همدان- مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید به آن توجه می شدجایگاه دامپزشکی در بسته سلامت بود، گفت: جایگاه دامپزشکی در بسته سلامت دیده نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش جهان پیما ظهر شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان اینکه موضوع بیماری بروسلوز و پرداخت به این موضوع نشانه وفاق بین دستگاه ها است، اظهار داشت: بیماری بروسلوز از نظر بهداشت و اقتصاد دارای اهمیت فراوانی است.

وی با بیان اینکه بیماری بروسلوز همچنین به صنعت دامپروری خسارات زیادی وارد می کند، بیان کرد: شش هزار میلیارد تومان خسارت بیماری بروسلوز در کشور است و برهمین اساس پرداختن به این موضوع به صورت استانی اهمیت خاصی دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه صرف دستور العمل های کشوری در بسیاری از مناطق خاص جوابی نداده است، ادامه داد: باید به بیماری بروسلوز از منظر استانی و منطقه ای پرداخته شود چراکه همدان عشایر دارد و عشایر مدام در حال ییلاق و قشلاق هستند و حتی استان کردستان اعلام کرده مشکل بیماری بروسلوز را نداشته و این بیماری از همدان آمده است.

جهان پیما با بیان اینکه پرداختن به موضوع بیماری بروسلوز اولویتی برای استان همدان است، بیان کرد: استانداری باید برای حل این مشکل هزینه کند و با تنظیم برنامه می توان بیماری را در منطقه کنترل کرد.

سازمان دامپزشکی به اندازه ای کسری بودجه دارد که برای حل مشکل دست به دامن وزارتخانه شد

وی با اشاره به پرداخت غرامت ها، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی به اندازه ای کسری بودجه دارد که برای حل مشکل دست به دامن وزارتخانه شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید به موقع در نظر گرفته می شد جایگاه دامپزشکی در بسته سلامت بود، اظهار داشت: جایگاه دامپزشکی در بسته سلامت دیده نشد.

داریوش جهان پیما با تاکید بر دیده شدن نقش دامپزشکی در بسته سلامت و با بیان اینکه خلا های متفاوتی وجود دارد، عنوان کرد: با یک نگاه ویژه خلا های استانی حل شود.

وی با بیان اینکه تقشه بسیاری از بیماری ها منطبق بر نقشه قاچاق دام است و این موضوعی است که پیگیر آن هستیم، ادامه داد: دامپزشکی با توجه به برنامه های بین الملل و تعهدات با توزیع لبنیات غیر پاستوریزه مخالف است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه لبنیات بحث نخست در کشور هایی است که از بیماری بروسلوز تهی نشده اند، بیان کرد: لبنیاتی که اکنون به عنوان لبنیات ارگانیک توزیع می شود در واحدهایی تولید می شوند که مشکل دارند و چون کارخانه شیر پاستوریزه، شیر آنها را تحویل نمی گیرد به جای دیگری برده و محصولات لبنی محلی تولید می کنند.

جهان پیما با بیان اینکه مراکز فروش لبنیات محلی از مکانی مجوز داخلی گرفته اند، بیان کرد: حتی اگر دامپزشکی یا بهداشت به این مراکز مجوز نداده باشد آنها یک پروانه صنفی رو می کنند.

پوشش واکسیناسیون در روستا هایی که دام صنعتی ندارند سخت و پراکندگی بیماری تب مالت نیز در این روستا ها بیشتر است

فرماندار اسدآباد نیز در ادامه با اشاره به دام های سنتی، اظهار داشت: پوشش واکسیناسیون در روستا هایی که دام صنعتی ندارند سخت و پراکندگی بیماری تب مالت نیز در این روستا ها بیشتر است.

مسعود بکایی با بیان اینکه در بیشتر روستاها دامداری به صورت ستنی تک دامی وجود دارد و این دام ها به علت هزینه بالا زیر پوشش قرار نمی گیرند، عنوان کرد: میزان آلودگی به بیماری بروسلوز یا تب مالت در اسدآباد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته ۳۳ مورد بیماری بروسلوز در اسدآباد مشاهده شده است، افزود: امیدواریم با تخصیص اعتبارات میزان پوشش واکسیناسیون در اسدآباد افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه تب مالت از بیماری ها مهم با قدرت انتقال بالاست، اظهار داشت: کنترل تب مالت در انسان به همان اندازه دارای اهمیت است که در حیوانات اهمیت دارد.

حسین عرفانی با بیان اینکه استان همدان بعد از استان کردستان بیشترین میزان انتقال بیماری تب مالت را دارد، ابراز داشت: بیشترین مشکل در بروز بیماری تب مالت یا بروسلوز به عشایر می رسد.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت در استان همدان از هر ۱۰۰ هزار نفر به ۵۸۴ انتقال پیدا کرده است، عنوان کرد: بیماری تب مالت در جمعیت روستایی از هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۶۸ نقر و در جمعیت شهری از هر ۱۰۰ هزار نفر به ۲۱ نقر انتقال پیدا کرده است.

امسال و در ۱۰ ماه در استان همدان ۹۳۵ نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه امسال و در ۱۰ ماه در استان همدان ۹۳۵ نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند که ۷۳ و نیم نفر در ۱۰۰ هزار نفر است، عنوان کرد: اگر این روند پیدا کند تا آخر سال میزان ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان چهار برابر افزایش خواهد داشت.

عرفانی با بیان اینکه در گذشته شیر و فرآورده های لبنی نخستین عامل انتقال بیماری در استان همدان بوده اما با آموزش کاهش پیدا کرد و اکنون تماس با دام مهمترین عامل ابتلا است، بیان کرد: بیشتر مبتلایان تک گیر هستند و به صورت خانواده نیستند.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد افراد آلوده شده سابقه انتقال خانوادگی نداشته اند و در چهار درصد بیماری مجدد عود کرده است، بیان کرد: سابقه واکسیناسیون دامی در منطقه ۵۹ درصد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه قاچاق دام و عدم هویت دار بودن دام چالش بزرگی است، ادامه داد: بیشتر بیماری تب مالت در میان عشایر است.

حسین عرفانی با بیان اینکه برخی کشتارگاه ها برای استان چالش هستند که امیدواریم برای آنها تدابیری اندیشیده شود، ابراز داشت: مجوزی که به مراکز فروش لبینیات داده می شود فقط برای ماست بندی است در حالی که همه نوع لبنیات به صورت غیر قانونی عرضه می شود.

وی با بیان اینکه کشتارگاه ها ارتباط تنگاتنگی با بیماری تب مالت دارند، بیان کرد: پیگیری می کنیم تا نشست استان های همجوار درخصوص بیماری بروسلوز در استان همدان انجام شود.

عرفانی با بیان اینکه آمار بیماری بروسلوز در سال گذشته در استان لرستان هزار و ۲۷۶ مورد و امسال هزار و ۵۴۷ مورد است، ابراز داشت: بیماری بروسلوز در سال گذشته در کرمانشاه ۹۶۷ مورد و امسال هزار و ۳۰۰ مورد و در همدان سال گذشته هزار و ۵۰۲ مورد و امسال هزار و ۳۲۰ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه استان همدان کریدور استان های غرب کشور است و در منطقه غرب از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است، بیان کرد: در استان همدان هم افزایی وجود دارد.