داریوش معمار از آماده سازی ۲ کتاب جدید خود با عنوان های «کتاب بیهودگی» و «مساله مردم» برای چاپ خبر داد.

داریوش معمار شاعر و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: مجموعه شعر جدیدم با عنوان «کتاب بیهودگی» هفته آینده توسط نشر چشمه منتشر خواهد شد. این کتاب با ۴۰ شعر و حجم ۷۰ صفحه چاپ می شود.

وی درباره عنوان این کتاب گفت: خلاف عنوانی که کتاب دارد و ممکن است از آن چنین برداشت شود که حاوی شعر ناامیدی است، اشعار این کتاب حاوی امید و زندگی هستند. در کل با این دیدگاه شعر می گویم و مخالف شعر ناامید یا پوچ گرا هستم. پیش از این کتاب، دو مجموعه شعر «خواهرخونه» و «اصطبل» را چاپ کرده ام و «کتاب بیهودگی» سومین کتاب از سه گانه شعری ام است. تمام تلاشم در این سه گانه، این است که جریان زبان و فرم را تاره کرده و از این مرحله عبور کنم. 

این شاعر در ادامه گفت: کتاب دیگرم، «مساله مردم» است که بررسی زمینه های جامعه گرایی در شعر امروز ایران است. این کتاب حاوی ۹ مقاله است که مقاله اولش همان مطلب مساله مردم است و زمینه های جامعه گرایی را در شعر نوی فارسی و شعر بعد از انقلاب بررسی می کند. مقاله دوم نیز با نام «اتاق تاریک» به مساله روشنفکری در شعر نوی فارسی و جنبه های مختلف آن می پردازد و در آن، شعر ۱۶ شاعر هم نسل خود را بررسی کرده ام.

معمار گفت: مقالات دیگر این کتاب، تک نگاری هایی درباره شاعرانی چون نیما یوشیج، احمد شاملو، علیشاه مولوی، موانع جامعه گرایی و ... هستند. این کتاب ۱۴۰ صفحه حجم دارد و تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران، توسط انتشارات بوتیمار به چاپ خواهد رسید.