تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» معتقد است داستان این فیلم گذر زندگی یک کودک و رسیدن او به بلوغ ذهنی است؛ در واقع «یحیی» مانند جنینی است که تمام مدت با محیط بیرونی ارتباط برقرار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه ابراهیم پور کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» شامگاه 16 بهمن در نشست پرسش و پاسخ این فیلم سینمایی که با حضور عوامل در برج میلاد برگزار شد درباره کم و کیف ساخت این فیلم سینمایی گفت: داستان این فیلم گذر زندگی یک کودک و رسیدن او به بلوغ ذهنی است؛ در واقع یحیی مانند جنینی است که تمام مدت با محیط بیرونی ارتباط برقرار می کند.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت فیلم «یحیی سکوت نکرد» گفت: من کاوه ابراهیم پور هستم؛ یک فیلم اولی! و همین اندازه بگویم که شانس من بود با گروه بزرگ و حرفه ای کار کنم.

ابراهیم پور درباره ماهان نصیری، بازیگر خردسال نقش «یحیی» در فیلم اظهار کرد: توصیف ماهان نصیری مشکل است. ماهان از میان ۲۰۰ کودکی که برای نقش «یحیی» تست دادند انتخاب شد آن هم به دلیل خارق العاده بودن این کودک بود.

کارگردان «یحیی سکوت نکرد» که تحصیلاتش را در رشته سینما تکمیل کرده است، اشاره کرد: از ابتدا تصمیم داشتم که در محله کودکی خودم فیلم را بسازم. داستان فیلم ما گذر زندگی یک کودک و رسیدن او به بلوغ ذهنی است.در واقع یحیی مانند جنینی است که تمام مدت با محیط بیرونی ارتباط برقرار می کند. فکر می کردم این فیلم در بخش نگاه نو قرار بگیرد اما به بخش هنر و تجربه آمد.

در ادامه این نشست، فاطمه معتمدآریا بازیگر اصلی فیلم «یحیی سکوت نکرد» نیز به استعداد بی نظیر ماهان نصیری اشاره کرد و گفت که در خوب بودن او بی تقصیر بوده است

طلا معتضدی نویسنده فیلمنامه «یحیی سکوت نکرد» هم که در نشست این فیلم حضور داشت، بیان کرد: این فیلمنامه کار گروهی بود و همه دوستان در هر چه بهتر شدن فیلم دخیل بودند.

وی در پاسخ به اینکه آیا فیلمنامه از الگو و فرمول خاصی تبعیت کرده است، گفت: فیلم «یحیی سکوت نکرد» از زمان نوشتن تا انتهای فیلمبرداری، تدوین و مراحل پایانی فنی یک کار تعاملی بوده است.

در ادامه نشست رسانه‌ای فیلم «یحیی سکوت نکرد»، تینا پاکروان که بعد از تجربه نخستین کارگردانی‌ خود تهیه کنندگی یک فیلم اولی را برعهده گرفته است درباره تولید این اثر سینمایی گفت: پیش تولید و تولید عجولانه فیلم اول به دلیل کمبود منابع مالی، به این فیلم ها ضربه می زند اما خوشبختانه برای تولید این فیلم سرمایه‌گذارانی به ما اعتماد کردند که حتی قبل از صدور پروانه ساخت، برای پیش  تولید اقدام کردند.

وی ادامه داد: با تکمیل بودن مراحل انتخاب لوکیشن و طراحی دکور، دقیقا سه روز بعد از دریافت پروانه ساخت فیلمبرداری را آغاز کردیم.فیلم های خوب همیشه در آخرین سانس جشنواره نمایش داده می شوند و فکر می کنم که جشنواره هم این نکته را فهمیده که «یحیی سکوت نکرد» فیلم خوبی است.

حسین جلیلی فیلمبردار نیز گفت: تعاملی که میان من و کارگردان بود و البته تجربیاتی که در ساخت تیزرهای تبلیغاتی به دست آورده بودیم، منجر به ساخت این فیلم شد. طی مشورت های که با کارگردان داشتیم، قرار شد دوربین به عنوان ناظر با فیلم همراه باشد و اگر این اتفاق افتاده است، خوشحالم.

علی عابدینی طراح صحنه این فیلم نیز گفت: زمانی که ایران نبودم کارگردان، لوکیشن را انتخاب کرده بود و وقتی آنجا را دیدم با یک خانه خالی رو به رو شدم که باید طراحی صحنه آن را به فضای ذهنی کارگردان نزدیک می کردم.

ژینوس پدرام هم که اولین تدوین خود را با فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» تجربه کرده است، گفت: در زمان تدوین همراه با کاوه ابراهیم پور نتیجه می گرفتیم که بخش هایی از فیلم را تغییر دهیم.