کتاب «همسایه هدایت» شامل میراث داستان نویسی غلامحسین ساعدی با ۳ شاخه اصلی خلاصه آثار، نقد و بررسی و شناختنامه این نویسنده، به قلم قهرمان شیری توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب اولین عنوان از مجموعه «داستان و نقد داستان» است که انتشارات بوتیمار آن را منتشر می کند.

بخش اول کتاب شرح احوال و زندگی این داستان نویس و نمایشنامه نویس را شامل می شود. این زندگینامه، از نسخه های کوتاه و مختصر، اندکی بیشتر و حجمی ۴۳ صفحه ‌ای را شامل می شود.

تمام آثار ساعدی در گونه های داستان، نمایشنامه، فیلم نامه، ترجمه و تحقیق نیز به ترتیب سال تولید، در کتاب فهرست شده اند که در بخش های بعدی کتاب به برخی از آن ها به طور مفصل پرداخته شده است.

این کتاب ۵ بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: «زندگی و آثار»، «داستان های بلند و کوتاه»، «رمان ها»، «نقد و نمایش» و «خلاصه ی رمان ها و رمان واره ها».

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در گور و گهواره، سه داستان وجود دارد که هر سه نیز به نوعی در حوزه ی ناتورالیسم قرار می گیرند؛ به دلیل آن که موضوع آن ها به واپس ماندگان و حاشیه نشینان شهرها اختصاص یافته است. گزارش گونه هایی روایی، از وضعیت بسیار بدهنجار آدم هایی که نداشتن درآمد و زندگی آبرومند، تمام اوضاع زیستی، عاطفی و روانی آن ها را به استیصال کشانیده است: غرقه بودن آدم ها در می و مخدَرات و سر و کار یافتن با فحشاء و فساد، و رفت و آمد کردن به گورستان و حرمت نگذاشتن به مرده ها به خاطر حرص و نیازی که به امکانات مالی وجود دارد، ترشیده ماندن دخترها به خاطر زشتی ظاهر و برخورداری از خانواده ای بسیار تنگ دست...

این کتاب با ۲۸۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها