کرمانشاه- مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور، قصه‌گویی را یکی از بهترین شیوه‌های تربیتی دانست که به صورت غیر مستقیم بر ناخودآگاه کودکان اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حاجیان‌زاده ظهر پنج‌شنبه در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه برگزار شد گفت: قصه‌گویی هنری است که با آفرینش انسان پیوند خورده و خداوند بهترین نمونه آن را در کتاب‌های آسمانی آسمانی خود بر بشر نازل کرده است که از آن جمله می‌توان به قصه‌های قرآنی اشاره کرد.

وی افزود:  همه کس نمی‌تواند هنر قصه‌گویی داشته باشد و این هنر و مهارت از آن کسانی است که بتوانند راهی به دورن دل  انسان‌ها باز کنند و بر عواطف و احساسات آنها اثربگذارند.

حاجیان زاده تصریح کرد: اکثر مربیانی که در 900 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور حضور دارند از هنر قصه‌گویی بهره‌مند هستند.

انتقال میراث نیاکان به نسل کنونی با قصه‌گویی

مدیرعامل کانون پروش فکری کودکان و نوجوان کشور با اشاره به تاریخچه قصه  و قصه‌گویی در در ایران گفت: قصه‌گویی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و مادران و مادربزرگان ما از قدیم برای کودکان خود قصه می‌گفتند و با این کار هم کودک را سرگرم می‌کردند و هم میراث نیاکان ما را به نسل‌های بعد منتقل میکردند.

حاجیان زاده بر نقش تربیتی و تعلیمی قصه تاکید کرد و گفت: قصه‌گویی در تربیت صحیح کودکان نیز نقش زیادی دارد و خانواده‌ها می‌توانند بخش قابل توجهی از تربیت کودکان خود را از طریق قصه‌گویی انجام دهند.

وی تصریح کرد: به خاطر اثرگذاری ناخودآگاه قصه، کودکان از سر اختیار و لذت و نه از سر اجبار به قصه گوش می‌کنند و درس‌های زندگی را به شکل غیرمستقیم از آن فرا می‌گیرند.

مطلع شدن از احوال مردم روزهای دور و نزدیک، آشنایی با شخصیت‌های تاریخی، آشنایی با آداب و رسوم سرزمین مادری و دیگر سرزمین‌ها از جمله مزایای قصه‌گویی برای کودکان است که حاجیان زاده به آن اشاره کرد.

قصه به کودکان می‌آموزد در مشکلات شکست نخورند و در پیروزی‌ها مغرور نشوند

وی  شناخت و تجربه گرفتن از زندگی را از دیگر پیامدهای خوب قصه برای کودکان دانست و گفت:  کودکان با قصه می‌آموزند در برابر سختی‌ها و مشکلات شکست نخورند و از هر پیروزی دچار غرور نشوند.

وی تقویت قوه تخیل کودکان را از دیگر مزایای قصه‌گویی برای آنان برشمرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور با بیان اینکه  اندیشمندان عرصه فرهنگ و هنر همواره بخشی از مفاهیم خود را در قالب هنر قصه به مخاطب ارائه ‌می دادند گفت:  این کار باعث شده ادبیات شفاهی و مکتوب ما پیوندی ناگسستنی با قصه‌ها داشته باشد.

وی افزود:  قصه در ادبیات و فرهنگ عامه مردم نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و بخش عمده‌ای از قصه‌های ما از ادبیات و فرهنگ عامه مردم جوهره گرفته‌اند.

امروزه والدین فرصت قصه‌گویی را برای کودکانشان ندارند/ کانون دستاوردهای خود را در اختیاز قرار می‌دهد

حاجیان زاده با اشاره به ویژگیهای قصه‌های فرهیختگان گفت: این قصه‌ها معمولا در قالب ادبیات شفاهی، کوتاه وطنزآمیز هستند و پایانی خوشی دارند و در این قصه‌ها عدالتی شاعرانه که معمولا کودکان به دنبال آن هستند، تحقق پیدا می‌کند.

مدیرعامل کانون پروش فکری کودکان و نوجوان کشور با اشاره به نقش قصه‌گویان در این زمینه یادآور شد: این قصه‌گو است که با هنر خود بزرگ و کوچک را کنار هم جمع می‌کند و همه را سرگرم می‌کند و از این روش است که به تقویت ارتباط نسلها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: این کار همواره در دستور کار مربیان ما در کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوان سراسر کشور بوده و به خصوص در دو دهه اخیر با برپایی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

مدیرعامل کانون پروش فکری کودکان و نوجوان کشور با انتقاد از اینکه امروزه به دلایل مختلف پدر و مادران کمتر وقت می‌کنند برای فرزند خود قصه بگویند گفت:  کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان آمادگی  کامل برای قصه‌گویی برای کودکان را دارند و هم‌چنین ما آماده‌ایم دستاوردهای خود را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.