اردبیل - رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید دارد که راهکار برون رفت از بحران خشکسالی توجه به الگوی کشت با پایه علمی و تحقیقاتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عدیل سروی پیش از ظهر پنج شنبه در شورای تحقیقاتی کشاورزی اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی با موجود زنده عجین است متاسفانه همه ساله به نحوی از انحاء بخش کشاورزی با مشکل خشکسالی و کم آبی روبرو می شود.

وی با بیان اینکه تغییرات ناگهانی و پیش بینی نشده شرایط جوی فضای کشت و کار را با محدودیت هایی روبرو می سازد، افزود: راهکار برون رفت از حوادث و بحران خشکسالی استفاده ازکشت هایی است که الگوی آن بر مبنای خروجی موثر نتایج تحقیقاتی و پژوهشی محققین باشد  

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان امروزه اثرات کارساز و ارزشمند محققین در تحقیقات در سطح گسترده ای مشهود است و باید تمامی بخش های اجرایی کشاورزی طبق نقشه ترسیمی تحقیقاتی اقدام به فعالیت های کشت و زرع کنند.

سروی تصریح کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی مقابله با بحران خشکسالی را با تشکیل کمیته های تخصصی جزو رئوس سیاست های کاری خود قرار داده است و مقام عالی وزارت با جدیت در تمامی بخش های ذیربط اقدامات موثر آنها را رصد می کند.

این مسئول با تاکید به مزیت و ویژگی های بخش کشاورزی نسبت به بخش های صنعتی و گردشگری گفت: این حوزه از بخش های اثر بخش محسوب می شود و در عین حال با مشکلاتی نیز در استان مواجه است.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: متوسط سطح سواد کشاورزان در کمترین حد آموزشی قرار گرفته که در مقابل آن متوسط سن کشاورزان نسبت به فعالان دیگر بخش ها از جمله  صنایع  و گردشگری بسیار بالاست که از این جهت ریسک پذیری این بخش را افزایش داده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تاکید دارد که با در نظر گرفتن مشکلات مدیریت و ورود به تارو پود این جمعیت هنر علمی و فنی خاص خود را می طلبد.

سروی معقتد است مزیت این بخش این است که بخش کشاورزی به علت درون زا بودن و اتکا به سرمایه بخش خصوصی تطابقی جدی با مبانی اقتصاد مقاومتی دارد.

وی تاکید کرد: برای فائق آمدن به مشکلات ناشی از خشکسالی و سرما زدگی استفاده از یافته های تحقیقاتی و بکارگیری آن در مزارع مناسبت ترین شیوه است و ضروری است محققین با تلاش در راستای حل مسائل و مشکلات کشاورزان گامهای موثری در استفاده بهینه از منابع بردارند.

این مسئول نقش ترویج را به عنوان حلقه واسط در اقتصادی کردن نتایج تحقیقات جدی دانست و اضافه کرد:  ترویج بایستی نتایج تحقیقات و پژوهش ها را بازبان ساده و قابل فهم به عرصه های تولید ببرد تا بتوانند آنرا به ثروت تبدیل نمایند.

وی از محققین کشاورزی خواست به همراه کارشناسان ترویج و آموزش درعرصه های کشاورزی حضور مستمر داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: با توجه به اقلیم استان و کمبود آب کشاورزی در طرحهای تحقیقاتی مسئله الگوی کشت، ارقام با نیاز آبی کمتر واقتصادی بودن نتایح تحقیقات اهمیت ویژه دارد.