قم - دبیر کمیته علمی جشنوار ه بین المللی شیخ طوسی با بیان اینکه باید اذهان پژوهشگران متوجه موضوعات روز شود، گفت: جشنواره بین المللی شیخ طوسی تابلوی نمایش توان پژوهشی طلاب جامعه المصطفی العالمیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجید خالق پور قبل از ظهر پنج شنبه در مراسم هفدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی با موضوع "تکفیر، زمینه‌ها، پیامدها و برون رفت‌ها" که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره شیخ طوسی یکی از ثمرات پژوهشی است که هفده دوره برگزار شده است.

وی افزود: جشنواره شیخ طوسی علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های تشویق برای پژوهشگران، زمینه ارزیابی فرآیند پژوهشی را در جامعه المصطفی العالمیه ایجاد می‌کند.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی عنوان کرد: ۵۱۴ اثر به دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی رسیده که ۴۸۱ اثر تألیفی است که شامل کتاب، پایان نامه و تحقیق پایانی است.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای فعالیت جشنواره انتخاب بهترین آثار علمی اعم از کتاب، ترجمه، پایان­ نامه و مقالاتی است که در طی آن سال توسط طلاب و شخصیت­ های علمی جامعه­ المصطفی منتشر شده است، تصریح کرد: ۲۵ اثر ترجمه، ۷ اثر تصحیح و تحقیق و یک اثر هم تقریب به دبیر خانه جشنواره شیخ طوسی رسیده است.

حجت الاسلام خالق پور گفت: از ميان آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره ۲۳۳ نفر طلاب سطح ۴ یا دکترا و ۱۸۳ نفر ارشد و یا همان سطح سه بودند و در واقع خروجی‌های پژوهش به عهده سطوح عالی المصطفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه آثار ۲۴ ملیت به جشنواره رسیده است، اضافه کرد:۳۷۰ اثر توسط طلاب تالیف شده و در واقع بخش اعظم تولیدات توسط طلاب است؛ باید سایر ملیت‌ها هم همت کنند و با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند.

دبیر کمیته علمی جشنواره ابراز کرد: در میان آثار ۱۰۶ اثر در زمینه فلسفه و کلام به دبیرخانه جشنواره رسیده و ۱۰۳ اثر هم به حوزه قرآن و حدیث مربوط می‌شود و در واقع نیمی از آثار به این دو حوزه مربوط می‌شود.

حجت الاسلام خالق پور با اشاره به اینکه آثاری که به دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی رسیده بیشتر آثار فلسفی - کلامی و قرآنی - حدیثی بوده، اظهار کرد: باید با توجه به نیازهای جامعه اسلام سایر موضوعات روی زمین نماند و برای سال آینده شاهد جهش در سایر موضوعات باشیم.

وی ادامه داد: بیشترین آثار مربوط به مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و بعد از آن به نمایندگی المصطفی در مشهد و بعد مجموعه آموزش عالی فقه است.

جشنواره شیخ طوسی و رصد کردن حرکت پژوهشی جامعه المصطفی

دبیر کمیته علمی جشنواره بین المللی شیخ طوسی گفت: جشنواره شیخ طوسی جایگاه مناسبی برای رصد کردن حرکت پژوهشی جامعه المصطفی است، اگر طلاب آثارشان را به جشنواره برسانند واقع بینانه تر می‌توانیم فرآِیند پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه را رصد کنیم.

حجت الاسلام خالق پور با بیان اینکه باید اذهان پژوهشگران متوجه موضوعات روز شود، تصریح کرد: یکی از اهدافی که از ابتدا دنبال می‌شد این بود که موضوعاتی به جامعه پژوهشی المصطفی داده شود که مورد نیاز جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی موضوعی مورد نیاز جامعه تشخیص داده شد، انتظار می‌رود که ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گیرد، بیان کرد: در جشنواره موضوعی را انتخاب کنیم که انتهای سال که جشنواره برگزار می‌شود باز هم در اولویت باشد.

دبیر کمیته علمی جشنواره عنوان کرد: در اکثر فراخوان‌های مقاله بانوان رتبه بالایی در ارائه مقالات داشتند و امسال ۵۳ نفر از پژوهشگران آقا و ۶۸ نفر از شرکت کنندگان خانم بودند.

حجت الاسلام خالق پور با بیان اینکه رتبه اول ارائه مقالات سطح سه بودند و سپس کسانی بودند که سطح ۴ هستند، گفت: باید طلاب سطح ۴ همت خویش را در سال‌های دیگر برای ارائه آثار پژوهشی بیشتر کنند.

وی اضافه کرد: جشنواره شیخ طوسی تابلوی نمایش توان پژوهشی طلاب جامعه المصطفی است، جشنواره بنایش بر این است که بعد علمی اثر را مورد نظر قرار دهد.

 دبیر کمیته علمی جشنواره در پایان گفت: جشنواره شیخ طوسی هر ساله در راستای احترام به صاحبان مقاله و نقد فی الجمله پیرامون مقالات، یک کمیسیون تخصصی تشکیل می‌دهد و امسال ۹ نفر مقالات خود را ارائه دادند.