غلامی جلیسه بابیان اینکه در حوزه نشر مشکلات عدیده ای گریبانگیر این حوزه است گفت امیدوارم فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان»بتواند منشاء سره از ناسره بشود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان» امروز ۱۵ آبهمن ماه با حضور رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، کریم مجتهدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، مالک شجاعی جشوقانی سردبیر فصلنامه و جمعی از اساتید و صاحب‌نظران حوزه فلسفه در سرای اهل قلم برگزار شد.

غلامی جلیسه در بخشی از این مراسم با بیان اینکه این مراسم جشن تولدی برای فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان» است، گفت: امیدوارم انتشار این نشریه منشأ خیری در حوزه کلام، فلسفه و عرفان باشد. مشکلاتی که از سوی استاد داوری اردکانی و استاد کریم مجتهدی در این مراسم طرح شد وجود دارد که امیدواریم، این مشکلات بتواند هر چند کوچک از طریق انتشار این مجله مرتفع شود و گام‌های کوچکی را در این حوزه برداریم. نقد، اصولی دارد که اگر رعایت نشود مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد می‌کند. جای خوشبینی است که خانه کتاب سه حوزه کلام، فلسفه و عرفان را به عنوان یک مجله مستقل در نظر داشته است، هر چند ادغام این سه حوزه نیز خود بحث دیگری دارد.

مدیرعامل خانه کتاب تأکید کرد: برای ما دغدغه جدی وجود داشته که نقد درست و تحلیلی را در جامعه ترویج دهیم و نگاه گذرا به این موضوع نداشته باشیم. همانطور که گفته شد در ترجمه حدود ۶۰۰ کتاب فلسفی مشکلات زیادی وجود دارد. متاسفانه امروز آنچه که گریبانگیر جامعه ما شده این است که شتابزده به دنبال تالیف آثار می‌رویم در حالی که پر از غلط‌های فنی، ویرایشی و محتوایی است. این در حالی است که تعداد مجلاتی که به صورت علمی می‌توانند این کتاب‌ها را نقد کنند و توجه به وضعیت علمی جامعه را بیشتر کنند بسیار کم است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان» بتواند منبعی برای تشخیص کتاب‌های سره از ناسره در حوزه فلسفه باشد. هر چند که رسیدن به این هدف دشوار است.

مالک شجاعی جشوقانی سردبیر فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان» نیز در بخشی از این مراسم توضیحاتی را درباره تاریخچه شکل‌گیری این فصلنامه ارائه کرد و گفت: سردبیر نخست این مجله علی اصغر محمد خانی بود و انصافا کارنامه خوبی نیز در این حوزه داشتند. تا انتشار شماره ۹۷ این مجله باید انصاف داد که متناسب با شرایط روز جامعه این مجله تاثیر گذار بوده و توانست نقش کم‌نظیر را در این حوزه داشته باشد. بعدها امین صدیقی مسئولیت سردبیری این نشریه را برعهده گرفت تا این مسئولیت در مهرماه سال ۸۶ به علی اوجبی واگذار شد. اکنون نیز فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان» شورای علمی دارد که از مشورت اساتیدی مانند داوری اردکانی، ابراهیمی دینانی، کریم مجتهدی، محسن جوادی، سید امیر طالب زاده و ... بهره می‌گیرد. در پایان مراسم از این فصلنامه رونمایی شد.