برنامه «طبیعت ۳۶۰ درجه» یکشنبه، ۲۴ اسفند به سرنوشت گونه رو به انقراض «سمندر امپراتور» در سال‌های اخیر به پای ثابت سفره‌های «هشت» سین تبدیل شده، می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، «طبیعت ۳۶۰ درجه» یکشنبه در گزارشی وضعیت سمندر را که در آستانه نوروز در کنار ماهی قرمز و لاک پشت به فروش می­‌رسد، بررسی خواهد کرد.

در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان شامل هشت گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می‌برند. در بین این خانواده هشت نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی روبرو است.

این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب‌های خنک باشد، زیست کرده و بر پشت خود خال‌‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌‌ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

در بخش دیگری از این برنامه که با اجرای پرهام دیباج، حمیدرضا میرزاده و سهیل محزون روی آنتن می‌رود به ارائه راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از تخریب یا آلوده شدن محیط زیست پرداخته می‌شود. 

پخش گزارشی از پارک ملی کویر و همچنین گفتگو درباره پلنگ ایرانی بخش دیگری از این قسمت از برنامه «طبیعت ۳۶۰ درجه» را تشکیل می‌دهند.

«طبیعت ۳۶۰ درجه» کاری از گروه اجتماعی شبکه دو است که یکشنبه‌ها از ساعت ۱۹:۳۵ روی آنتن می‌رود.