کرمانشاه- در حمایت از موسیقی اصیل، بومی و ایرانی اینبار گروه موسیقی کامکارها در استان کرمانشاه به اجرای کنسرت پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنج‌شنبه و در امتداد اجرای کنسرت‌های بومی و سنتی و اصیل ایرانی، گروه موسیقی کامکارها(متشکل از خانواده کامکارها) در ورزشگاه امام خمینی (ره) کرمانشاه به اجرای کنسرت پرداختند.

هرچند تاخیر در برگزاری این برنامه حاضرین در مراسم را خسته کرد، اما اجرای موسیقی‌های اصیل ایرانی قدری خستگی و ملالت تاخیر در برگزاری را از چهره آنان زدود.

کامکارها به روال برگزاری همه برنامه‌هایشان با ترکیبی زیبا از لباس و صحنه به روی سن رفته و در بخش اول اجراهای خود اقدام به اجرای برخی از ترانه‌ها و اشعار شاعران کهن و نو ایرانی در قالب موسیقی اصیل و سنتی ایرانی پرداختند.

بخش اول اجرا

در بخش اول اجرا که صحنه‌ای با ویژگی‌ها و تصاویر ایرانی و به رنگ قرمز جلوه نمایی می‌کرد، گروه کامکارها ترکیبی از پوشش سفید برای مردان و سیاه برای زنان را به نمایش گذاشت، ترکیبی که با وجود تلاش برای نزدیکی لباس مردان گروه به لباس‌های ایرانی، بیشتر به کنسرت‌های خارجی و نوع پوشش آنها(به خاطر پوشش سیاه بانوان گروه) نزدیک بود.

در بخش موسیقی سنتی(بخش اول) این گروه قطعاتی را مانند یار مرا (ساخته و تنظیم ارسلان کامکار و با شعری از مولانا)، ایوان مداین (ساخته و تنظیم هوشنگ کامکار و با شعری از خاقانی)، منظومه مولانا (ساخته و تنظیم هوشنگ کامکار) و قطعه زمستان ( ساخت و تنظیم ارسلان کامکار و با شعری از مهدی اخوان ثالث) را اجرا کردند.

بخش دوم

اما در بخش دوم اجرا که با استراحتی ۱۵ دقیقه‌ای و عذرخواهی مجری مراسم که قبل از اجرای نخست نیز بابت تاخیر عذرخواهی کرده بود، شرایط مقداری تغییر کرد و بخشی از حاضرین که دیگر تحمل و صبر برای دیدن بخش دوم را نداشتند سالن را ترک کردند و اجرا دوم با بخشی از حاضرین اول آغاز شد.

در اجرای دوم گروه با شکل و شمایلی بومی‌تر و سنتی‌تر حاضر شد و لباس‌های محلی کردی که اغلب نیز از رنگ‌های شاد بود جلوه‌ای دیگر به صحنه داد.‌

اجرای دوم، اجرایی بود که شاید اکثر حاضرین برای دیدن آن آمده بوند، اجرای کردی ، که با مردم کرد زبان زاگرس قرابت بیشتری داشت.

گروه کامکار در بخش کردی نیز به اجرای قطعات زیبایی همچون دلی کم بو (ساخته و تنظیم اردشیر کامکار)، اوراد خوانی (ساخته و تنظیم هوشنک کامکار و با شعری از مولوی کرد)، عزیزم تو گلکمی (تنظیم اردشیر کامکار)، کراس کودری (تنظیم ارسلان کامکار)، کابوکی (تنظیم اردشیر کامکار) و قاسم خان (تنظیم هوشنگ کامکار) پرداخت.

اجرای کامکارها نیز چون استاد شهرام ناظری در شرایط نه چندان استاندارد ورزشگاه امام خمینی(ره) و با تاخیرهای کم و بیش برنامه‌ریزی نشده به اتمام رسید و قطعا تاثیر آن و سایر اجرا‌های از این دست بر روند کاهش گرایش جوانان به سمت موسیقی‌های غربی و بی‌محتوا، مثبت خواهد بود اما چه خوب است که مسئولین برگزاری آن زحمتی مضاعف را به جان خریده و اینگونه اجراها را در شرایطی استانداردتر با برنامه‌ریزی بهتر برگزار کنند تا نتایج مثبت آن مضاعف و کرمانشاه نیز که همواره قطب موسیقی بوده است چون نگینی بر انگشتری موسیقی ایران بدرخشد.

گزارش: طیبه قدمی