شاهرود – شهرستان شاهرود در هشتمین روز از دهه مبارک فجر شاهد افتتاح شش پروژه عمرانی و آموزشی با حضور استاندار سمنان و هیئت همراه وی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سفر یک روزه استاندار سمنان به شهرستان شاهرود با حضور تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی در گلزار شهدای شاهرود آغاز شد.

مدرسه ۱۲ کلاسه هیئت امنایی شهید زین الدین غریبی نخستین مقصد دولتمردان در شهرستان شاهرود بود. این مدرسه با ظرفیت ۳۷۵ دانش آموز در پروژه مسکن مهر این شهرستان در حالی افتتاح شد که دغدغه محیط های آموزشی در محدوده مسکن مهر برای همشهریان شاهرودی همواره احساس می شد.

انقلاب ما نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز در آئین افتتاح مدرسه شهید غریبی، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، گفت: انقلاب ما حرکتی بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ بشریت است.

دکتر کاظم جلالی با اشاره به اینکه جغرافیای سیاسی جهان با انقلاب ایران تغییر کرد، اظهار داشت: این مهم باید کاملا فهمیده شود و مسئولان باید به این امر باور داشته باشند.

وی افزود: پیرامون انقلاب اسلامی ما امروزه دو نوع آسیب داخلی و خارجی وجود دارد که به تعبیر حضرت امام (ره) اسلام آمریکایی با شکل گیری گروه های تکفیری در مقابل اسلام ناب محمدی از جمله این تهدیدات در خارج از کشور است.

اگر مسئولان نتوانند زندگی مردم را به خوبی اداره کنند، نمی توانیم سخن از دستاوردهای انقلاب بزنیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان اسلام گروه هایی از قبیل داعش را شکل می دهند، اظهار داشت: هدف از شکل گیری این گروه ها نشان دادن چهره ای خشن و متوهش از اسلام در دنیا است.

جلالی در توضیح آسیب های داخلی پیرامون انقلاب اسلامی بیان داشت: دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار هستند اما ما مسئولان برخی اوقات در مقابل برخی مردم و جوانان اصطلاحا کم می آوریم و نمی توانیم از انقلاب دفاع کنیم چرا که اقتصاد امروزه یکی از آسیب های انقلاب در دوررن است.

وی افزود: دشمن در این بخش سرمایه گذاری بسیاری کرده است و به فکر خود، تنها راه از بین بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی را اقتصاد می داند لیکن اگر مسئولان نتوانند زندگی مردم را به خوبی اداره کنند، نمی توانیم سخن از دستاوردهای انقلاب بزنیم.

پرداختن به مسائل اقتصادی رسالت مسئولان است

عضو فراکسیون اکثریت اصولگرای مجلس شورای اسلامی، پرداختن به مشکلات اقتصادی را رسالت مسئولان نظام خواند و تصریح کرد: در رویارویی با مسائل اقتصادی دو رویکرد وجود دارد، نخست آنکه به انتظار برداشته شدن تحریم ها بنشینیم و دیگر از ظرفیت های داخلی خودمان به نحو احسن استفاده کنیم.

جلالی خاطرنشان کرد: این بهترین زمان است که از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم چراکه تجربه نشان داده است زمانی که در دولت پول به خوبی موجود بوده است به همان نسبت خوب نیز خرج کرده ایم که واردات مواد غذایی سه میلیارد و ۷۰۰میلیون دلاری در پایان دولت هشتم و تبدیل آن به ۱۵میلیارد دلار در دولت دهم نمونه بارز آن است.

وی افزود: نگاهی به ارقام نشان می دهد که در طول دولت های گذشته چون فضای مالی بازتر بود واردات نیز بیشتر شده بود تا آنجا که واردات کالاهای لوکس مانند پورشه در دولت پیشین رخ داد حال آنکه امروزه در بحث مواد غذایی وضعیت ۵۲ درصد تولید و ۴۸ درصد واردات را شاهد هستیم که این موضوع به معنای خود کفایی نیست.

ظرفیت های بسیاری در حوزه اقتصاد کشور موجود است

نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی در شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز همه ما موظف هستیم به اقتصاد بپردازیم، ابراز داشت: واقعا حیف است که حرکت انقلاب اسلامی ما لابلای گرد و خاک های ناشی از مشکلات اقتصادی گم بشود.

جلالی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بسیاری در حوزه اقتصاد کشور موجود است لیکن باید از این ظرفیت ها استفاده کرد، گفت: نباید به بودجه سال آینده اتکا کرد لیکن مدیران استانی باید نگاه خود را فراتر از بخش خود بسط دهند.

وی ادامه داد: با نگاه های کوچک نمی توان مشکلات را رفع کرد و از همه مسئولان استدعا داریم برای پیگیری امرو اقتصادی شهر و استانمان، فعالیت داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره شهرستان شاهرود نیز گفت: باید اندیشید که چگونه می توان سطح زندگی مردم را ارتقاء داد؛ بنده با شورا و شهرداری شهر درباره میدان مرکزی شاهرود بارها صحبت کرده ام باید مدیران پول های مردم را در این پروژه های شهری سرمایه گذاری کنند تا نتیجه مثبت آن عاید همه مردم شهرستان شود.

جلالی تاکید کرد: کارخانه هایی مثل کک، فولاد، ذوب آهن، سیمان بیارجمند، پتاس طرود و مس عباس آباد خواسته های مردم شهرستان هستند که اگر راه اندازی شوند برای رفع مشکلات مردم بسیار کارساز خواهند بود.

ابعاد فرهنگی انقلاب تبیین شود

استاندار سمنان در آئین افتتاح مدرسه هیئت امنایی شهید زین الدین غریبی، ضمن گرامی داشت دهه مبارک فجر، گفت: در حالی مراکز آموزشی از این دست در شاهرود افتتاح می شود که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ تا کنون شرایط علمی و تحصیلی ما دگرگون شده است.

محمد وکیلی با بیان اینکه انقلاب ما دارای ابعاد فرهنگی غنی است و این مهم باید تبیین شود، اظهار داشت: انقلاب ما دارای ابعاد و دستاوردهای فرهنگی و ارزش های والایی است اما مهمترین آن دستاوردها انقلاب اخلاقی رخ داده در کشور است.

وی افزود: از پیامبر اکرم(ص) نقل است که می فرمایند من به پیامبری منصوب شدم تا مکارم اخلاقی را در جامعه انسانی پیاده کنم لیکن باید توجه داشت که اگر به مکارم اخلاقی توجه نشود، پیشرفت نخواهیم کرد و این مهم در انقلاب اسلامی ما رخ داد.

حفظ ارزش ها وکرامت انسانی شاخصه انقلاب اسلامی ایران است

مقام عالی دولت در استان سمنان، با تاکید بر اینکه اتفاقات مثبت بسیاری پس از انقلاب ایران رخ داده است، تصریح کرد: شاخصه انقلاب ما حفظ ارزش ها وکرامت انسانی است که البته انقلاب اسلامی تا کنون به آن توجه ویژه ای داشته است.

وکیلی خاطرنشان کرد: بداخلاقی های فراوانی در پیش از انقلاب بین دولتمردان رخ می داد اما رهبری انقلاب با کرامت انسانی به خواسته های مردم دیندار کشور پاسخ دادند و این خصلت انقلاب اسلامی ما است.

وی افزود: مشکلات اقتصادی امروز در جامعه وجود دارد و دشمنان اسلام نیز از همین راه به فکر ضربه زدن به مردم ما هستند اما باید توجه داشت که ما باید بتوانیم پایه های اخلاق را در جامعه خود قوی تر سازیم تا موفق باشیم.

دهه فجر فرصتی مناسب برای انتقال پیام انقلاب

رئیس شورای اداری استان سمنان، دهه فجر را فرصتی مناسب برای انتقال پیام انقلاب به نسل های سوم و چهارم دانست و تاکید کرد: دهه فجر یعنی جشن خوبی ها و توجه به کرامت انسانی و وقتی ما برای جشن گرفتن این ایام دور یکدیگر جمع می شویم باید این فرصت را برای انتقال دستاوردهای انقلاب به نسل های دیگر مغتنم شماریم.

وکیلی با بیان اینکه در دوران طاغوت فساد و بداخلاقی رواج داشت اما امروز ما پاسدار ارزش های انقلاب هستیم لیکن این مهم را باید به نسل های بعد از خود انتقال دهیم خاطرنشان کرد: امروزه تهدیدهای فرهنگی جدی هستند و باید اذعان داشت که قطعا از تحریم ها عبور خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای هوشیارانه مسائل را دنبال می کند افزود: اگر بمب اتم می توانست امنیت و استقلال کشورها را تامین کند، قطعا امروزه امریکا و یا اسرائیل با وجود قوی ترین ضرادخانه های هسته ای امن ترین نقاط دنیا بودند.

وکیلی خاطرنشان کرد: اما امروز شاهد هستیم که جوانان سرزمین های اشغالی و لبنان با سنگ در مقابل اسرائیل ایستادگی می کنند.

وی ادامه داد: پس باید اذعان کرد که انقلاب ما از طریق مسائل فرهنگی صادر می شود و نه بمب اتم و قدرت های نظامی.

تلاش دشمنان در ایجاد اسلام هراسی و ایران هراسی

این مقام مسئول همچنین با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری، تاکید کرد: نامه معظم له تحول عظیمی در دنیای مجازی ایجاد کرد و کاربران در اقصی نقاط جهان عکس العمل های متفاوت و جالبی را از خود نشان دادند.

وکیلی با تاکید بر تلاش های دشمن برای خدشه وارد کردن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، تصریح کرد: هرچند دشمن همه تلاش خود را درباب اسلام هراسی و ایران هراسی بنا نهاده، اما حقیقت این است که انقلاب ما صادر شده و باید تلاش کرد تا این صدور قوی تر نیز بشود.

وی افزود: در بحث اقتصادی نیز باید از ظرفیت های موجود کشور استفاده کرد و ما می توانیم مملکت را بدون پشتیبانی نفتی اداره کنیم.

می توانیم استان سمنان را بدون یک دلار درآمد نفتی اداره کنیم

مقام عالی دولت در استان سمنان با بیان اینکه ما می توانیم استان سمنان را بدون یک دلار درآمد نفتی اداره کنیم، گفت: سال گذشته ۱۸۴میلیارد بودجه جاری و ۳۵ میلیارد تومان بودجه عمرانی در استان هزینه شده است قطعا می توان بیش از این میزان در استان منابع مالی داشت.

وکیلی تصریح کرد: پتاس طرود، معدن مس عباس آباد و ... نه تنها به درآمد های استانی بلکه به درآمد های ملی می توانند کمک کنند لیکن باید از مسئولان خواست تا تلاش خود را در این زمینه مضاعف کنند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد این پدیده شوم هستیم که معادن با اسناد و مدارک به صورت مافیا دست به دست می شود و این موضوع هیچ چیزی را عاید مردم نمی کند به همین منظور از مدیران صنعت و معدن استان خواسته ام تا امتیاز افرادی که تمایل به ادامه کار سرمایه گذاری در معادن را ندارند، لغو کنند.

معادن پتاس و مس شاهرود مشکل بیکاری را حل می کنند

رئیس شورای اداری استان سمنان، با بیان اینکه فعال شدن معادن پتاس و مس شاهرود می توانند استان را اداره کنند، تصریح کرد: چرا باید این معادن بلاتکلیف باقی بمانند فقط با وجود این دو معدن می توان مشکل اشتغال را در شرق استان حل کرد چرا که این معادن می توانند سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار عاید کشور کنند.

وکیلی با اشاره به استفاده بهینه از ظرفیت های شرق استان سمنان مانند گردشگری، خاطرنشان کرد: کشور امارات در سال گذشته میزبان بیش از ۷۰میلیون توریست بوده است چرا ما نتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.

وی افزود: مناطق گردشگری در شاهرود در زمره بی نظیرترین مناطق در دنیا هستند لیکن باید ظرفیت ها را شناخت و آنها را احیا کرد.

نباید برای رفع مشکلات مدام به مرکز استان چشم داشت

استاندار سمنان با بیان اینکه کارآفرینی یکی از دغدغه های مردم استان است، گفت: باید اندیشید که در این باره چه می توان کرد برای این منظور از دانشگاه ها می خواهیم تا بخشی از اساتیدشان را که در حوزه کارآفرینی صاحب نظر هستند، انتخاب و در پرسش به این سوال که برای رفع بیکاری چه باید کرد، تلاش کنند.

وکیلی تاکید کرد: نباید برای رفع مشکلات مدام به مرکز استان و یا پایتخت چشم داشت، باید با توجه به ظرفیت های موجود در استان و منطقه اقدام کرد.

وی افزود: زمانی موفق هستیم که بتوانیم از منابع موجود خود نهایت استفاده را ببریم که یکی از این ظرفیت ها جذب مسافران بین راهی حرم رضوی است که می توان با برپایی بازارچه های صنایع دستی و زائر سراها کارآفرینی کرد.

باید معیشت روستائیان تامین شود

مقام عالی دولت در استان سمنان با تاکید بر اینکه باید معیشت روستائیان تامین شود، اظهار داشت: اقتصاد خانواده ها باید تقویت شود چرا که با تامین اقتصاد خانوار می توان جلوی مهاجرت را گرفت و معیشت روستائیان را تامین کرد.

وکیلی خاطرنشان کرد: مسئولان باید با همفکری همه مردم کارآفرینی را ایجاد کنند باید ایده را به فن، فن را به تولید، تولید را به صنعت و صنعت را به ارزش افزوده تبدیل کرد که این مهم وظیفه مدیران است.

وی ادامه داد: باید از همه جوانان حمایت کرد و رابطه بین صنعت و دانشگاه را شکل داد چراکه به محور قرار دادن دانش در صنعت، می توان مشکلات را حل کرد.

۱۱۶ پروژه عمرانی فرهنگی در ایام دهه مبارک فجر

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود نیز در این مراسم، با ارائه گزارشی از پروژه های عمرانی و فرهنگی دهه مبارک فجر، گفت: از دو ماه پیش کمیته های ۱۷ گانه ستاد برگزاری آئین های ایام الله دهه مبارک فجر شهرستان کار تدارک این اعیاد ملی را بر عهده داشته است.

سید محمد رضا هاشمی، با اشاره به طرح ۱۰ شب ۱۰ مسجد، اظهار داشت: با هماهنگی دستگاه های مختلف شهرستانی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برنامه های خوبی در سراسر شهرستان تا دورترین روستاهای این شهرستان تدارک دیده شده است.

وی افزود: ۱۱۶پروژه عمرانی فرهنگی با اعتباری بالغ بر ۵۴میلیارد تومان در ایام دهه مبارک فجر یا به بهره برداری رسیده است و یا در روزهای آتی افتتاح خواهند شد.

سد مجن بزرگترین و مهمترین پروژه های منطقه شاهرود

معاون استاندار سمنان با اشاره به برخی پروژه های عمرانی، تصریح کرد: نخستین پروژه عمرانی در خصوص آب منطقه ای شهرستان با ۱۸ میلیارد تومان، دومین طرح در بخش صنعت، معدن و تجارت با شش میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۲نفر؛ سومین طرح افتتاح و نوسازی مدارس سطح شهر از جمله مسکن مهر با اعتبار سه میلیارد تومان از جمله پروژه های مطروحه در این ایام هستند.

هاشمی، تاکید کرد: در حوزه برق، پنج میلیارد، جهاد کشاورزی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، برق منطقه ای پنج میلیارد، مخابرات دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و پروژه خوابگاه دانشجویی در کنار مرکز ارتقاء مهارت های دانشجویان از دیگر پروژه های مهم دهه مبارک فجر هستند.

وی ادامه داد: سد مجن نیز یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های منطقه است که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به بهره برداری برسد.

افتتاح خوابگاه دانشجویی در محل پردیس دانشگاهی شاهرود و مرکز ارتقاء مهارت های دانشجویی دانشگاه شاهرود دیگر مقصد دولتمردان در سفر استاندار سمنان به شاهرود بودند.

همچنین خط ۶۳کیلو ولت شاهرود - بسطام با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال به امکاناتی از قبیل افزایش ضریب اطمینان، کاهش تلفات، ایجاد زمینه امن برای برق رسانی به ویژه به کارخانه سیمان شاهرود، با حضور استاندار سمنان افتتاح شد.