از حاشیه های جالب هفتمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر می توان به نشستن یکی از داوران بخش بین الملل روی پله های سالن اصلی و تاخیر نیم ساعته اجرای نمایش «بوقلمون» به دلیل استقبال مردم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تالارهای نمایشی مختلف در هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر میزبان 10 نمایش صحنه ای بود که برخی از آنها با استقبال مخاطبان همراه شد.

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر پذیرای نمایش «اولیور توئیست» به کارگردانی اصغر خلیلی بود که در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رفت. این اثر نمایشی که پیش از این در تالار حافظ به اجرای عمومی رفته بود با تغییراتی در دکور و گروه بازیگران نمایش به صحنه رفت.

هر دو اجرای این نمایش در دو نوبت 18 و 20:30 در سالن اصلی تئاتر شهر با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود تا جایی که برای اولین بار در طول شب های اخیر صف طولانی از مخاطبان برای ورود به سالن شکل گرفته بود.

داور بخش بین الملل روی پله نمایش دید

استقبال از اجرای دوم این نمایش تا اندازه ای بود که مجید سرسنگی یکی از داوران بخش بین الملل از روی پله ها به تماشای نمایش نشست و زمانی هم که مسئولان سالن برای او یک صندلی خالی یافتند سرسنگی به احترام تماشاگران ترجیح داد از روی پله ها نمایش را ببیند.

نمایش «اولیور توئیست» بر اساس رمانی شناخته شده به همین نام نوشته چارلز دیکنز اجرا شده است. از ویژگی های این نمایش می توان به حضور الهام شعبانی در نقش اولیور توئیست، گریم اکسپرسیونیستی بازیگران و استفاده از موتور سیکلت روی صحنه نمایش اشاره کرد.

علیرضا مهران، نگین ابدالی، نوشین تبریزی، علیرضا زمانی‌نسب، الهام شعبانی، مرتضی کوهی، پوریا مهدوی، محمد سیاه‌پوش، ثمر کمالیان، خسرو شهراز، رامونا شاه، منوچهر علیپور، مجتبی واشیان، عباس جمشیدی، زهراروشن ضمیر، مهتاب شکریان و امیر کربلایی‌زاده به نقش آفرینی در این اثر می‌پرداختند.

نابودی «باغ آلبالو» از پشت یک میز

آتیلا پسیانی با اجرای نمایش «باغ آلبالو» اثر شناخته شده آنتوان چخوف از معدود هنرمندان قدیمی است که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر در بخش مهمان و مسابقه بین الملل حضور دارد. پسیانی 5 سال پیش نیز این نمایش را با یک گروه خارجی در اداره برنامه های تئاتر اجرا کرده بود.

این اثر نمایشی در راستای علاقه پسیانی به تئاتر تجربی و به همان سبک و سیاق آثار پیشین این هنرمند و با خوانش و دراماتورژی تازه از نمایشنامه چخوف اجرا شد به صورتی که کل نمایش پشت یک میز بزرگ چوبی رخ می داد و بازیگران در میزانسنی ایستا دور این میز جمع شده و به ایفای نقش هایشان می پرداختند.

نمایشنامه داستان یک زن اشراف زاده روس و خانواده اش است که به علت قرض رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطره انگیزشان در گرو بانک است اما این خانواده هیچ کاری برای نجات خود و جلوگیری از فروش باغ انجام نمی‌دهند و در پایان باغ آلبالو به یک دهقانزاده تازه به ثروت رسیده فروخته می‌شود و خانواده رانوسکی باغ را ترک می‌کنند در حالیکه صدای تبری که درخت های باغ را قطع می‌کند، شنیده می‌شود.

استقبال از این اجرا نیز که در دو نوبت 18 و 20 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت زیاد بود.

در این نمایش که به دراماتورژی محمد چرمشیر اجرا شد اعضای خانواده آتیلا پسیانی یعنی فاطمه نقوی همسر او و ستاره و خسرو فرزندانش به همراه رامین ناصرنصیر، نگار عابدی، بهاره رهنما، سحر دولتشاهی، روح‌الله حقگوی لسان، نوید جهان زاده، مهدی صدر، سرو‌ناز نانگلی بازی می‌کردند.

این اثر نمایشی قرار است بعد از پایان جشنواره تئاتر فجر به اجرای عمومی برود.

بوقلمون صفتی در عصر پهلوانی

نمایش «بوقلمون» نوشته و کارگردانی خیرالله تقیانی پور از دیگر آثاری بود که شب گذشته در هفتمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 18:30 و 20:30 به صحنه رفت اما استقبال بیش از اندازه از این نمایش و ازدحام جلو ورودی تالار چهارسو به اندازه ای بود که نمایش در هر دو اجرای خود با تاخیری نیم ساعته آغاز شد.

از ویژگی های این اثر نمایشی که در راستای کارهای قبلی این گروه بر پایه نمایش های ایرانی استوار بود، می توان به استفاده از صحنه دوسویه، روایت داستان بر بستر آیین های زورخانه ای و بازی مه لقا باقری در نقش نقال، معرکه گیر و پهلوان غریبه شهر اشاره کرد.

این نمایش به عصر پهلوانی دوره ناصرالدین شاه قاجار می پردازد که در این میان شخصی به نام پهلوان اکبر با دسیسه، رقیبان خود را از پای درآورده به پهلوان اول شهر تبدیل می شود اما ورود غریبه ای به شهر که کسی نیست جز یک زن که می خواهد انتقام خون پدرش را از پهلوان اکبر بگیرد و او را به مبارزه می طلبد آغازگر اتفاقات تازه ای در شهر است. نهایتا مشخص می شود پهلوان اکبر نیز بازیچه قدرتی بالاتر ار خود است و به خواست آنها به قدرت رسیده است.

در این نمایش علی سلیمانی، سیروس همتی، مه لقا باقری، جواد پورزند، وحید نفر، سامان دارابی، مصطفی ساسانی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، محمد شکری، مسیح سید مهدوی، مهدی پناهی و میلاد ابرایهمی ایفای نقش می‌کنند.

رحمان سیفی آزاد، حسین کیانی، مهرداد رایانی مخصوص، خسرو احمدی، سهراب سلیمی، حمیدرضا صدر، جواد عزتی، عباس جمشیدیان، هادی کاظمی و ... از جمله هنرمندانی بودند که شب گذشته به تماشای این اثر نمایشی نشستند.