شماره صد و هفتم نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان دین‌پژوهی۱ در آخرین ماه سال هزار و سیصد و نود و سه منتشر و عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهره همت دبیر دفتر این ماه در سر مقاله خود به بررسی اجمالی و معرفی «دین‌پژوهی تطبیقی» به عنوان رشته ای مستقل در کنار رشته های پژوهشیِ فکری فلسفی دیگر می‌پردازد، رشته ای که از حدود دهه شصت میلادی پا گرفت.

نوشتار آغازین پرونده ماه اسفند گفت‌و‌گویی است با قاسم کاکایی از زهره همت با عنوان «دین‌پژوهی تطبیقی: روش، ضرورت، پیش فرض، نتایج»، نوشتار دوم پرونده مقاله‌ای است از ابوالفضل محمودی با عنوان «غایت سلوک عرفانی در اندیشه شنکره و ابن عربی».

در ادامه «مقایسه حقیقت وجود در عرفان اسلامی با سایر مکاتب عرفانی» به عنوان مقاله ای دیگر به قلم محمدجواد شمس به چاپ رسیده است. «طرز تلقی بودایی» از والپولَه سری راهولَه و برگردان مسعود فریامنش چهارمین مقاله این پرونده محسوب می‌شود و از ویژگیهای این متن و نویسنده اش آن است که صاحب قلم نخستین راهب بودایی بوده است که بر کرسی استادی دانشگاهی غربی درآمده و تدریس ادیان می‌کند. «گلی از گلستانی» نام بخش اول مقاله ای است از زهره همت که به عنوان آخرین نوشتار پرونده ماه در شماره صد و هفتم به چاپ رسیده است.

بخش ادب و هنر شماره صد و هفتم شامل دو نوشتار است ابتدا گفت و گویی با حمیدرضا شعیری از حورا نژادصداقت با عنوان «من ماشین دارم، پس هستم» و دیگری «نمایشِ "مردی برای تمام فصول"، نمایشی از "اخلاقِ وظیفه‌گرا"» از نیما افراسیابی.

اندیشه و نظر این شماره کار خود را با بخش اول «رویت حضرت حق و لزوم امام شناخت» از انشاءالله رحمتی آغاز می‌کند. در ادامه مقاله ای به قلم محمود هدایت افزا با عنوان «تصویرسازی نادرست از فیلسوفان نظام ساز و تاریخ فلسفه مسلمانان» به چاپ رسیده است. واپسین نوشته بخش اندیشه و نظر مقاله ای است از مارگارت اسمیت به ترجمه لعیا هاشمی اقدم با نام «ماهیت و مفهوم عرفان».

بخش کتاب نیز پیش از قسمت همیشگی این بخش: معرفی کتاب خارجی از کیان رضوی یک مقاله و یک گفت و گو در خود دارد. نام مقاله به چاپ رسیده در این بخش که ما در این شماره قسمت آغازین آن را می‌خوانیم «گاهواره شعر دری» نام دارد، این مقاله به قلم سیدمسعود رضوی نگاشته شده است. «خدا در اندیشه فیلسوفان غرب» نام گفتگویی است با حسن قنبری به کوشش منیره پنج‌تنی.

شماره صد و هفتم اطلاعات حکمت و معرفت با بخش گزارش که شامل اخبار رویدادهای گوناگون در حوزه اندیشه فلسفه است پایان می‌پذیرد.