به دنبال انتشار خبری مبنی بر انتشار یک کتاب جدید از هارپر لی نویسنده کتاب «کشتن مرغ مقلد»، این کتاب در صدر کتاب‌های آمازون قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک نیوز، «برو یک نگهبان بگمار» کتاب جدیدی که به تازگی اعلام شد به قلم هارپر لی به بازار می‌آید موجب شد تا «کشتن مرغ مقلد» تنها کتابی که از این بانوی نویسنده منتشر شده بود، در صدر کتاب‌های سایت فروش کتاب آمازون قرار بگیرد.

خبر انتشار کتاب جدید از این نویسنده که از ۵۵ سال پیش تاکنون کتاب دیگری ننوشته بود آنقدر شگفت‌انگیز وباورنکردنی بود که مشتاقان کتاب قبلی او را بار دیگر به کتابفروشی‌ها کشاند.

هفته پیش بود که اعلام شد کتاب جدید خانم لی قرار است منتشر شود و در همین مدت، تنها کتاب این خانم ۸۸ ساله بار دیگر به مطرح‌ترین کتاب بدل شد.

داستان کتاب جدید هاپر لی در دهه ۱۹۵۰ می‌گذرد و داستان اسکات یعنی قهرمان کودک «کشتن مرغ مقلد» را در بزرگسالی دنبال می‌کند. این دختر به آلاباما بازگشته تا بیست سال پس از ماجراهایی که قبلا روایت شده، بار دیگر زادگاهش را ببیند.

دست نویس اصلی «برو نگهبانی بگمار» پیش از «کشتن مرغ مقلد» نوشته شده بود، اما این دست نویس پیش ناشر مانده بود و ناشر از خانم لی جوان خواسته بود تا داستانی بنویسد که به ماجراهای پیش از این کتاب مربوط باشد. این کتاب نوشته شد و به کتاب «کشتن مرغ مقلد» بدل شد و توجه جهان را معطوف خود ساخت.

تونیا کارتر وکیل خانوادگی خانم لی به تازگی دست‌نویس کتاب اولی را که وی سال‌ها پیش نوشته بود پیدا کرده و حالا قرار است این کتاب منتشر شود.

با این حال انتشار کتاب جدید نیز بازتاب‌های مختلفی پیدا کرده و در حالی که هیو فن دوسن ادیتور خانم لی مطمئن نیست که این کتاب جدید نیاز به ویراستاری دارد، ویراستاری شده یا نخواهدشد، هارپر کالینز ناشر کتاب خانم لی نیز از وی خواسته است در انتشار این کتاب عجله نکند. این در حالی است که خانم لی نیز با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: من زنده‌ام و شادم و می‌خواهم کتاب نگهبان را منتشر کنم.

هارپر لی در سال های اخیر پس از دهه‌ها سکوت  دوباره مطرح شد؛ او سال ۲۰۰۷ دچار حمله قلبی شد، بعد کارگزار ادبی‌اش را به دادگاه کشاند و اعلام کرد او از اعتمادش سوءاستفاده کرده و درآمدهای کتاب را به درستی به وی بازنگردانده است. بعد از موزه کتابش در آلاباما شکایت کرد و در سال ۲۰۱۱ روشن شد ماریا میلس زندگینامه‌ای از وی بدون اجازه او نوشته اما میلس  می‌گفت با همکاری هارپر لی این کتاب را نوشته و خواهر بزرگتر او آلیس که به تازگی در ۱۰۳ سالگی درگذشت، با انتشار این کتاب موافق نبوده است.

اکنون ۶۰ سال پس از نوشته شدن کتابی که نویسنده آن را از خاطر برده بود، این بانوی خجالتی و بی‌سر و صدا، در برابر موجی از اعتراض‌ها و خوشامدها، قصد دارد تا کتاب جدیدش را تابستان پیش روی (تیرماه آینده) راهی بازار کتاب کند.

«کشتن مرغ مقلد» برنده جایزه پولیتزر است و به مسایل تبعیض نژادی در آمریکا می‌پردازد.