سمنان - رئیس دبیرخانه و جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سمنان گفت: از ظرفیت های فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشی برای ریشه کن کردن قاچاق استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سمنان، علیرضا هاشمی در نشست کمیته تخصصی فرهنگی و تبلیغات این کمیسیون با اشاره به مضرات مادی و معنوی قاچاق کالا و ارز در کشور، افزود: قاچاق کالا و ارائه تولیدات بی کیفیت، موجب کاهش رضایت مردم می شود.

وی بر استفاده از روش های پیشگیرانه در مقابل قاچاق کالا تاکید کرد و گفت: بهترین راه پیشگیری، ارتقای فرهنگ جامعه است

رئیس دبیرخانه و جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سمنان حمایت از کالاهای داخلی را از مهمترین راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا دانست و افزود: در مبارزه با قاچاق کالا و ارز نباید از اقدامات فرهنگی و شناساندن کالاهای داخلی و قبح استفاده از کالاهای خارجی بویژه قاچاق به جامعه غافل شد.

۹۵درصد واردات صنایع دستی به كشور قاچاق است

مدیر كل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز در این نشست گفت: ۹۵ درصد واردات صنایع دستی به كشور قاچاق است و متاسفانه ابزاری برای كنترل واردات صنایع دستی به كشور وجود ندارد.

حسین خواجه‌بیدختی نیز دراین جلسه اظهار داشت: در حالی كه واردات صنایع‌دستی به كشور ممنوع است، ورود این كالای قاچاق، صنایع دستی ایران را فلج كرده است.

وی فقر فرهنگی و مادی و بیكاری را از عوامل زمینه ساز قاچاق كالا عنوان كرد و گفت: كالاهای قاچاق صنایع‌دستی به خصوص از كشورهای آسیای جنوب شرقی و چین، اشتغال مولد داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بیدختی با بیان اینكه بخشی از قاچاق كالا در كشور مربوط به اشیای تاریخی و عتیقه می‌شود، گفت: بخش زیادی از قاچاق عتیقه در كشور، اشیای بدلی و غیر واقعی است.

مدیر كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به مصوبه ممنوعیت تبلیغ فلزیاب از رسانه‌ها، گفت: اگرچه تبلیغ این دستگاه در رسانه ها انجام نمی‌شود اما در برخی از نقاط سطح شهر و بر روی دیوارها تبلیغات دستگاه فلزیاب مشاهده می‌شود كه با این موضوع باید برخورد شود.

وی گفت: بر اساس ماده ۶ آئین نامه اجرایی قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب، هر گونه فعالیت در مورد دستگاه‌های فلزیاب و معدن‌یاب باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

سایر اعضای حاضر در جلسه نیز به بیان پیشنهادات و نظرات خود در رابطه با روش‌های فرهنگی و تبلیغاتی جلوگیری از قاچاق كالا و ... پراختند.