ارومیه- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای طرح جنگلکاری در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان خبر داد.

رحمان وهاب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز اجرای طرح جنگلکاری ۱۵۰ هزار هکتاری در آذربایجان غربی، افزود: در این راستا امسال ۱۵ هزار هکتار اجرا و در قالب تفاهم نامه مشترک واگذار و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین در حوضه دریاچه ارومیه برنامه های اصلاحی و احیای مراتع عملیاتی از قبیل بذرپاشی، کودپاشی، حصار کشی و کاشت نهال اجرامی شود، اظهار داشت: هم اکنون حفاظت و حراست از جنگلهای استان در الویت قرار گرفته اند.

وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ جنگلهای طبیعی آذربایجان غربی، عنوان کرد: افزایش گشت و مراقبت، تعامل و همکاری با شوراهای اسلامی و دهیاران، هماهنگی با شرکتهای تعاونی مستقر در حوزه های جنگل، پیشگیری از حریق و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی جنگلی در این راستا ضروری هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۱۰۱ هزار هکتار جنگل طبیعی در سطح استان وجود دارد، اعلام کرد: برای حفظ و حراست از این منابع و زیستگاههای طبیعی پروژه ملی صیانت از جنگل در جنگلهای سردشت و پیرانشهر اجرا می شود.

وهاب زاده ادامه داد: به دلیل اهمیت جنگلهای منطقه اجرای پروژه های متعددی در جهت حفاظت و احیا جنگلهای تخریب شده شامل غنی سازی با نهال و بذر، نهالکاری در عرصه های فاقد پوشش جنگلی، تولید گیاهان جنگلی با خواص دارویی، مبارزه با آفات و بیماریهای درختان جنگلی، ایجاد کمربند حفاظتی در اراضی همجوار جنگلی و کنترل و پیشگیری از حریق اجرایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه برخورد قانونی با تخریب کنندگان منابع طبیعی انجام می شود، یادآور شد: تعلیف و برداشت غیر مجاز از عرصه های طبیعی غیر قانونی بوده و عرصه نشینان و جنگل نشینان باید قبل از هر گونه بهره برداری با منابع طبیعی هماهنگ شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی همچنین گفت: هم اکنون دو میلیون و ۶۵۰ هزار هكتار عرصه مرتعی در استان وجود دارد که با توجه به آمارهای موجود متاسفانه ظرفیت دام بیش از دوبرابر ظرفیت مراتع است كه باید با راهكارهای علمی و عملی اقدامات موثرتری نسبت به  كاهش  دام در مراتع انجام داد.

وهاب زاده مراتع آذربایجان غربی را به چهار دسته فاقد پوشش، فقیر، متوسط و خوب تقسیم بندی کرد و افزود:  ۱۸۱ هزار و ۱۰۳ هکتار فاقد پوشش، ۸۶۳ هزار و ۹۲۳ هکتار فقیر، بالغ بر یک میلیون و ۷۲ هزار هکتار مراتع متوسط  و ۵۵۰ هزار و ۷۶۷ هکتار مرتع غنی در استان وجود دارد.

وی خواستار برقراری یك رابطه منطقی بین بهره برداری و عرصه های مرتعی شد و گفت: عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی به دلیل شیوه های نامناسب بهره برداری و شرایط اقلیمی بوده که باید در هر دو موضوع توازن لازم را برقرار کنیم.