بخش استعدادهای درخشان سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در دومین روز از برگزاری این رویداد هنری میزبان هنرمندان نوجوانی بود که اجراهای قابل‌قبولی ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه 24 بهمن و در دومین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر که به نوعی آغاز رسمی جشنواره در بخش های مختلف است سه هنرمند دهه هفتادی با اجرای قطعه های مختلف از آهنگسازان برجسته موسیقی کلاسیک در بخش استعدادهای درخشان که می تواند یکی از مهم ترین و بهترین بخش های جشنواره فجر در میان هیاهوها و حاشیه های بخش های دیگر به حساب آید اجراهای دلنشین، هنرمندانه و با کیفیتی را به مخاطبان کم و بیش پرتعداد تالار رودکی ارائه دادند.

وفا حمیدی نوازنده 20 ساله ویولن اولین هنرمندی بود که از ساعت 15 در تالار رودکی همراه با کیمیا محمدی نوازنده جوان پیانو سونات شماره 5 اپوس 24 بتهون را برای علاقه مندان اجرا کرد. این هنرمند که گویی برای چندمین بار پیاپی در تالار حرفه ای رودکی برنامه اجرا می کند از سال 82 نوازندگی ویولن را نزد شمیم موحد آغاز کرده و حدود 10 سال زیر نظر مدرسانی چون ابراهیم لطفی، سروش شاه محمد و گلریز زربخش به فراگیری این ساز پرادخته است. او نوازندگی پیانو را نیز از سال 85 نزد سینا خیرآبادی آغاز و در این مدت از راهنمایی های بهنام ابوالقاسم و پرفسور تنگیز شاولو خاشویلی بهره برده است.

اما پدیده روز اول بخش استعدادهای درخشان جشنواره بدون تردید و به زعم حاضران در سالن اجرا صدف الماسی نوجوان 17 ساله نوازنده پیانو بود که با اجرای آثاری از بتهون و شوپن تماشاگران تالار رودکی را به وجد آورد. تسلط مثال زدنی در نوازندگی، تلاش برای اجرای هرچه بهتر قطعات، نحوه نوازندگی با توجه به جو حرفه ای تالار رودکی و توجه به عنصر احساس از این هنرمند در اولین روز از برپایی بخش استعدادهای درخشان پدیده ای ساخت که در شلوغی ها و اتمسفرهای همیشگی موجود در جشنواره ها که عمدتا معطوف به بخش پاپ جشنواره است می تواند از نقاط امیدبخش جشنواره سی ام تلقی شود.

الماسی از سن 9 سالگی با نواختن پیانو نزد شهنوش شهیدی به فراگیری موسیقی پرداخته و سپس با هانیبال یوسف فعالیت خود را تا سال 89 انجام داده است. این هنرمند نوجوان در مقطع دوم راهنمایی وارد هنرستان موسیقی دختران شده و از آن زمان تاکنون به طور تخصصی ساز پیانو را نزد امیر صراف فرا می گیرد. الماسی از سال 91 دوره های متعدد آهنگسازی نزد مدرسانی چون هوشیار خیام، کارن کیهانی و احسان صبوحی را گذرانده است.

سومین اجرای بخش استعدادهای درخشان جشنواره هم به تکنوازی ویولن جوان بیست ساله آوا شادمانی اختصاص داشت که این هنرمند با اجرای 5 قطعه از یوهان سباستین باخ برنامه قابل قبولی را برای مخاطبان اجرا کرد. این هنرمند که دانشجوی رشته نوازندگی ساز جهانی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است غیر از عضویت در کوارتت زهی اروند از تعلیم هنرمندانی چون لعیا اعتمادی، سیاوش ظهیرالدینی، سهیل دهستی، ستاره بهشتی، پیام گرایلی و ایمان فخر بهره گرفته است.

از نکات قابل توجه این بخش می توان حضور پیانوی جدید تالار رودکی اشاره کرد که با توجه به اعتراض و انتقادات هنرمندان در جشنواره سال گذشته مدتی است از این پیانو برای استفاده هنرمندان استفاده می شود.

حسن ریاحی، امیر اشرف آریانپورو اکبر محمدی از مهمانان ویژه روز اول بخش استعدادهای درخشان بودند.

به هر ترتیب اجرای قابل ستایش هنرمندان نوجوان در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر طی سال های گذشته نشان از توجه بیشتر سیاستگذاران موسیقی کشور این بار نه فقط در حرف بلکه در عمل برای معرفی و تلاش برای استمرار فعالیت این هنرمندان به شکلی هدفمند می دهد که البته با توجه به فضای پرالتهاب موسیقی کشور که بیشتر درگیر حاشیه هاست تا کیفیت، رسیدن به این مهم در یک مقطع موسیقایی زود هنگام کمی بعید به نظر می رسد.

البته بخش استعدادهای درخشان جشنواره نکته ای دیگر هم می تواند داشته باشد که ای کاش دست‌اندرکاران موسیقی پاپ که این ماه‌ها به شدت درگیر کنسرت های بعضا بدون خلاقیت و تکراری در جشنواره موسیقی و خارج از جشنواره هستند برای زمان کوتاهی هم که شده به تالار رودکی، فرهنگسرای ارسباران، برج آزادی، تالار ایوان شمس و تالار وحدت سری بزنند تا شنیدن طعم و رنگ موسیقی کلاسیک قامت رعنای آنها را نیز گرفتار خود کند.