بجنورد - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: این اداره کل با كمبود نیرو در بخش حفاظت و تجهیزات حفاظتی مواجه است.

محمد سویدانلویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینكه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخش گسترده ای است و باید به تمام بخش های آن توجه ویژه داشت افزود: متاسفانه این اداره كل در خراسان شمالی با كمبود نیرو و تجهیزات حفاظتی، كمبود اعتبار، فرسوده بودن ناوگان های حمل و نقل یگان حفاظت و ... مواجه است.

وی اظهار داشت: به منظور تجهیز و رفع مشكلات یگان های حفاظتی، این اداره کل به اعتباری بین دو تا سه میلیارد تومان نیازمند است.

سویدانلویی با بیان اینكه برخلاف تفكر برخی افراد كه حفاظت از آثار فرهنگی را تنها وظیفه میراث فرهنگی می دانند، تصریح كرد: با توجه به كمبود نیروی حفاظتی این اداره كل، سازمان های مردم نهاد، دوستداران میراث فرهنگی و سایر ارگان ها و نهادها باید در حفاظت آثار فرهنگی كمك کنند، چرا كه كشورما دارای یك تمدن تاریخی بزرگ است و همه باید از داشته های فرهنگی آن حفاظت كنند.

به گفته این مسئول دوستداران تاریخ، فرهنگ و تمدن كشور و منطقه، باید با حفظ این آثار در حقیقت از هویت ملی، مذهبی و تاریخی خود حفاظت و حراست کنند.

وی تاكید كرد: نباید اجازه داد تا برخی سودجویان و افراد فرصت طلب در جهت از بین بردن هویت فرهنگی، تاریخی، مذهبی و ملی کشور به اهداف شوم خود دست یابند.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: متاسفانه فاصله بین نسل ها سبب كم توجهی نسل های جدید به آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ كشور و استان شده كه باید با فرهنگ سازی، تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی را در بین نسل جوان ترویج كنیم تا با دوری از فرهنگ غربی، به ایرانی و اسلامی بودن خود افتخار كنند.