منابع غذایی است. متاسفانه با از بین رفتن منابع طبیعی، زیستگاه حشرات که منبع اصلی تامین غذای پرندگان به شمار می‌آید، تحت‌الشعاع قرار گرفته و آنها مجبور هستند برای یافتن غذا تهران را ترک کنند.

سخاء در پایان گفت: مراحل تحقیق و پژوهش این مستند به پایان رسیده و تصویربرداری آن از اواخر بهمن ماه آغاز می‌شود. منابع کتابخانه‌ای، صحبت با کارشناسان محیط زیست و تحقیقات میدانی از جمله موارد پژوهشی مستند «تهران شهر بی پرنده» است.