بجنورد- معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار و قائم مقام شورای توسعه صادرات خراسان شمالی گفت: میزان صادرات این استان به نسبت استان های همسان مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پورعیسی ظهر یکشنبه در مراسم افتتاح طرح جامع گمرکی خراسان شمالی با اشاره به این که استان در صورت برنامه ریزی جامع و تأمین امکانات زیر ساختی توانایی صادرات سالانه تا سقف یک میلیارد دلار را نیز دارد، اظهار داشت: می توان با برنامه ریزی پنج ساله به این سقف تعیین شده رسید.

به گفته وی برای دست یابی به این هدف بخشی از اقدامات مورد نیاز در حوزه زیرساختی از جمله پایانه ریلی و طرح جامع گمرکی در حال ایجاد است اما در بخش برنامه مورد نیاز می بایست متولیان صادرات آن را ارائه دهند.

پورعیسی با اشاره به این که دست یابی به صادرات یک میلیارد دلاری در خراسان شمالی با توجه به توانمندی ها و ظرفیت ها با برنامه ریزی در یک دوره پنج ساله امکان پذیر است، افزود: برای رسیدن به میزان تعیین شده صادرات یک میلیارد دلاری در استان باید در حوزه خدمات، صنعت و کشاورزی متمرکز شد.

به گفته وی در سال جاری ۳۵ میلیون دلار محصولات کشاورزی از خراسان شمالی صادر شده که به نسبت سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته اما هنوز ظرفیت های استان بسیار بالاتر از این میزان صادرات است.

پورعیسی با اشاره به این که سهم صادرات خراسان شمالی برای سال جاری ۱۴۷ میلیون دلار تعیین شده بود که بیش از این میزان تاکنون صادرات صورت گرفته است، افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان صادرات استان به مرز ۳۰۰ میلیون دلار نیز برسد.

وی تصریح کرد: اگر خراسان شمالی امسال میزان صادرات سالانه خود را به مرز ۳۰۰ میلیون دلار برساند به نسبت سال گذشته رشد چشمگیری داشته اما باید توجه داشت که این میزان صادرات نیز به نسبت استان های همسان چندان رضایت بخش و مناسب نیست.

به گفته معاون استاندار خراسان شمالی مقایسه عملکرد سالانه استانی از سوی مدیران خراسان شمالی نمی تواند نشان دهنده توانمندی آنها و قابلیت استان باشد چرا که این مقایسه زمانی واقعی است که به نسبت سایر استان های همسان انجام شود نه آن که عملکرد یک دستگاه در خراسان شمالی هر سال به نسبت وضعیت سال گذشته آن دستگاه در استان سنجیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر یکشنبه طرح جامع گمرکی خراسان شمالی در قالب پنجره واحد تجاری و رویه "کارنه تیر" راه اندازی شد، طرح پنجره واحد تجاری و رویه کارنه تیر در گمرک این استان باعث آسان سازی در امور صادراتی خواهد شد به نحوی که با اجرای طرح پنجره واحد، زمان ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی از گمرک به یک سوم کاهش خواهد یافت.