نمایش «قصر» که خوانشی از رمانی با همین نام از فرانتس کافکا محسوب می شود جمعه سوم بهمن ماه در تماشاخانه استاد انتظامی میزبان علاقمندان به تئاتر خواهد بود.

آرمین جوان نویسنده و کارگردان نمایش «قصر» که اثرش عصر امروز در جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود به خبرنگار مهر گفت: نمایش «قصر» امروز جمعه سوم بهمن ماه در دو بخش مرور و مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می رود. این نمایش پیش از این در تیرماه 93 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرایی عمومی داشت و بعد از آن در جشنواره بین المللی تئاتر صوفیا بلغارستان نیز به صحنه رفته بود.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای عمومی کرده است، توضیح داد: نسبت به اجرای عمومی، نمایش با تغییر یکی از بازیگران روبرو شده است به این ترتیب که دیانا فتحی جایگزین عطیه ترابی شده است. تغییر بازیگر نمایش، تمرین های تازه ای را به گروه تحمیل کرد که البته باعث روتوش و تقویت کار شد.

این کارگردان درباره دریافت کمک هزینه نمایش بیان کرد: قسط اولی که به گروه های بخش مرور تئاتر ایران پرداخت شده 2 میلیون تومان بوده است که متاسفانه این مبلغ کفاف خرج و مخارج کارها را نمی دهد. ما برای هر جلسه تمرین نمایشمان چیزی حدود 25 تا 30 هزار تومان هزینه پلاتو و پذیرایی می کنیم بنابراین با پرداخت دو میلیون تومان باز هم باید برای اجرای این نمایش از هزینه شخصی استفاده کنیم.

جوان درباره روند تمرین‌ها و داستان این نمایش عنوان کرد: برای آماده سازی و اجرای این نمایش ما تمرین‌های متناوبی داشتیم و البته همین فاصله ای که بین اجراهایمان چه در ایران و چه بلغارستان رخ داده، باعث شد بازیگران دوباره به کارشان بیندیشند و بازی بهتری ارائه کنند.  این نمایش براساس رمان «قصر» فرانتس کافکا نوشته شده و به صورت کارگاهی شکل گرفته است. در حقیقت این نمایش خوانشی از این رمان به علاوه خرده روایت هایی از عهد عتیق و یک قصه کوتاه از کافکا است.

وی یادآور شد: قصه «یعقوب و برادرش» و «قوم لوط» از عهد عتیق و «پزشک دهکده» از کافکا خرده روایت‌ها را تشکیل می‌دهند. اما برای اجرای این اثر نمایشی من نیاز داشتم روی نقطه ای از رمان «قصر» تمرکز کنم تا بتوانم ایده هایم را از سوژه به ابژه تبدیل کنم. من به همراه محمدرضا علی اکبری، الهه بخشی و جعفر کرمانی که از اعضا ثابت و بازیگران گروه هستند، تلاش کردیم تجربیات متفاوتی در آثاری که به صحنه می بریم، داشته باشیم.

وی در پایان درباره فضاسازی و طراحی صحنه نمایش بیان کرد: دکور، متن و فضاسازی نمایش از ابتدای تمرین ها در خدمت ایده اصلی کار بودند به این ترتیب که دکور ما در نمایش تنها جنبه زیبایی شناسی ندارد بلکه انتخابی کاربردی است و قرار نیست سمبولیک باشد.

این نمایش که کاری از گروه تئاتر «مساعد» با نویسندگی و کارگردانی آرمین جوان است در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 17 و 19:30 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می رود. الهه بخشی، دایانا فتحی، جعفر کرمانی، مهدی کرمانی و محمدرضا علی اکبری ایفای نقش در این نمایش را برعهده دارند.

نمایش «قصر» دریافت تندیس بهترین کارگردانی و طراحی صحنه از هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران و دریافت تقدیر در سه بخش بازیگری مرد، بازیگری زن و نمایشنامه نویسی از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران را در کارنامه دارد. این نمایش تیر ماه سال 93 و در جریان طرح حمایت از گروه‌های تئاتر جوان در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای عموم داشت.