بیارجمند – یک فعال بخش گردشگری ضمن اشاره به بافت پلکانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا بیارجمند و اهمیت گردشگری آن ، گفت: ایجاد پنل های خورشیدی معضل تخریب چهره بافت را در بر داشته است.

علیرضا اسلام پناه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن یادآوری اینکه روستای هدف گردشگری قلعه بالا که در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود در بخش بیارجمند قرار دارد اظهار داشت: این روستا دارای بافت پلکانی است که آنرا از نظر ارزش تاریخی، معماری و خصوصاً گردشگری حائز اهمیت کرده است.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی و بافت زیبای این روستا باعث شده تا در چند سال اخیر با استقبال بالای گردشگران داخلی و خارجی مواجه شود.

این کارشناس امور گردشگری و فرهنگی تصریح کرد: بهسازی بافت توسط بنیاد مسکن شاهرود، برگزاری چندین جشنوارۀ گردشگری توسط ادارۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و همچنین قرارگیری این روستا در کنار پارک ملّی توران زمینه های موفقیت آمیز جذب گردشگر و سرمایه را فراهم آورده است.

اسلام پناه با ابراز تأسف از اینکه تعدادی پنل خورشیدی در داخل بافت روستای قلعه بالا نصب شده و این امر به دید و منظر بافت روستا آسیب جدی وارد کرده است افزود: پیش بینی می شود با معرفی اهالی برای اخذ تسهیلات خرید آبگرمکن خورشیدی آن هم توسط بنیاد مسکن، این تعداد افزایش چشمگیری یابد.

وی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش مسئولان در بهسازی بافت این روستای هدف گردشگری که با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال به انجام رسیده و موجب رونق گردشگری و اشتغال و درآمدزایی مردم شده گفت: اما باید توجه داشت که کمک به اعطای دو میلیارد ریال تسهیلات نصب پنل های خورشیدی باعث تخریب منظر بافت، بی میلی سفر و رکود گردشگری روستا خواهد شد.

این صاحب نظر در بخش گردشگری شهرستان شاهرود، تصریح کرد: جا دارد ضمن قدردانی از مدیران، از آنجایی که این بافت بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته و در رونق گردشگری و اقتصاد روستا نقش بسزایی ایفا می کند، نسبت به جمع آوری این پنل ها اقدام جدی شود و با همفکری با کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مشاور مجری طرح، کار نیکوی خود را تکمیل کنند.

اسلام پناه در خاتمه تصریح کرد: چه بسا با صدور مجوز اجرای ایزوگام پشت بام خانه ها و نیز با گاز رسانی به این روستا زمینه تخریب معابر سنگفرش شده و تخریب نمای کاهگلی و پشت بام این بافت ارزشمند فراهم خواهد شد که می بایست با راهنمایی و تأمین سوخت اهالی، رضایتمندی مردم و تداوم صنعت گردشگری این روستای هدف گردشگری را فراهم کنیم.