قم - رئیس مرکز استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: باید با برنامه ریزی مناسب مانع مهاجرت فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان شویم و آنان را از رفتن به خارج از کشور منصرف کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شجاعی قبل از ظهر دوشنبه در نشست صمیمی با مدیران، معاونان و نماینده دبیران استعدادهای درخشان استان قم که در باشگاه فرهنگیان قم برگزار شد، با اشاره به سطح کیفی استعدادهای درخشان، اظهار داشت: باید در راستای بهتر شدن سطح کیفی استعدادهای درخشان تلاش کرد و برای تحقق این مهم به همکاری بخش‌های مختلف نیاز داریم.

وی افزود: مجموعه آموزش و پرورش باید تلاش کنند تا استعدادهای دانش آموزان را کشف کرده و آنها را در مسیر درست خود پیش ببرند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش عنوان کرد: در سال گذشته ۲۵ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی وارد مدارس ما شدند.

وی با اشاره به اینکه امروزه بنا به دلایل متعدد استعدادهای درخشان به خارج از کشور می‌روند، تصریح کرد: باید مانع مهاجرت فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان شویم و با برنامه ریزی‌های مناسب آنان را از رفتن به خارج از کشور منصرف کنیم.

شجاعی با اشاره به اینکه پیگیر امور مالی و چارت مدارس استعدادهای درخشان هستیم، ابراز کرد: این مدارس نیمی از مدارس کشور را تشکیل می‌دهند و باید با یک نگاه دیگری مورد ارزیابی قرار گیرند.

برنامه ریزی در راستای بکارگیری فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان

وی گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته که من در این مجموعه مشغول بکار هستم در وزارت آموزش و پرورش نگاه مثبتی به مدارس استعدادهای درخشان حاکم است.

رئیس مرکز استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان با تأکید بر اینکه نظام پذیرش دانشگاه‌ها بیشترین ضربه را به دانش آموزان می‌زند، اضافه کرد: به دنبال این هستیم که در سال آینده به توسعه محتوای تکمیلی بپردازیم؛ نباید کیفیت در مدارس استعدادهای درخشان تبدیل به کمیت شود.

وی تصریح کرد: در بکارگیری فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان باید برنامه ریزی انجام دهیم که در این زمینه دچار مشکل نشوند.

شجاعی با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل مشکلات مالی مدیران در فکر برطرف کردن امور مالی مدارس هستند، بیان کرد: انرژی مدیران در این زمینه صرف می‌شود که این موضوع باعث می‌شود مدیران از فعالیت‌های اصلیشان باز بمانند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم بودجه مستقل از آموزش و پرورش داشته باشیم، گفت: برنامه ما این است که مدارس استعدادهای درخشان از نظر امور مالی با مشکلات کمتری روبرو باشند.

آئین‌نامه استعدادهای درخشان بازبینی شود

رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه اظهار داشت: اصلی‌ترین هدف در زمینه استعدادهای درخشان این است که بدانیم چه میزان در زمینه کشف استعدادهای درخشان موفق بودیم.

جواد حسین دوست با اشاره به اینکه مشاورانی که در مدارس فعالیت دارند در مباحث دینی و تربیتی مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: در این زمینه با کمبود مشاور مواجه هستیم، در زمینه کم کردن استرس دانش آموزان استعداد‌های درخشان باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی گفت: در بحث رشد تک بعدی، عدم تحرک و مشکلات تنبلی و عدم تغدیه مناسب نیاز به برنامه‌های خاصی است.

رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش قم تصریح کرد: پیشنهاد داریم تیم نیازسنجی منطقه‌ای در هر استان شکل بگیرد تا مشکلات دانش آموزان استعداد درخشان برطرف شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات ما بکارگیری نیروهای فارغ التحصیل در هر استان به خصوص در بخش دینی است که باید این موضوع برطرف شود.

حسین دوست اضافه کرد: برگزاری لیگ‌های مجازی علمی، آموزش‌های مهارت‌های فنی، برگزاری باشگاه مجازی استعدادهای درخشان از پیشنهادات ما در راستای بالا بردن کیفیت دانش آموزان استعدادهای درخشان است.

وی در پایان با تأکید بر تجدید نظر در آئین نامه استعدادهای درخشان، گفت: این آئین نامه با کمبودهایی روبرو است و نیاز است تا این آئین نامه مورد مورد بازبینی قرار گیرد.