زنجان-استاندار زنجان تاکید کرد: سیاست‌های بخش کشاورزی استان زنجان نیاز به بازنگری مسئولان دارد.

به گزارش خبرنگار مهر ، جمشید انصاری ظهر  پنج شنبه در جلسه ستاد هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی استان زنجان گفت: اهمیت سرشماری عمومی در کسب اطلاعات دقیق سرشماری مبنای برنامه‌ریزی دراز مدت محسوب می‌شود.

وی به نتایج به دست آمده از سرشماری بخش کشاورزی مهر ماه سال جاری اشاره کرد وگفت: این یافته‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده باید به دقت مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

انصاری با اشاره به اینکه برخی از اطلاعات خام جمع‌آوری شده از استان زنجان از نتایج کشوری آن تبعیت می‌کند، افزود: برخی دیگر از این اطلاعات به دلیل عدم تبعیت باید به درستی تحلیل شوند.

وی افزایش بهره‌برداران اراضی کشاورزی را یکی از نتایج سرشماری انجام شده عنوان کرد و گفت: این نتیجه باید به درستی و با توجه به فاکتورهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد، چرا که جمعیت ساکن در روستاهای استان زنجان بسیار زیاد است.

استاندار به افزایش مساحت اراضی کشاورزی استان زنجان طبق سرشماری انجام شده اشاره کرد وگفت: این موضوع باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد که این افزایش طبق برنامه‌ریزی انجام شده و یا اراضی منابع طبیعی با تغییر کاربری تبدیل به اراضی کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت های خدماتی فعال در بخش کشاورزی نیاز به اطلاعات دقیق دارد خاطرنشان کرد:بر اساس آمار استان سهم استان زنجان در تولید محصولات کشاورزی باید متناسب با افزایش تعداد بالا برود.

انصاری با اشاره به تدوین سیاست‌های بخش کشاورزی استان زنجان بیان داشت: این سیاست‌ها با تحلیل‌های دقیق به دست آمده از سرشماری پاییز سال جاری می‌تواند به برنامه‌ریزی درست و بر اساس واقعیت بخش کشاورزی استان کمک کند.

وی رتبه بالای واردات محصولات کشاورزی را بیانگر مشکلات موجود در حوزه برنامه‌ریزی این بخش اعلام و تاکید کرد: بازنگری در سیاست‌های بخش کشاورزی از ضروریات است

انصاری با اشاره به اینکه بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده محصولات کشاورزی نقش مهمی در واردات کشور دارند، ادامه داد: بر خلاف برنامه‌ریزی انجام شده در کشور که در صدد خودکفایی در هر نوع محصول کشاورزی است از ۱۰ قلم کالای وارداتی دارای رتبه ۹ قلم آن مربوط به بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه انجام سرشماری عمومی در هر بخشی اضافه کرد: بالا بودن هزینه از دلایل ۱۰ ساله بودن فاصله انجام سرشماری در کشور محسوب می‌شود.