مشهد- رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی گفت: ایران در صادرات و تولیدات برخی از محصولات از جمله زعفران ۹۰درصد بازارهای جهانی را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود سیادت ظهر پنجشنبه در نخستین همایش آشنایی با توانمندی های صادراتی و تسهیل صادرات افغانستان به ایران كه در تالار  اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد اظهار كرد: ایران در صادرات و تولیدات برخی از محصولات از قبیل زعفران ۹۰درصد بازارهای جهانی را در اختیار دارد.

وی هدف از برگزاری این همایش را توانمندسازی كشور افغانستان در زمینه صادرات و رفع مشكلات بر سر راه توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان عنوان کرد و افزود:باید در حوزه گمرکات صادرات و واردات مشکلات موجود رفع شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه بسیاری از مشکلاتی که سال‌های گذشته در حوزه صادرات از ایران به افغانستان و یا در حوزه واردات از افغانستان به ایران وجود داشت هم اکنون برطرف شده است.

 وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون جلسات متعددی با اداره گمرکات، قرنطیه و سازمان جهانی بهداشت برگزار شده است که این مهم نیز در چارچوب قوانین دو کشور و قوانین بین المللی بوده است.

سیادت با اشاره به مشترك بودن قوانین ورود كالاها به ایران نسبت به تمامی كشورها تاكید کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد ابتدا باید ظرفیت‌های و توانمندی های بالقوه را شناسایی كرد.

وی با بیان اینكه تنها مرز موجود بین افغانستان و ایران مرز جغرافیایی است اذعان کرد: ما با كشور افغانستان در زمینه های فرهنگی، دینی، آئین و اعتقادات اشتراكات فراوانی داریم كه می تواند بستر خوبی برای انتقال دانش بین دو كشور باشد.

عضو هیئت بازرگانی منتخب ایران در افغانستان گفت: براساس برنامه‌ریزی ‌های صورت گرفته نیز دولت وحدت ملی و دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران پیمانی تحت عنوان پیمان استراتژیک بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان منعقد می شود.

وی تصریح كرد: چنانچه بتوانیم روابط تجاری و توانمند سازی صادرات كشور افغانستان را ارتقا دهیم می توان در آینده نزدیك شاهد تفاهم نامه هایی در زمینه كشت و صنعت با كشور افغانستان باشیم.

برچسب‌ها