به گزارش خبرنگار مهر، نمایشهای خارجی حاضر در سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اجراهای خود را از پنجشنبه 2 بهمن ماه که روز دوم جشنواره هم بود، آغاز کردند. در این روز نمایش «کودک وحشی» به نویسندگی برونو کستن و کارگردانی مری پرووانس از کشور فرانسه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و نمایش «کمپلکس اودیسه» به نویسندگی و کارگردانی فلیکس میتاس اُت از کشور آلمان در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفتند.
«کودک وحشی» و 80 دقیقه دیالوگ به زبان فرانسوی
نمایش «کودک وحشی» که ساعت 20 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، نمایشی دیالوگ محور بود که روایتگر داستان پسری بود که مقطعی از زندگی خود را در جنگل و به دور از تمدن سپری کرده و حضور او در زندگی متمدن با چالش همراه است. این نمایش که از کشور فرانسه در سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور پیدا کرده است، به مدت زمان 80 دقیقه اولین اجرای خود را در 2 بهمنماه پشتسر گذاشت.
نکته قابل تأمل در اجرای این اثر نمایشی نبود بالانویس فارسی برای مخاطبان ایرانی جشنواره تئاتر فجر بود. «کودک وحشی» حتی بدون ارائه برگه یا بروشوری حاوی توضیحی مختصر درباره داستان و شخصیتهای نمایش به زبان فارسی، 80 دقیقه به زبان فرانسوی اجرا شد. این امر باعث خروج تدریجی مخاطبان از سالن اصلی تئاتر شهر بعد از گذشت نیمی از زمان نمایش شد.
این در حالی است که گروههای خارجی شرکت کننده در فستیوالهای تئاتری باید بالانویس زبان مقصد را در اجرای خود در نظر بگیرند یا در بروشور نمایش توضیحاتی را درباره داستان و شخصیتهای اثر به زبان مقصد ارائه دهند اما این مهم در خصوص اجرای نمایش «کودک وحشی» فرانسوی زبان در جشنواره تئاتر فجر مشاهده نشد.
«کمپلکس اودیسه» آلمانها با استقبال مواجه شد
نمایش «کمپلکس اودیسه» به نویسندگی و کارگردانی فلیکس میتاس ات از کشور آلمان دیگر نمایش خارجی حاضر در سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بود که در روز دوم جشنواره در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت. این نمایش با مدت زمانی 60 دقیقهای با استقبال مخاطبان جشنواره مواجه شد.
«کمپلکس اودیسه» که دارای 2 بازیگر بود توانست نظر اکثر مخاطبان خود را طی اجرای خود در 2 نوبت 18 و 20 در روز دوم جشنواره سی و سوم تئاتر فجر جلب کند.
سالن سمندریان در اجراهای این اثر نمایشی میزبان مخاطبانی بود که تعدادشان از ظرفیت این سالن نمایشی بیشتر بود و از این رو تعدادی از مخاطبان روی زمین نشسته و «کمپلکس اودیسه» را تماشا کردند.
تئاتر بدون همزه و نقطه در پوستر
به طور حتم حاشیهدار ترین بخش سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، پوستر جشنواره است. پوستر نهایی جشنواره سی و سوم که بعد انتقادهای هنرمندان و مخاطبان تئاتر ناچار به تغییر شد، طی فراخوانی از سوی دبیر جشنواره از بین طرحهای پیشنهاد شده طی 5 روز مهلت فراخوان، انتخاب و منتشر شد.
بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از معرفی پوستر جدید، حواشی در خصوص این پوستر هم به بحث داغ محافل هنری و رسانهای تبدیل شد.
این حواشی که مبنی بر کپی بودن طرح پیشنهاد شده بود، باعث شد تا ستاد برگزاری جشنواره و همچنین اصحاب رسانه متوجه ایراد نوشتاری پوستر این دوره از جشنواره تئاتر فجر نشوند. در پوستر منتشر شده سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، واژه «تئاتر» دارای ایراد نوشتاری است و نه همزه و نه نقطه ای برای این واژه در بخش «ئ» در نظر گرفته نشده است.