مهدیشهر – مدیر کل دفتر جنگل کاری پارکها و ذخیرگاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تولید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال برای توسعه جنگلکاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، عباسعلی نوبخت روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح های جنگل کاری در شهرستان مهدیشهر به طرحهای جنگل کاری در مناطق شمال اشاره کرد و گفت: امسال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال برای توسعه جنگلکاری در استانهای شمالی تولید شده است.

وی گفت: در قالب طرحهای جنگل کاری امسال قریب ۱۵ هزار هکتار از مناطق جنگلی طرحهای جنگل کاری اجرا شده است.

مدیرکل دفتر جنگل کاری  پارکها و ذخیرگاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بروز بیماری قارچی در مناطق جنگلی شمشادهای شمال کشور عنوان کرد این بیماری که به «پلایت شمشاد» معروف است نیازمند مبارزه بیولوژیکی است.

وی با بیان اینکه این بیماری موجب پژمردگی درختان کمیاب شمشاد جنگلهای شمال می شود گفت: سازمان جنگلها و نیز مرکز تحقیقات جنگل ها طرحهای مطالعاتی خود را برای مبارزه با این بیماری که به صورت پراکنده در مناطق جنگلی شمشادها رخ داده است آغاز کرده اند.

این مقام مسئول در سازمان جنگل ها با اشاره به کمبود کارشناس در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سطح کشور گفت: فقط در استان مازندران بیش از ۹ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند که بسیاری از آنان می توانند پس از گذراندن آموزش های لازم، راهنمای گشت های جنگل نوردی شوند که در اشتغال زایی هم موثر است و مشکلات جنگلهای کشور را برطرف کرده و بازوی قوی برای سازمان جنگلها باشند تا با مشارکت آنان بتوانیم فرهنگ منابع طبیعی را به معارف عمومی تبدیل کنیم.

نوبخت ادامه داد: راه اندازی و توسعه گشت های جنگل نوردی راهکاری است که ضمن استفاده مردم از طبیعت، از تمرکز آنان در یک نقطه و تخریب جنگل و کوبیدگی خاک جلوگیری می کند.

وی با بیان این که اکنون ۱۰۹ پارک و تفرجگاه جنگلی با مجموع مساحت ۳۷ هزار و ۳۵۰ هکتار در شمال کشور وجود دارد، گفت: با توجه به جمعیت انبوه گردشگران، تعداد پارک ها باید بیشتر شود ولی نه در آن حد که صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.

مدیرکل دفتر جنگل کاری و پارک های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به وجود جنگل های هیرکانی در استانهای سمنان، خراسان شمالی و اردبیل گفت: طرح های احیا و غنی سازی و نیز جنگلکاری در این جنگل ها نیز از برنامه ها است و امسال در ۵۰ هکتار از مناطق جنگلی استان سمنان این طرحها اجرا شده است.

نوبخت هدف از سفر خود به استان سمنان بازدید از طرح های جنگلکاری در شهرستان مهدیشهر بیان کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در نگهداری و حفاظت از این طرحها نیز اقدامات خوبی انجام داده اند.

وی گفت: طرح نگهداری از ۱۶۰ هکتار از این جنگل ها امسال در برنامه است که تاکنون ۹۶ هکتار آن اجرایی شده و بقیه تا پایان سال تکمیل می شود.

مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارکها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وسعت جنگل های هیرکانی در کشور را که از آستارا آغاز می شود را یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار بیان کرد و گفت: شمال کشور با ۱.۹ میلیون هکتار جنگل و ۱.۷ میلیون هکتار مرتع، هر سال به ویژه در تعطیلات نوروز و تابستان میزبان ده ها میلیون گردشگر است.

وسعت جنگل های هیرکانی استان سمنان ۶۰ هزار هکتار است.