سنندج- نماینده مردم شهرستان های سقزو بانه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: 65 درصد سهم آب کردستان را برای نجات دریاچه ارومیه کاهش دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن بیگلری امروز پنج شنبه در یازدهمین جلسه شورای برنامه ریزی استان که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه 65 درصد سهم آب کردستان را برای نجات دریاچه ارومیه کاهش دادند،گفت: این کار نجات دریاچه ارومیه و مرگ کردستان را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهارداشت: استان کردستان دارای ظرفیت ها و منابع خدادادی فراوانی است ولی با این وجود در حال حاضر وضعیت مناسبی از لحاظ توسعه یافتگی ندارد.

وی عنوان کرد: ظرفیت ها وپتانسیل های موجود در کردستان همانند صندوق پر از طلایی می ماند که کلید آن گم شده باشد.

نماینده مردم شهرستان های سقزو بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهر سنندج در شرایط بحرانی آب قرار دارد، گفت: در سفر چند روز اخیر مدیرعامل شرکت آبفای کشور به کردستان عنوان شده که از قسمت مرده سد برای تامین آب سنندج استفاده می شود و این حاکی از بحران آّب در این شهرستان است.

بیگلری با اشاره به اینکه حداقل 50 درصد روستاها وشهرهای کردستان با مشکل کم آبی مواجه هستند، اظهارداشت: در گذشته خواهان واگذاری مدیریت سدهای کردستان به مسئولان خود استان بودیم ولی اکنون خواهان این هستیم که آّب شرب استان را تامین کنند و سپس مازاد آّب استان را به سایر استان ها اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه با وسیله نقلیه شخصی مسافت تهران تا زنجان حدود سه ساعت است،ادامه داد: ولی مسافت سقز تا بانه به دلیل نامناسب بودن جاده دسترسی آن دو ساعت است که در ایام تعطیلات نوروز این زمان به سه ساعت هم می رسد.

بیگلری بیان کرد:  بازارچه مرزی سیرانبد بانه چهار،پنج سال است که مصوبه هیئت دولت برای رسمی شدن را دارد و چند سالی است که پیگیر اجرایی شدن آن هستم.

وی افزود: در ابتدا عنوان می شد که مسئولان اقلیم کردستان عراق با رسمی شدن این مرز موافقت نمی کنند واکنون بعد از سه سال اعلام می شود که وزارت کشور آن را نمی پذیرد و به نوعی در این چند سال مرا به دنبال نخود سیاه می فرستادند.

وی  از دیگر مشکلات استان را تعداد کم پروازهای فرودگاه سنندج ذکر کرد واظهارداشت: ایلام که جمعیتی به اندازه شهرستان سقز دارد 24 پرواز در هفته دارد و این در حالی است که در کردستان چهار پرواز درهفته انجام می شود.

نماینده مردم شهرستان های سقزو بانه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرودگاه شهرستان سقز هم با 15 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می رسد ولی تاکنون حاضر به اختصاص این مبلغ نشدند.