زنجان- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: ۸۵ درصد آب مورد نیاز در بخش کشاورزی استان زنجان از منابع آب زیر زمینی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حمید نیا شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: منابع آب زیر زمینی طی هزاران سال شکل گرفته اند و ذخایر گرانبهایی محسوب می شوند که صرفا باید در سالهای کم آبی برای رفع احتیاجات ضروری مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی، این منابع ارزشمند زیرزمینی را  در معرض خطر نابودی قرار  داده است.

حمیدنیا با اشاره به اینکه زنجان ۱۰ هزار حلقه چاه کشاورزی دارد افزود:از این تعداد ۵ هزار حلقه چاه برقی است و به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۷ هزار حلیه از چاه های برقی به دلیل دبی پایین و قدرت برق اندک در اولویت فعلی تجهیز نمی باشند گفت: در صورت نصب دو هزار و ۲۵۵ دستگاه دیگر پروژه قابل اتمام است.

حمید نیا تاکید کرد: عدم تمایل کشاورزان به پرداخت هزینه کنتور باعث این امر شده است. در سالجاری نصب ۵۰۰ دستگاه دیگر در حال اجرا است اگر کشاورزان همکاری کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: کشاورزان چاههای عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز و فاقد پروانه در سطح استان زنجان از کاشت محصولات کشاورزی و باغی در سال زراعی ۹۳ و ۹۴ خود داری کنند چرا که به دلیل افت سطح آب زیر زمینی و برداشتهای غیر مجاز و کاهش نزولات آسمانی توجه به این امر ضروری است.

حمید نیا یاد آورشد: کشاورزانی که به این مهم توجه نکنند برخورد قانونی با آنها صورت می گیرد و در صورت خسارت به محصولات، آب منطقه ای مسئولیتی ندارد.