زنجان- معاون راه آهن شمالغرب کشور گفت: طی ده ماهه سال جاری جا به جایی مسافر از ناوگان ریلی شمالغرب کشور ده درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب زلفی شامگاه جمعه درحاشیه سفر یک روزه خبرنگاران برای بازدید از راه آهن شمالغرب کشور افزود:در بحث مسافر طی ده ماهه سالجاری ۷ هزار و ۸۰۹ رام قطار بوده و تعداد کل واگن مسافربری ۶۹ هزار و ۷۰۹ دستگاه واگن مسافری بوده است.

وی اظهار داشت: طی ده ماهه سال جاری دو میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۴۲ نفر از ناوگان ریلی شنمالغرب کشور جا به جا شده اند.

معاون راه آهن شمالغرب کشور به جا به جایی بار از ناوگان ریلی شمالغرب کشور اشاره کردو گفت: طی ده ماهه سالجاری ۴ هزار و ۷۲۱ رام قطار بار داشتیم که ۵۲۴ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۹۲ تن کیلومتر بار ناخالصی جا به جا شده یعنی بار با واگن بوده است.

زلفی تاکید کرد: طی ده ماهه سال جاری ۲۴۹ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۳۶۵ تن بار نا خالص جا به جا شده است.

وی افزود:طی ده ماهه سال جاری تناژ بارگیری ۶۷هزار و ۶۸۴ تن بوده است.

معاون راه آهن شمالغرب کشور گفت: در بحث بار ناوگان ریلی شمالغرب کشور از برنامه عقب است و حدود ۷۰ درصد از برنامه تاکنون محقق شده است.

زلفی تصریح کرد: راه‌آهن شمالغرب کشور از کهندژ تا مهاباد را شامل می‌شود و طول مسیر فعال راه‌آهن شمال غرب کشور  ۶۹۳ کیلومتر است و این مسیر از شهرهای قزوین، تاکستان، ابهر، خرم دره، صائین قلعه، زنجان، میانه، هشترود، خداجو، مراغه، ملکان، بناب، میاندوآب،مهاباد عبور می‌کند.

وی تعداد قطارهای مسافری راه‌آهن شمالغرب کشور را  رام قطار اعلام کرد و گفت: سه رام قطار از این مجموع مربوط آذربایجان و بقیه متعلق به راه‌آهن شمالغرب است.

معاون راه آهن شمالغرب کشور تصریح کرد: راه‌آهن شمالغرب کشور ۶۰۱ کیلومتر خطوط اصلی  دارد و این مسیر ۱۲۶ کیلومتر راه فرعی هم دارد.

زلفی از فعالیت چهار ایستگاه تشکیلاتی در شهرهای قزوین، زنجان، میانه و مراغه در مسیر راه‌آهن شمالغرب کشور خبر داد و گفت: این مسیر هشت ایستگاه فرماندهی و ۳۰ ایستگاه محلی، ۱۸ ایستگاه تحت فرمان و ۲۰ ایستگاه بسته است.

ایستگاه باز گمرکی در راه آهن مشالغرب کشور راه اندازی می شود

زلفی با اشاره به اینکه ایستگاه باز گمرکی در زنجان راه اندازی می شود گفت: ایستگاه بناب به عنوان ایستگاه باز گمرکی ایفای نقش خواهد کرد.

وی از تعریف حریم برای راه‌آهن تا ۱۷ متر خبر داد و گفت: بر اساس قوانین موجود بعد از این حریم تا شعاع ۳۰ متری کسی حق احداث ساختمان ندارد چرا که برای احداث بنا بعد از ۴۷ متر تعریف شده باید از راه‌آهن مجوز اخذ شود.

زلفی به تخلفات ساخت و ساز درروستاهای دیزج آباد و سایان زنجان به لحاظ احداث بنا در حریم راه‌آهن اشاره کرد و گفت: اخطارهایی در این مورد به صاحبان بناها داده شده ولی اغلب توجهی به آنها نمی‌شود.

وی افزود: هر نوع برخورد در راه‌آهن منجر به صدور حکم به نفع راه‌آهن می‌شود هر چند دریافت خسارت بسته به نظر مدیر دارد.

معاون راه آهن شمالغرب کشور به حوادثی که در ناوگان ریلی شمالغرب کشور رخ داده اشاره کردو گفت : طی ده ماهه سالجاری هیچ موردی از تصادفات انسانی گزارش نشده است.

زلفی هدف از این سفر یک روزه برای بازدید از راه آهن شمالغرب کشور را آشنایی خبرنگاران با مشکلات کار کنان اعلام کرد و افزود: کار کنان این سازمان سخت کوش ترین کارکنان بوده و ۲۴ ساعته در خدمت مردم هستند.