محققان آمريكایی تحقيقات خود مبنی بر اينكه آيا نويسنده «كشتن مرغ مقلد» مجبور به چاپ قسمت دوم آن شده يا نه را به پايان رساندند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، كميسيون امنيت آلاباما كه كارش جلوگيري از به وجود آمدن كلاه‌برداري مالي از افراد مسن است، رهبري تحقيقاتي را بر عهده داشت كه وظيفه‌اش اين بود كه ببيند آيا هارپر لي نويسنده كتاب مشهور «كشتن مرغ مقلد» مجبور به چاپ قسمت دوم آن شده بوده يا خير. بعد از اينكه یکی از ماموران اين سازمان با لي مصاحبه كرد، رييس اين كميسيون اعلام كرد راضي شده كه او واقعا مي‌خواست كتاب دومش چاپ شود.

كتاب جديد كه «برو یک نگهبان بگذار» نام دارد، اولين كتاب منتشر شده اين نويسنده ۸۸ ساله آمريكايي از دهه ۱۹۶۰ تا به حال خواهد بود. اين حركت تعجب برانگيز كه باعث هيجان بسياري از طرفداران قديمي او نيز شد، كاري كرد بعضي‌ها به اين نكته اشاره كنند كه لي براي چاپ كردن دست‌نوشته‌هايش كه چندين دهه قدمت دارند تحت فشار بوده است. وكيل او سال گذشته متوجه شده بود لي اين دست‌نوشته‌ها را هنوز در اختيار دارد.

جوزف بورگ مدير كميسيون امنيت آلاباما گفت: ما پرونده را بستيم. بگذاريد فقط بگوييم از نظر ما، او به طور قابل قبولي موفق به جواب دادن تمام سوال‌هایی كه پرسيديم شد.

روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي نوشته بود اين تحقيقات از آنجا آغاز شدند كه يكي از دكترهاي لي از ايالت آلاباما درخواست كرده بود تا ببينند او واقعا توانايي دادن اجازه رسمي خود براي چاپ كتاب را داشته يا خير. تونيا كارتر وكيل هارپر اعلام كرد كه او شخصا از اين اتهام‌ها ناراحت شده است.

كتاب «كشتن مرغ مقلد» كه حالا تبديل به يكي از كلاسيك‌هاي ادبيات آمريكا شده است، در ماه جولاي سال ۱۹۶۰ منتشر شده بود و تا به حال بيش از ۴۰ ميليون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است.

كتاب «برو یک نگهبان بگذار» حتي قبل‌تر از «كشتن مرغ مقلد» نوشته شده بود و شامل بسياري از همان شخصيت‌ها مي‌شود. در اين كتاب، اسكات فينچ بزرگسال بار ديگر از نيويورك به ايالت بومي خود يعني آلاباما بازمي‌گردد تا بتواند پدرش را ببيند.

هار پرلی تاکنون فکر می کرد دست نوشته این کتاب گم شده است اما وکیل او این کتاب را سال پیش پیدا کرد. جاناتان برنهایم ناشر خانم لی که حق انتشار این کتاب را در اختیار دارد، انتشار این کتاب را رویدادی ادبی خواند.

از یک ماه پیش که اعلام شد این کتبا پیدا شده و چاپ می شود، گروهی با اعتراض به این مساله، ادعا کرده بودند هارپر لی توان تصمیم گرفتن درباره آینده خود را ندارد و این که این کتاب پس از فوت خواهر او پیدا شده، به این معنی است که انتشار آن به او تحمیل شده است.