بجنورد- معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان شمالی گفت: بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری در این استان به ۱۰.۵ درصد رسیده در حالی که این نرخ در کشور ۱۳.۵ درصد است.

مجید پورعیسی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بررسی وضعیت اشتغال در سه بخش اقتصادی کشاورزی، صنعت و خدمات نشان می دهد اگر چه میزان اشتغال مردم خراسان شمالی در بخش کشاورزی از میانگین کشوری آن بالاتر است اما در دو بخش صنعت و خدمات میزان اشتغال در این استان به نسبت میانگین کشوری پایین تر است.

وی اضافه کرد: دقیقا به همین دلیل عدم تطابق رویه بخش های اقتصادی کشور با وضعیت موجود در خراسان شمالی، این استان با وجود داشتن منابع و پتانسیل های فراوان محروم مانده و در زمره مناطق کمتر برخوردار طبقه بندی می شود.

پورعیسی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ۱۸.۳ درصد مردم به کشاورزی و مشاغل وابسته به آن مشغول هستند در حالی که این میزان در خراسان شمالی بیش از دوبرابر میانگین کشوری آن و ۳۸.۵ درصد است.

به گفته وی اما در بخش صنعت نرخ اشتغال مردم خراسان شمالی به نسبت میانگین کشوری پایین تر است به گونه ای که این میزان در کشور ۳۴ درصد بوده اما در این استان تنها ۲۴ درصد مردم در بخش صنعت اشتغال دارند.

پورعیسی با اشاره به این که در بخش خدمات نیز وضعیت به همین منوال است، افزود: در این بخش میانگین اشتغال مردم در کشور ۴۷ درصد است در حالی که در خراسان شمالی ۳۶ درصد برآورد شده است.

وی با بیان این که عدم تطابق رویه بخش های اقتصادی خراسان شمالی با کشور سبب محرومیت استان شده است، اضافه کرد: خراسان شمالی ظرفیت های فراوانی در بخش های صنعت و خدمات دارد و می بایست از این ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی بیشتر استفاده کرد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این که بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در حال حاضر نرخ بیکاری در این استان به ۱۰.۵ درصد رسیده است، افزود: این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۳.۵ درصد برآورد شده است.

پورعیسی تصریح کرد: اما با وجود این میزان اشتغال موجود در خراسان شمالی، بررسی ها نشان می دهد ۹.۱ درصد از شاغلان این استان حداقل درآمد لازم برای تأمین زندگی خود را ندارند اما در زمره افراد دارای شغل طبقه بندی شده اند.

وی با اشاره به این که این موضوع در قالب شاخص اشتغال ناقص تعریف می شود، اضافه کرد: در حال حاضر اشتغال ناقص در کشور چهار درصد بوده اما این شاخص در استان ۹.۱ درصد است یعنی بیش از ۹ درصد افراد دارای شغل در خراسان شمالی با وجود داشتن اشتغال حداقل درآمد و عایدی مورد نیاز را ندارند.