مشهد- معاون هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پنجمین دوره المپیاد قرآنی دانش آموزان کشور در راستای تقویت مهارت های قرآنی دانش آموزان در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شادکام در نشست خبری پنجمین دوره المپیاد  قرآنی دانش آموزان استعدادهای درخشان کشور که ظهر امروز در اداره کل آموزش و پروش استان برگزار شد اظهار داشت: به استناد سند تحول بنیادین آموزش و پرروش توجه به قرآن یکی از فعالیت های اصولی و ذاتی آموزش و پرورش است.

وی با بیان این که یکی از اصولی ترین وظایف آموزش و پرورش توسعه فرهنگ نماز و سواد قرآنی است، افزود:  توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روانخونی  قرآن کریم در افزایش درک دانش آموزان از مفاهیم قرآنی بسیار مؤثر است.

معاون هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: وظیفه آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ قرآنی می تواند به صورت افزایش مهارت دانش آموزان در  روخوانی و روانخوانی، آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن و کسب مهارت قرآنی بروز کند.

وی یکی از راهکاری افزایش مهارت های قرآنی دانش آموزان را برگزاری مسابقات و برنامه های رقابتی عنوان کرد و گفت: پنجمین دوره المپیاد  قرآنی دانش آموزان استعدادهای درخشان کشور در روزهای ۲۷ تا ۳۰ بهمن در بخش خواهران و از ۲ تا ۴ اسفند در بخش برادران برگزار خواهد شد.

شادکام گفت: انتظار داریم که برگزاری مسابقات در مشهد به دلیل پیشینه قرآنی شهرو  حضور اساتید ملی و بین المللی قرآنی در مشهد، در سطح عالی برگزار شود.

وی برنامه های جنبی مسابقات را برشمرد و گفت: زیارت هر روز حرم مطهر، برنامه های حرم شناسی، برگزاری محفل انس با قرآن با حضور اساتید قرائت و حفظ، آشنایی با چهره های قرآنی استان و تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان، از مهمترین برنامه های جنبی این دوره المپیاد قرآنی دانش آموزان استعدادهای درخشان است.

شادکام ادامه داد: با توجه به توهین روزنامه های غربی به پیامبر، دو بخش تهیه طومار و دل نوشته به عنوان «من عاشق محمد(ص) هستم» در برنامه های جبنی پیش بینی شده است.

وی به برگزای بخش غیررقاتبی این المپیاد اشاره کرد و گفت: در این بخش طرح فراگیر حفظ و درک مقاهیم قرآن کریم در ۶ گام در مدارس استعدادهای درخشان برگزار خواهد شد.

شادکام ادامه داد: در گام اول این طرح که ویژه دانش آموزان پایه اول و دوم متوسطه اول و دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم خواهد بود، دانش آموزان به یادگیری مهارت های روانخوانی، ترجمه و درک مفاهیم سوره لقمان می پردازند.

وی افزود: در گام دوم سوره حجرات و همزه، گام سوم سوره حدید، گام چهارم سوره صف و جمعه، گام پنجم سوره قلم و در گام ششم سوره منافقون در مهارت های روانخوانی، ترجمه و درک مفاهیم به دانش آموزان دوره های متوسطه اول و دوم آموزش داده می شود.

شادکام ادامه داد: در این دوره مسابقات ۲۴۰ دانش آموز پسر و ۳۶۰ دانش آموز دختر به رقابت می پردازند که از این تعداد ۵۰ دانش آموز از خراسان رضوی شرکت دارند.