به گزارش خبرنگار مهر، آخرین نشست برنامه «یک فیلم یک سلام» به فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص داشت و عبدالحسن برزیده کارگردان، حسین یاری بازیگر، مشکین مهرگان مدیر هنری و بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم شب گذشته سهشنبه 30 دی در پردیس سینمایی ملت حاضر شدند تا از پوستر و شعار فیلم رونمایی کنند.
برزیده در ابتدای این نشست اظهار کرد: موضوع فیلم به سال 77 مربوط میشود. اتفاق مهمی که رخ داد اما به آن پرداخته نشد و کسی درباره آن حرفی نزد؛ آن هم به دلایلی که برای من روشن است. فیلم به موضوع حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف و کشتار دیپلماتهای ایرانی میپردازد و امیدوارم در این ایام که فیلم پخش میشود بیشتر به این موضوع نیز بپردازیم.
سهلانگاری تاریخی و کمکاری مسئولان
وی افزود: متاسفانه درباره کشته شدن تعدادی از مردم و دیپلماتهای ما که در کنسولگری ایران در مزار شریف خدمت میکردند سهل انگاری شده است. آن زمان وقتی شرایط مزار شریف ناامن شد قاعدتا دیپلماتهای ایرانی باید به کشور برمیگشتند تا دوباره در یک موقعیت مناسب به محل خدمت برگردند اما این اتفاق نیفتاد. این موضوع نیز در آن زمان و حتی سالهای پس از آن مسکوت مانده است و دوستان هم تحلیلهایی در این خصوص داشتند که مرا قانع نکرد و با دیدن این فیلم متوجه میشوید جایی برای قانع شدن وجود ندارد.
این فیلمساز تأکید کرد: متاسفانه دریغ از یک عذرخواهی ساده از سوی مسئولیان وقت از ملت ایران و کسانی که داغدار این ماجرا بودند. نه تنها عذرخواهی صورت نگرفته بلکه این خانوادهها گاهی حتی مورد بی مهری هم قرار گرفتهاند.
به همسر یکی از دیپلماتها گفته بودند مگر همسرت شهید شده؟!
کارگردان «مزار شریف» یادآور شد: در طی ساخت فیلم برخی از خانواده این شهدا با من تماس گرفتند و از بیمهریها گفتند. به همسر یکی از افراد گفته شده بود مگر شوهر شما شهید شده است؟! بعضا داغ دل خانوادهها را نیز بیشتر کردهاند. امیدواریم با ساخت این فیلم به سهم خودم رسما به شکل هنری اعلام کنم ما باید یاد بگیریم اگر جایی اشتباه کردیم صادقانه و جوانمردانه آن را بپذیریم و بگوییم
در ادامه یاری بازیگر نقش اصلی فیلم نیز در سخنانی درباره متفاوت بودن این نقش گفت: در این کار گریم متفاوتی دارم. من هیچوقت داعیه این را ندارم که متفات کار میکنم اما این کاراکتر حداقل ظاهر متفاوتی داشت که امیدوارم مرا نیز تکان داده باشد و متفاوت عمل کرده باشم.
وی افزود: من پیرامون نقش خودم تحقیقاتی کردم. گرچه خیلی از ماجرا نمیگذرد و نیازی به تحقیق آنچنانی نبود و همه منابع در دست بودند. از فیلمنامه نیز کمک کردم و شکل روایی برای اجرای نقش به من کمک کرد.
ترجیح دادم شخصی که نقشش را بازی میکنم نبینم
یاری در این باره که آیا با شخصی که نقش او را بازی میکند ملاقات داشته یا خیر، توضیح داد: او هنوز در قید حیات است اما ترجیح من این بود که او را نبینم. به ویژه که آنچه در شخصیت فیلم میبینید و اتفاقاتی که برایش رخ میدهد جذابیتهایی دارد که در واقعیت نبوده است. ما به این رویداد در یک شرایط دراماتیک پرداختیم و از آن رو من تلاشی نکردم به سمت مستند بروم و تلاش فیلمنامهنویس هم بر چنین کاری نبود.
این بازیگر تصریح کرد: شکل روایی و اجرایی درام نیز اینگونه ایجاب میکرد که من به متن وفادار باشم و به اجرای آن بسنده کنم.
در ادامه مهرگان مدیر هنری فیلم نیز در سخنانی درباره دکورهای «مزار شریف» توضیح داد: بخش اعظم این کار در لوکیشنهای داخلی و دکورهایی بود که در یک سوله بزرگ به عنوان استودیو ساخته بودیم. تمام سکانسهای داخلی ما در این فضا ضبط شدند. فضاهای خارجی نیز بیرون از تهران بود به استثنای مزار شریف که به شکل دکور ساخته شده بود. باقی کار در منطقه الموت و کوهستانهای اطراف آن ساخته شد.
وی افزود: در این فیلم جغرافیای متعددی وجود دارد و ما باید کار را متنوع میکردیم. سعی کردیم فضاسازی در راستای تسهیل جریان روایت و درام باشد و با حرفی که میخواهیم بزنیم و فضایی که در آن هستیم متناسب باشد.
تلاش برای حفظ مناسبات تاریخی و اقلیمی
مدیر هنری «مزار شریف» تأکید کرد: این فیلم از آن جهت چالشهای خاصی دارد که یک دهه و نیم از زمان وقوع حادثه میگذرد و ما باید مناسبات تاریخی و اقلیمی را به درستی در کار حفظ میکردیم. از طرفی «مزار شریف» یک پروژه ملی است و سعی دارد به جریانهای افراطیگری که زیاد از آنها میشنویم نیز بپردازد.
وی تصریح کرد: این فیلم فقط حاوی یک واقعه سیاسی نیست بلکه درام جذابیتهای نهفته فوقالعادهای دارد. فیلم را ببینید و لذت ببرید.
در ادامه عبدی آهنگساز فیلم با بیان اینکه تم اصلی کار انسانیت است، گفت: قرار نبود برای ساخت موسیقی سراغ جغرافیای خاصی بروم یا از ملودیهای خارجی استفاده کنم. از طرفی موسیقی افغانی با موسیقی ایرانی وجوه اشتراکات زیادی دارد و هدف ما از موسیقی بیان درد انسانیت است.
انعکاس درد انسانها از افراطیگری در «مزار شریف»
وی تصریح کرد: دردی که انسانها از طریق افراطیگری در افغانستان میکشند در این اثر منعکس شده است و موسیقی تمپوی تندی نیز ندارد و ما آن را در اتریش ضبط کردیم.
این آهنگساز از جذابیتهای بصری بسیار زیاد «مزار شریف» نام برد و گفت: جدا از درام و قصه پرکشش، جذابیتهای بصری این کار بالا است و یک تله فیلم نیست که روی پرده برود بلکه به معنای واقعی کلمه یک اثر سینمایی و برخوردار از تمام ویژگیهای خاص آن است.
برزیده نیز از طرف شاهسواری تهیهکننده اثر به خاطر عدم حضورش ناشی از کسالت عذرخواهی کرد و درباره نقش طالبان در زمینه اتفاق مزار شریف گفت: طالبان علیرغم خشونتی که دارد به خاطر نفع شخصیاش نمیتوانسته در این موضوع دخیل باشد و من به عنوان فیلمنامهنویس قانع شدم دولت پاکستان مقصر اصلی اتفاق است. حتی طالبان علیرغم اینکه به کنسولگری میرود شب با بیبیسی مصاحبه میکند و میگوید هیچ جنازهای در کنسولگری نبوده و روی همه چیز سرپوش میگذارد.
جذابیت فیلمنامه مهمترین دلیل برای پذیرفتن نقشها
همچنین یاری درباره دلیل پذیرفتن نقش نیز اظهار کرد: هر قصهای جذاب باشد فارغ از همه چیز آن را میپذیرم. صادقانه اینطور نیست که من آنقدر پیشنهاد داشته باشم که آنها را دستهبندی کنم و مثلا بگویم فیلم تاریخی بازی نمیکنم. همواره جذابیت فیلمنامه از هرچیز برایم مهمتر بوده است.
وی افزود: من در قریب 30 سال فعالیتی که در سینما دارم و به شهادت دوستان آدم آنتایمی هستم که به موقع میآیم و میروم و تواناییهایم مشخص است، با توجه به بازخوردهایی که گرفتهام به همکارانم توصیه میکنم این روند را نداشته باشند. من نمیخواهم کسی را متهم کنم که صادقانه کار نمیکند یا انرژی نمیگذارد اما اکثرا میبینیم همه خودشان را در گارد اپوزیسیون قرار دادهاند و به همه فحش میدهند تا تهیهکنندگان دولتی آنها را توصیه کنند.
این بازیگر تصریح کرد: مدیران هم تلاش میکنند مجموعه این افراد را جمع کنند و به آنها پول و امکانات بدهند و این افراد با دستمزدهای آنچنانی به پروژهها میآیند.
یاری در پایان گفت: خواهش میکنم اگر دوست دارید فیلم را ببینید.
این برگ از تاریخ را باید همه مردم ببینند
برزیده نیز در بخش پایانی حرفهایش گفت: صادقانه بگویم این فیلم برگی از تاریخ است که باید دیده شود. باید تک تک مردم این بخش از تاریخ را ببینند. به این دلیل که فیلم حکایتی را به تصویر میکشد که همچنان ادامه دارد. با توجه به جریانات اخیر داعش ما فیلمی کاملا به روز داریم که نمیشود گفت صرفا تاریخی است. افراطیگری به هر شکل هنوز ادامه دارد و حتی در کشور خودمان نیز میتوانید مصادیق آن را پیدا کنید. این فیلم حتی میتواند اجتماعی باشد.
وی در معرفی شعار فیلم گفت: دروغ بزرگ تاریخی که گفته میشود و من آن به عنوان یک فرد مسلمان که اطلاعات مذهبی و دینی دارم و به دلیل توفیق اجباری در جنگ هم حضور داشتهام، آن را رد میکنم. معتقدم هیچ یک از ائمه و پیامبران توصیهای به جنگ نمیکردند. بالاترین جنگ در طول تاریخ مربوط به امام حسین (ع) است که ایشان هم آخرین جملهای که میگوید این است که «بگذارید من برگردم، دستتان را به خون من آلوده نکنید» این سخن دلسوزی امام معصوم درباره دشمن خودش را نشان میدهد که میخواهد مرتکب خطا نشو.
هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست
برزیده تصریح کرد: این دروغ تاریخی که با جنگ میشود مسائل را حل کرد موضوعی است که در فیلم به آن میپردازیم و زمانی که یاری در سکانسی به کرامتی میگوید اگر ایران به افغانستان حمله کند اوضاع این کشور بهتر میشود، او پاسخ میدهد: «هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست».
در پایان این مراسم حسین یاری از پوستر فیلم «مزار شریف» رونمایی کرد. نکته جالب درباره این نشست، چسباندن شعار فیلم در برگههایی روی زمین بود که در برخی از آنها اشاره شده بود لطفا روی شعار ما پا نگذارید.
همچنین به اهالی رسانه حاضر در پایان نشست به یادگار کلاه احمد شاه مسعود اهدا شد.