قزوین- مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: توانمندسازی ارکان تشکل های دینی با رویکرد آموزش و مهارت آموزی و افزایش کارآمدی فرهنگی آنها مهمترین اولویت و رویکرد سازمان در آینده است.

رضا معممی مقدم در حاشیه نشست تشکل های میان تخصصی، فعالان حاکمیتی، کارشناسان و تشکل های محوری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در حال حاضر ۹۱ هزار هیئت مذهبی، ۶۰ هزار مداح، چهار هزار کانون فرهنگی مردمی و چهار هزار انجمن اسلامی در سراسر کشور فعال شده و ۱۱۰۰ بانوی فرهیخته فعال دربخش فرهنگی داریم که این ظرفیت می تواند در بسیاری از ماموریت ها نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: مهمترین دغدغه مسئولان فرهنگی توانمند کردن این تشکلهای دینی است که در برنامه پنجم مورد توجه جدی است لذا ساماندهی و هماهنگ کردن ظرفیت این نهادها در اولویت برنامه ها قرار دارد.

مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور یادآورشد: یکی از محوری ترین فعالیتهای سازمانی هدایت و حمایت از تشکل های دینی است و سازمان تبلیغات اسلامی با هدف جهاد فرهنگی شکل گرفته و تاسیس شده و با مدیریت جهادی در این عرصه می توان به ماندگاری کارها کمک کرد.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به گروه های مردمی که در اختیار دارد موثرترین دستگاه فرهنگی برای تحقق مدیریت جهادی است که این کار با عزم ملی و جهادی شکل می گیرد.

معممی مقدم بیان کرد: نام سازمان تبلیغات اسلامی با تشکل های دینی عجین شده و در اساسنامه این سازمان در طول سالهای گذشته همواره به این نهاد دینی توجه ویژه شده و در این سازمان وظیفه هدایت و نظارت بر تشکل های مردمی بر عهده این سازمان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این سازمان به سهم خود با سازماندهی شوراهای هیئت های مذهبی، کانون مداحان و شعرای آئینی و اتحادیه انجمن های اسلامی و برنامه ریزی برای برگزاری مناسبت های مذهبی مبتنی بر محکمات اسلامی توسط اقشار موجه جامعه و نیز نظارت بر سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه فرهنگ دینی و برون سپاری فعالیتهای تخصصی مذهبی بر تشکل های شاخص جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی می توان مصداق بارز و گویای له عرصه آوردن نیروهای متعهد با عزم ملی برای نقش آفرینی در حوزه فرهنگی دینی و انقلابی هستیم.

معممی یادآورشد: ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه هم می توانند یک جلد کتاب دینی و انقلابی را معرفی کنند و در دارالقرآنها برای نهادینه سازی مفاهیم قرآنی تلاش کنند تا در مجالس مذهبی قرائت و روخوانی قرآن جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: راه اندازی کرسی های تلاوت قرآن در مجالس از دیگر کارهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم.

معممی تصریح کرد: تبدیل مضامین سبک زندگی اسلامی، احترام به خانواده، دوری از بداخلاقی در جامعه، مبارزه با ربا، اسراف، راه اندازی محافل قرآنی، برپایی نمایشگاه مذهبی در ماههای محرم و صفر و مناسبت های دینی، توسط تشکل های دینی جدی گرفته شود.

تشکل های دینی قدرت نرم نظام اسلامی

این مسئول یادآورشد: اگر به جنگ نرم باور داشته باشیم باید بدانیم برای مقابله با آن به جای سخت افزار که ناکارآمد است به قدرت نرم نیازمندیم و تشکل های دینی امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی تلقی می شوند.

معمی مقدم تصریح کرد: برای مقابله موثر با جنگ نرم دشمنان نیازمند هم افزایی نهادهای دینی و تقویت محیط تعاملی برای استفاده از ظرفیت همه دستگاه های فرهنگی هستیم و امروز بیش از هر زمان دیگری تشکیل جبهه فرهنگی مردمی و ایجاد منظر واحدی از فعالیت های همسو بر اساس مسئله محوری و دین محوری هستیم.

وی بیان کرد: ایده پردازی و نوآوری توام با ابتکار درجنگ فرهنگی در شرایط کنونی از ضروریات است که توجه به محور اجتماع و اشتراک همه فعالان فرهنگی که عضو یک خانواده محسوب می شوند و در فعالیت های فرهنگی مشارکت دارند ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

این مسئول گفت: باید از علم و توان نخبگان در برنامه ریزی فرهنگی جامعه به خوبی استفاده کنیم و از ظرفیت همه تشکل های درون سازمان تبلیغات اسلامی استفاده موثر کنیم.

وی بیان کرد: مهمترین اولویت ما در سال آینده توانمندسازی ارکان تشکل های دینی با رویکرد آموزش و مهارت آموزی و افزایش کارآمدی فرهنگی تشکلهاست.

معممی مقدم تصریح کرد: در شرایطی که ۳۸۲ کانون مداحی و شعر یا آئینی داریم و از ظرفیت های مردمی خوبی برخورداریم لازم است با نزدیک کردن ادبیات خود به یکدیگر و در کنار هم نشستن از این سرمایه های اندوخته و تاثیرگذار بخوبی استفاده کنیم.

جامعه هدف مهمترین مزیت نسبی تبلیغات اسلامی

این مسئول بیان کرد:مهمترین مزیت نسبی سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به سایر دستگاهها داشتن جامعه هدف و سرمایه های ارزشمند مردمی، نهادهای تاثیرگذار مانند تبیان، کتاب شهر، موسسات قرآنی، بنیاد دعبل، خبرگزاری مهر، مدارس صدرا و هیئت ها و تشکل های مذهبی است که علیرغم قابلیت های ارزشمند هرکدام از این نهادها تاکنون بخوبی نتوانسته ایم از این توانمندی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: هر کدام از این ظرفیت ها باید توسط شبکه های مجازی و سایت ها از جمله خبرگزاری مهر معرفی شوند تا همه در جریان این توانمندی ها قرار گیرند و برای استفاده از آن برنامه ریزی کنند.

راه اندازی تور سازمان گردی

وی راه اندازی تور سازمان گردی را از برنامه های پیشنهادی این سازمان ذکر کرد و گفت: با دعوت از فعالان فرهنگی و جوانان و مسئولان تشکلهای مذهبی می توانیم با راه اندازی این تور زمینه بازدید علاقمندان از فعالیت های تبیان، خبرگزاری مهر، کتاب شهر را فراهم کرده و برای استفاده از این ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم.

معممی مقدم اظهارداشت: درحوزه قرآنی لازم است جریان تخصصی قرآن و عترت توسط محافل قرآنی محله ای، خانوادگی، توسعه یابدتا بتوانیم در این مسیر نیز کارهای مهمی انجام دهیم.

وی بیان کرد: نوشتن تفاهم نامه مهم نیست بلکه کار اجرایی و عملیاتی مهم است و اگر امروز ۲۰۰ هزار نفر توسط هیئتهای مذهبی با قرآن خوانی آشنا شده اند کار مهمی است که باید تداوم یابد و دانش آموزان مدارس را هم با استفاده از ظرفیت مدارس صدرا قرآن خوان کنیم.

خبرگزاری مهر تربیت خبرنگار جوان را برعهده گیرد

این مسئول با اشاره به توانمندی های خبرگزاری مهر نیز گفت: در استان قزوین می توانید توسط خبرگزاری مهر نسبت به تربیت خبرنگاران جوان و نوجوان اقدام کنید تا هیئت های مذهبی قادر شوند اطلاع رسانی مجموعه خود را با اعضاء انجام دهند و مستقل باشند.

معممی تصریح کرد: در خبرگزاری مهر استان قزوین این ظرفیت وجود دارد تا آموزش علاقمندان رسانه ای را دنبال کند و در کنار تربیت نیروهای جدیدزمینه انعکاس فعالیت افراد مذهبی تاثیرگذار در تشکل های دینی را نیز با حجم بیشتری منعکس کند.

مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور اظهارداشت: تبیان و خبرگزاری مهر در استان توان خوبی برای کمک به تشکل های مذهبی دارند که امیدواریم ضمن حمایت لازم از سوی مسئولان و تقویت آنها از قابلیت های آن استفاده منطقی شود.