مشهد- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس برای حمایت از طرح های توانمند سازی مناطق حاشیه نشین شهرها خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی هاشمی بعد اظهر پنجشنبه در نخستین همایش تخصصی بازآفرینی پایدار محله‌های هدف سبزوار گفت: متاسفانه بسیاری از شهرهای کشور دچار بحران حاشیه نشینی  هستند که برخی از مسئولان این شهرها از این موضوع بی خبر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مشکلات حاشیه نشینی مانند بیماری سرطان وقتی آشکار می شود که امکان درمان سخت است گفت: مسئولان باید با آسیب شناسی دقیق از افزایش این محلات جلو گیری کنند و با تدوین برنامه های میان مدت و بلند مدت معضلات این مناطق را برطرف کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه عدم توجه به بافت های فرسوده باعث آسیب دیدن و از بین رفتن هویت شهری و اجتماعی است اظهار داشت: عدم رسیدگی به بافت های مرکزی و فرسوده شهر باعث گرایش سیل جمعیت به حاشیه شهر ها و گسست اجتماعی می شود و رفع این مشکلات هزینه های گزافی را در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه های مهم در پایداری و بهسازی محلات و ارتقای سطح زندگی احاد جامعه توقف و جلوگیری از فرسودگی است گفت: امروز فرسودگی بافت های شهری در کشور آسیب جدی است که با آن مواجهیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بافت های فرسوده جمعیت را غیر پایدار می کند و تاثیر منفی بر اقتصاد، فرهنگ و  مدیریت می گذارد اضافه کرد: باید تلاش کنیم ناپایداری های جمعیت را با پایداری بر حفظ ارزش ها ارتقاء ببخشیم.

وی رعایت کیفیت در ساخت و سازها را کوچکترین اقدام احیاء و نوسازی محلات برشمرد و گفت: متاسفانه برخی از ساخت و سازها اصلا فرسوده ساخت می شوند و ساختمانی که باید ۱۰۰ سال عمر مفید داشته باشد حداکثر بعد از گذشت ۲۵ سال از بین می رود.

عمر ساختمان ها در ایران کم است

وی بیان کرد: متوسط عمر ساختمان ها در کشور ۳۰ سال است که به هیچ وجه برزانده ایران اسلامی و اقتصاد مقاومتی نیست.

وی با بیان اینکه یک سوم اقتصاد کشور مربوط به ساخت و ساز است که بیشترین بهره برداری از این اقتصاد در بهترین شرایط ۳۰ درصد است.

هاشمی بااشاره به اینکه تخریب ساختمان ها پس از ۳۰ سال تاثیرات مخربی بر محیط زیست دارد بر طرح، مصالح، اجرا، نظارت، بهره برداری و نگهداری خوب تاکید کرد.

وی همچنین جلوگیری از پیش روی حاشیه نشینی و تهیه و اجرای برنامه های کوتاه و میان مدت جهت بهبود وضعیت  این مناطق را اقدامات اولیه مسئولان برشمرد.

فراموشی برخی از مسئولان از حاشیه نشینی

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فراموشی برخی از مسئولان برای اقدامات اساسی جهت توانمند سازی مناطق حاشیه نشینی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل طولانی بودن برنامه های بلند مدت  برخی از مسئولان به این برنامه های اساسی بی توجه هستند چرا که این افراد معتقدند که نتیجه زحمات اقدام هایشان به نام مدیران بعدی ثبت خواهد شد غافل از اینکه  فرزندان، بستگان و همشهریان  ما در آینده با مشکلات جدی تری مواجه خواهند بود.

وی بر مراقبت از ابنیه های دارای ارزش، حمایت از  احیاء و نوسازی بافت های موجود، حمل و نقل عمومی، شبکه معابر، پیاده سازی شبکه شهری، جذب و جلب و ترویج مشارکت عمومی در حفظ و ارتقاء محلات، حفظ و حراست از مشاغل محلات، نظام همسایگی و روابط اجتماعی و دینی و توجه بر ارزش ها در اقدامات مسئولان در توانمند سازی محلات حاشیه نشین تاکید کرد.  

هاشمی  در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری نخستین همایش تخصصی بازآفرینی پایدار محله‌های هدف سبزوار را هوشمندانه و مدبرانه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که اقدامات سبزوار و  راهکارهای علمی و عملی این همایش که حاصل خردهای جمعی مدیران و کارشناسان است الگویی مناسبی برای سایر رفع مشکلات شهرهای درگیر و در معرض این معضل  شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام آمادگی مجلس جهت تسهیل اقدامات اجرائی توانمند سازی محلات حاشیه نشین گفت: خروجی این همایش به طور حتم در تصمیمات آینده ما اثر گذار است و آمادگی داریم هرگونه توقف، اصلاح و وضع قانون برای تسریع در روند اجرائی این اقدامات انجام دهیم.