مشهد- نمايشگاه آثار هنری با عنوان «هنر آينه در آينه» در مشهد که سعی کرد با تلفیق هنر تذهیب بر روی چوب و آینه، بازتابی از ذوق ایرانی در جامعه نمایان سازد با بی فروغی بازدید کنندگان و مسئولان همراه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «مهتاب خاکپور» و «زهره کشتگر» دو بانوی خراسانی که با هنر تذهیب خود بر روی چوب و اینه سعی کردند تا  قالب جدیدی ازاین هنر را به نمایش بگذارند اما با استقبال اندکی از طرف مردم و مسئولان مواجه شد.

سرمایه گذاری در هنر به اقتصاد ملی کمک می کند

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی یکی از مسئولان بازدید کننده از این نمایشگاه  با بیان اینکه کار هنری تذهیب با این نوآوری ارزشمند است گفت: کار هنری ارزشمند است که اقتصاد نیز در آن مستتر باشد و اگر ما بتوانیم در هنر سرمایه گذاری کنیم می توانیم بزرگترین اقتصاد دنیا باشیم.

سید جواد رفاهی در گفتگو با مهر بیان داشت:  البته وی در خصوص نقش مسئولان و متولیان هنری در حمایت از هنرمندان گفت: مدیر فرهنگی ارزشمند است که هنرمند تربیت کند لذا  بایستی مدیران فرهنگی استعداد یابی کنند یعنی مراکزی باشد که هنرمندان شناسایی شود و روی آنها سرمایه گذاری فنی، روانی و هنری و علمی شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در تئاتر بیش از اندازه فارغ اتحصیل ادبیات نمایشی داریم اما ۱۰ نمایشنامه خوب هم نداریم و یا پس از انقلاب اسلامی در سینما ها ۵ عدد فیلم جریان ساز و تاثیرگذار نداریم.

وی ادامه داد:در غرب این طور است که به هر شخص اجازه نمی دهند وارد میدان هنر شود اما در اینجا افراد جای خودشان شکل نگرفتند و این مشکل در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی و هنری  دیده می شود.

زبان مکالمه دنیای امروز تغییر کرده است

رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی ضمن بیان اینکه هنرمند باید در کار هنری خود ثبات قدم، استقامت، استمرار و تدبیر و امید داشته باشد بیان کرد: نخستین چیزی که هنرمندان به آن نیاز دارند اعتماد به نفس است و هنرمند باید هنرمندانه با مشکلات پیش رویش مبارزه کند لذا از حمایت نشدن نبایستی خسته شوند و مطمئن باشند در سال های آتی همه مردم به هنر روی خواهند آورد چون زبان مکالمه دنیا تغییر کرده و این زبان هنر  است.

وی اضافه کرد: هنرمندانه مدیران فرهنگی متاسفانه وظیفه شان با سایر کشورها متفاوت است مدیران فرهنگی سایر کشورها ارائه دهنده فکر و جریان فرهنگی اند و سیاست گذارند اما د راینجا تنها اجرا کننده اند ومدیران فرهنگی ما را به تعداد جشنهواره ها می شناسند و هیچ گاه نپرسیدند چند هنرمند تربیت کرده ای!؟ و چقدر بنیان فکری ایجاد کردی زیرا این اصل حمایت است.

سید جواد رفاهی همچنین افزود: در دنیای هنر خودت باید حرف بزنی مهمترین ویژگی دنیای هنر مولف بودن است و این نتیجه تلاش فراوان است.

وی عنوان کرد: مشهد یکی از بی نظم ترین دیده های بصری دنیا است مثلا در امر ساختمان سازی و معماری یک ساختمان بلند در کنار یک خانه کوچک قرار گرفته است ولی اگر در این وضعیت هنرمند بتواند مردم را با کار هنری خود جذب کند کار ارزشمندی کرده است در غیر این صورت اگر همه چیز آماده و مهیا باشد ارزشی نخواهد داشت.

رفاهی در خصوص مهاجرت هنرمندان از شهرهای کوچک به پایتخت به خبرنگار مهر گفت: من موافق این هستم که مهاجرت شود و به نظرم این اصلا بد نیست و خدا خودش نیز گفته است که مهاجرت کنید و اصولا چه اشکالی دارد هنرمند مشهدی در تهران فعالیت کند؟ و به نظر من هنر به یک مکان محدود نیست.

هنر در سبد کالای فرهنگی زندگی مردم مشهد نیست

وی در ادامه تصریح کرد: درصد زندگی اجتماعی در تهران بیشتر است و در نتیجه به هنر نیز بیشتر بها داده می شود هم اکنون هنر در سبد کالای فرهنگی زندگی مردم مشهد نیست و ما باید تلا ش کنیم مردم لطافت هنر را حس کنند.

وی راهکار این مسئله را فرهنگ سازی دانست و اذعان نمود: برای فرهنگ سازی اول خانواده مسئول است و بعد خود هنرمندان که دست دیگران را بگیرند و دیگران را با هنر آشنا کنند و خودشان رسانه باشند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص ارائه سالن ها و نگارخانه های رایگان به هنرمندان به منظور حمایت از آنان خاطر نشان کرد: من معتقد به هنر رایگان نیستم چون در این صورت بی ارزش می شود باید به مردم یارانه داده شود و آنها از اماکن هنری بازدید کنند لذا ارائه مکان های رایگان را پیشنهاد نمی کنم.

سید جواد رفاهی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تغییر سلیقه مردم به خاطر بها دادن بیش از حد به سایر هنرها ی جدید نسبت به هنرهای قدیمی است یا خیر؟ اظهار کرد: ما به اندازه کافی حمایت می کنیم و استان قدس رضوی به جدیت حمایت می کند همچنین سازمان میراث فرهنگی نیز یک حامی دیگر است و کلاسهای تذهیب زیادی در سطح شهر داریم.

وی اضافه کرد:حفظ هنرهای گذشته و هنرهای قدیمی خوب است اما اینکه بخواهیم مردم را مجبور کنیم که این نوع هنرها را دوست داشته باشند بحثی غیر منطقی و غیر عقلانی است.

آینه هنر زنگار گرفته است

مهتاب خاکپور یکی از هنرمندان  مشهد و برگزار کننده این نمایشگاه هنری خود گفت: این نخستین باری است که نمایشگاه انفرادی با همکاری یکی دیگر از هنرمندان برگزار می کنیم و برای نخستین بار در خلق این آثار از رنگ ویترای یا همان رنگ شیشه برای طراحی روی چوب استقاده کردیم.

وی درباره استقبال مردم مشهد از نمایشگاه بیان کرد: استقبال خوب بود ولی در حد انتظار ما نبود و فروش نیز کم بود زیرا این روز ها مردم به هنر کمتر اهمیت می دهند و اگرهمین نمایشگاه در تهران برگزار می شد استقبال بیشتر بود.

این هنرمند ادامه داد: در مشهد کمتر فرهنگ سازی شده و مردم هنوز اعتقاد پیدا نگرده اند که می توانند از این آثار هنری برای زینت خانه هایشان استفاده کنند و بیشتر کارهای صنعتی را ترحیج می دهند.

وی عنوان کرد:در شهرستان بیرجند و قوچان هم نمایشگاه داشتیم و در آن شهرها نیز استقبال کم بود و فکر می کنم به نسبت کوچک شدن شهر ها مردم هم استقبالشان کم تر می شود.

خاکپور تصرح کرد: در مشهد هفت یا هشت گالری وجود دارد و غیر از هنرمندان شخص دیگری از این مکان ها بازدید نمی کند و برخی اصلا از وجود این گالری ها مطلع نیستند در صورتی که اگر همین ها غرفه پوشاک و یا خوراکی بود استقبال نیز ده برابر می شد و این نشان می دهد مردم ما همنوز با هنر بیگانه اند.

وی در رابا خواسته اش از مسئولین خاطر نشان کرد:خواسته من از مسئولین این است که گالری را با هزینه کمتری در اختیار هنرمندان قرار دهند و یا مکانی را به صورت رایگان در نظر بگیرند تا هزینه ها تا حدی کاهش یابد.

مسئولان هنری در حمایت از هنرمندان الگوی دیگران اند

زهرا کشتگر هنرمند دیگری است که آثار او در این نمایشگاه به معرض دید گذاشته شده است نیز استقبال مردم را در حد انتظار نخواند و گفت: مسئولان در بازدید از نمایشگاه کوتاهی کردند واز آنها تنها دو نفر از این نمایشگاه ما بازدید کردند در حالی آنان قول بازدید را دادند ولی در ساعت آخر لغو کردند و پا به نمایشگاه نگذاشتند.

وی اضافه کرد:هنر ما هنری است که کمتر دیده شده و اگر مسئولان هنری از این  نمایشگاه ها استقبال کنند چون خودشان الگو هستند به طبع مردم هم از آنها پیروی می کنند.

این هنرمند در پایان صحبت های خود یادآور شد: این حرکت و برپایی این نمایشگاه اقدام هنری اول ما بود و می خواستیم ببینیم استقبال مردم در چه حد است در نهایت ایده های نو و بکر دیگری نیز مانند استفاده از ورق طلا و تلفیق آن با تذهیب در نظر داریم که در آینده اجرا خواهیم.

توسعه فعالیت های هنری رفتار های خشنوت بار را کاهش می دهد

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از مسئولان معدود بازدید کننده از این نمایشگاه اظهار داشت: توسعه فعالیت های هنری همواره ضامن عدم اشاعه رفتارهای خشونت بار در جامعه است.

سرهنگ حسین بید مشکی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «آینه در آینه هنر» در نگارخانه آذر نور بیان کرد: هرگاه به تولیدات فرهنگی و هنری در سطح جامعه توجه شده است به صورت کمی و کیفی آثار و تبعات آن در لایه های اجتماعی و رفتارهای اجتماعی نیز تاثیر مثبتی از خود بر جای می گذارد.

وی ازجمله این تاثیرات را آرامش روان و افزایش سطح تحمل فشار های مختلف روزانه در فرد عنوان کرد و گفت: در بسیاری از موارد وقوع جرم و منشا ارتکاب آن عدم حفظ آرامش و گرفتن تصمیم نادرست هنگام بروز یک اتفاق است که منجر به رفتاری های مانند نزاع یا قتل می شود.

رئیس پلیس آگاهی استان ضمن ابراز رضایت از برگزاری فعالیت های هنری مانند نمایشگاه یاد شده که آثار تذهیب سنتی را با ابتکاری نو بر روی  قاب آینه به دست هنرمندان جوان به نمایش گذاشته ابراز کرد: پرداختن به هنر های سنتی و دیرینه مانند تذهیب که با آیین، فرهنگ و اعتقادات ما عجین شده بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، دو هنرمند جوان خراسانی به نام های «زهره کشتگر» و «مهتاب خاک پور» دانش آموختگان رشته گرافیک آثار خود را با تلفیق تذهب بر روی چوب های مختلف در قاب آینه  به مدت ۵ روز در نمایشگاهی با عنوان «آینه در آینه هنر» در مشهد به نمایش گذاشتند که به گفته آنها با استقبال کم مسئولان و مردم روبرو شد.

گزارش: نسیم سهیلی