مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ با رد برخی خبر ها نسبت به احتمال بارداری دلبر یوز پلنگ ماده پارک پردیسان، گفت: تا کنون هیچگونه آزمایشی برای اثبات حاملگی دلبر صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هومن جوکار افزود: ایده ساخت مرکز تحقیقاتی تهران از حدود 3 سال پیش یعنی زمانی که دلبر در 4 ماهگی به اسارت درآمد مطرح شد که بعد از بررسی های انجام شده و با همکاری شان مک کوئن از متخصصان شاخص بین المللی در حوزه گربه سانان از ایرلند، کارهای اجرایی آن از اواخر اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شد و اکنون نیز به بهره برداری رسیده و دو یوزپلنگ را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ارائه شده توسط شان مک کوئن ، دلبر و کوشکی در مرکز تحقیقاتی مستقر شده با مساحتی در حدود 15 هزار متر مربع که در مقایسه با مراکز مشابه خود در کشورهای دیگر بسیار بزرگتر و مجهزتر است در دروه های زمانی مشخص در کنار هم زندگی می کنند و یک زمان مشخصی از هم جدا و دوباره در کنار هم قرار می گیرند.

جوکار در خصوص احتمال حاملگی دلبر تصریح کرد: در ابتدا، تشخیص حاملگی از روی رفتار صورت می گیرد و در صورت اینکه احتمال حاملگی از روی بروز برخی رفتار ها تشخیص داده شود بعد از یک ماه با آزمایشات هورمونی و دیگر آزمایشات قطعیت این موضوع مطرح میگیرد.البته تا کنون هیچگونه ازمایشی برای اثبات حاملگی دلبر صورت نگرفته است.

جوکار گفت: این مرکز با دو هدف کلی تحقیقات و بازپروری راه اندازی شده است زیرا ممکن است در آینده یوزپلنگ هایی به دلایل مختلف در طبیعت آسیب بببند که به این مرکز منتقل و بعد از مداوا به طبیعت بازگردانده می شوند.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیای تاکید کرد: هدف دوم این مرکز زاد آوری و تولید مثل این گونه ها در این محوطه است زیرا بررسی جفت گیری این حیوانات در طبیعت امکان پذیر نیست و هدف اصلی این مرکز تحقیقات تولید مثل بصورت طبیعی و نه دستکاری های انسانی و لقاح مصنوعی است.

جوکار افزود: همچنین مطالعه تغییرات هورمونی، بررسی بیماری های این گربه سان و بررسی های ژنتیکی از دیگر فعالیت هایی است که دراین مرکز تحقیقاتی انجام می شود.