عباس آباد - معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران، از برنج به عنوان محصول استراتژیک استان یاد کرد و برنامه ریزی در این حوزه را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا احسانی صبح چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات استان، درباره مرکز پایانه صادراتی برنج استان در آمل خواستار اظهار نظر در این زمینه شد و گفت: باید به صورت مستمر در زمینه صاردات محصول برنج برنامه ریزی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در زمینه پایانه صادرات و بازار برنج کشور در آمل گفت: در ایران به دلیل محدودیت منابع آب که برای کشت برنج در استانهای غیرشمالی داریم برای تامین نیاز برنج فاصله داریم و صادرات این محصول مزیت ندارد.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه صادرات برنج آزاد نیست گفت: این درحالیست که کیفیت برنج استان بهتر از برنج هند و پاکستان است ولی با توجه به هزینه های بالای تولید، مزیتی برای صادرات نداریم.

وی محدودیت منابع آب را از جمله موانع برشمرد و در عین حال تاکید کرد: اگر بسته بندی را در استان تقویت کنیم با رعایت موازین، قابل توزیع و توجیه خواهد بود.

غلامرضا عشریه رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه گفت: بعد از مرکبات، بیشترین اراضی استان به برنج اختصاص دارد و متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی شاهد رشد محصولات جز برنج بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه باید از واردات برنج نامرغوب خوداری شود گفت: کشت برنج در استان اقتصادی نیست و باید اقتصادی شود و در حق کشاورزان جفا شده است.

سید ابراهیم هاشمی فرماندار ویژه تنکابن نیز وضعیت بازار و تولید کیوی را رقت بار برشمرد و از مسئولان خواست تا به داد کشاورزان غرب استان مازندران برسند.

وی بیان داشت: محصول کیوی محصول پرآبی است و متاسفانه بارندگی طولانی مدت سبب شده تا بیشتر کیوی ها شرایط نگهداری در سردخانه را نداشته باشند.