یوسف بیگ باباپور از آماده سازی مجموعه کتاب های «میراث مکتوب علوم و فنون در تمدن اسلامی» برای انتشار خبر داد.

یوسف بیگ باباپور محقق و پژوهشگر حوزه نسخه‌های خطی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: این کتاب ها، یک مجموعه ۲۷ جلدی را تشکیل می دهند که ۱۲ عنوان دارد. این کتاب ها، فهرست نسخ خطی مربوط به دوران پیش از اسلام و یونان تا دوران حکومت قاجار را شامل می شوند.

وی افزود: پزشکی، ریاضیات، نجوم، کیمیا، دامپزشکی، کشاورزی، دانشنامه ها، سفرنامه ها، آشپزی و صنعت، موضوعات مجلدات این مجموعه هستند و هرکدام تعدادی از جلدهای مجموعه را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال، پزشکی ۶ جلد، ریاضیات سه جلد، نجوم ۵ جلد و کیمیا سه جلد از کتاب های این مجموعه را شامل می شوند.

گردآورنده مجموعه «میراث مکتوب علوم و فنون در تمدن اسلامی» در ادامه گفت: سعی کردم علاوه‌بر ایران که فهرست کامل نسخه های خطی اش در این زمینه در مجموعه گردآوری شده، به نسخه های خطی ۷ تا ۸ کشور دیگر نیز اشاره شود. به این ترتیب، با در نظر گرفتن الفبا و موضوع بندی علوم و فنون، این مجموعه گردآوری شد که به کار افرادی که در زمینه تاریخ علم فعالیت می کنند، خواهد آمد. برای هر موضوع هم دو نمایه آماده کردم؛ یکی نمایه مولفین و دیگری نمایه آثار براساس تاریخ تالیف.

بیگ باباپور گفت: ناشر این مجموعه، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی است که روز یکشنبه ۱۹ بهمن از آن رونمایی کرد و چند نسخه از آن را به نمایش گذاشت. در حال حاضر مجلدات این مجموعه، زیر چاپ هستند و قرار است به عنوان چاپ ۹۳ وارد بازار شوند.