نشست رئیس مجموعه تئاتر شهر و نمایندگان شوراهای هنری مجموعه با اصحاب رسانه برگزار شد که طی آن نمایندگان شوراهای هنری سالن‌های تئاتر شهر از وضع قوانین جدید به صحنه رفتن آثار در این مجموعه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر در نشست رسانه‌ای روز 24 اسفندماه که در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، به تعریف هویت سالن‌های نمایشی و همچنین بازسازی فیزیکی مجموعه به عنوان فعالیت‌های اجرا شده در سال 93 در این مجموعه تئاتری اشاره کرد. 

وی با اشاره به برگزاری 500 ساعت جلسه برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر، یادآور شد: با مطرح شدن بازسازی تئاتر شهر حوزه‌هایی مثل سازمان میراث فرهنگی و آتش نشانی وارد حوزه بازسازی شدند. ما سعی کردیم با انجمن طراحان صحنه به عنوان کاربران اصلی سالن همفکری کردیم که به دلیل نداشتن نقطه نظر مشترک بازسازی سالن قشقایی حدود یک ماه و نیم متوقف شد که البته حالا به یک نقطه نظر مشترک رسیده‌ایم.

رئیس مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه خوشبختانه سالن سایه را به نقطه‌ای رساندیم که بتواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: 25 روز دیگر در سالن سایه کار داریم و امیدواریم نیمه اردیبهشت‌ماه افتتاحیه کامل این سالن را داشته باشیم. دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که بازسازی سالن قشقایی هم نیمه خردادماه به پایان می‌رسد. سالن اصلی نیز نیازمند 5 ماه کار برای بازسازی است که بعد از پایان بازسازی سالن قشقایی، وارد بازسازی می‌شود. بازسازی سالن چهارسو هم در نیمه دوم سال 94 انجام خواهد شد.

مقتدی تصریح کرد: از مهندس معمار درخواست دارم تا پیگیری‌‌های لازم را برای انجام پروژه بازسازی در زمان‌ بندی‌های تعیین شده، انجام دهند.

وی در ادامه علی رفیعی، حسین مسافرآستانه و همایون غنی‌زاده را به عنوان شورای هنری سالن اصلی تئاتر شهر، امیر دژاکام، نیما دهقان و رضا گوران را به عنوان شورای هنری سالن چهارسو، اصغر دشتی، آروند دشت‌آرای و فارس باقری را به عنوان شورای هنری سالن قشقایی و محمودرضا رحیمی، حمید پورآذری و کتایون فیض‌مرندی را به عنوان شورای هنری سالن سایه معرفی کرد.

سپس محمودرضا رحیمی به عنوان نماینده شورای هنری سالن سایه درباره نگاه این شورا درباره تعریف هویت این سالن نمایشی، توضیح داد: اصلی‌ترین تعاریفی که به سوی آن رفتیم، بر اساس تعاریف معاونت هنری بوده است. زمانی قرار بود که معاونت هنری تولیت تمامی هنری را عهده‌دارد باشد ولی حالا یکی از ضعیف‌ترین متولیان هنر است. همچنین به وضعیت و تعاریف اداره‌کل هنرهای نمایشی پرداختیم و بعد از آن به سراغ سالن سایه رفتیم. تئاتر شهر نگین تئاتر و معاونت هنری است ولی آیا تئاتر شهر این حق را دارد که تعارف را کنار بگذارد و اجراها در دفاتر مدیران بسته نشوند؟

وی یادآور شد: نبود تنوع اجرایی در تئاتر شهر و حرکت تئاتر ما به سمت تئاترهای تک شکل از دیگر مسائل مدنظر ما بود. خوشبختانه تصمیم گیری‌های ما همزمان با بازسازی مجموعه شد تا در بازسازی سالن نیز اعلام نظر کنیم.

عضو شورای هنری سالن سایه تأکید کرد: معیار ما در سالن سایه اقتباس خواهد بود. ما کمبود فضای تمرین گروه‌های تئاتری را داریم و نحوه استفاده از سالن سایه شرایط خاص خود را دارد. برای استفاده بهینه، سالن سایه فقط میزبان دکورهای پرتابل خواهد بود.

رحیمی با اشاره به قطعی نبودن افتتاح کامل سالن سایه در 15 اردیبهشت‌ماه، از تدوین منشور سالن سایه حاوی شرایط، وضعیت و شکل اجرای آثار نمایشی در سالن سایه خبر داد و گفت: هنوز بر فراخوان دادن برای آثار سالن سایه به قطعیت نرسیده‌ایم. برنامه این است که در 2 بازه زمانی 15 روزه سالن سایه میزبان اجراهای بین‌المللی باشد. از 7 فرصت اجرایی که در سالن سایه باقی می‌ماند یک فرصت اجرا در اختیار مدیریت مجموعه تئاتر شهر است و 6 فرصت دیگر نیز با انتخاب شورای هنری در اختیار نمایش‌ها قرار می‌گیرد. 

این هنرمند شناخته شده عرصه تئاتر تدوین قوانین شوراهای هنری سالن‌های مجموعه تئاتر شهر را در قالب مستندات، اتفاقی مهم و قابل توجه دانست.

در ادامه این نشست نیز علی‌اصغر دشتی به عنوان نماینده شورای هنری سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه نمی‌دانیم چه کار کنیم چون در تئاتر با یک وضعیت برزخی مواجه هستیم و تناسبی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار وجود ندارد، متذکر شد: در جامعه‌ای که بی‌خردی است تمرین خرد جمعی می‌کنیم. ما با یک مکان پیچیده و جامعه متقاضیان پیچیده سر و کار داریم و چون در جشنواره‌ها و تئاتر حرفه‌ای، تعاریف حرفه‌ای نداریم، نمی‌دانیم چه کسی شایسته حضور در آن جشنواره‌ها و یا برای اجرا در تئاتر شهر هست یا نه.

این کارگردان شناخته شده تئاتر تأکید کرد: رفتن به سمت وضع قوانین با ایراداتی که دارد، باعث می‌شود بین مدیران و هنرمندان قانونی وجود داشته باشد. سالن قشقایی احساس کرد تئاتر ایران دچار یک روزمرگی شده است و از این رو سالن قشقایی به نام مرکز مطالعات اجرایی قشقایی و برای حمایت از مطالعه و آزمون گروه‌های شیوه‌مند تئاتری تغییر نام داد. 

وی درباره برنامه ریزی مدنظر در تعریف هویت سالن قشقایی توضیح داد: تمرکز از روی اجرا برداشته و فضای کامل مرکز مطالعات اجرایی قشقایی را از ساعت 9 صبح تا 10 شب در اختیار گروه‌های نمایشی قرار می‌دهیم تا گروه با برنامه ریزی منسجم به فعالیت اجرایی، پژوهشی و مطالعاتی بپردازند. این برنامه ریزی در راستای حمایت از شکل‌گیری گروه‌های تئاتری و تمرین اداره چرخه اقتصادی است. 

دشتی ادامه داد: گروه‌های طی 15 روزی که مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در اختیارشان قرار می‌گیرد، قادر خواهند بود تا ساعت اجرای اثرشان را خود تعیین کنند و حتی در روز چندین اجرا داشته باشند. همچنین می‌توانند به برگزاری سمینار، نشست‌های گفتگو با برگزاری فستیوال بپردازند. گروه‌ها در طول 15 روز مدنظر از عوامل خود برای انجام تمام امور فروش بلیت، خدمات سالن و باقی فعالیت‌ها استفاده خواهند کرد.

عضو شورای هنری سالن قشقایی با اشاره به افزایش بودجه 250 میلیون تومانی این سالن به 270 میلیون تومان، تأکید کرد: روزانه به هر گروه مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان سوبسید بابت مطالعه، تجربه، برنامه ریزی و تمرین استقرار گروه‌ها پرداخت می‌شود که البته روش و زمان پرداخت این سوبسید ربطی به شورای هنری سالن ندارد و به قرارداد فی ما بین گروه و انجمن هنرهای نمایشی ایران مربوط می‌شود. 

سرپرست گروه تئاتر «دن کیشوت» افزود: در کنار گروه‌های داخلی، 2 گروه بین‌المللی نیز در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی حضور پیدا خواهند کرد. همچنین تیمی پژوهشی مطالعات گروه‌های مرکز مطالعات اجرایی قشقایی را در سال 94 گردآوری خواهد کرد که در قالب کتاب پژوهشی مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در سال 95 منتشر خواهد شد.

در بخش پایانی این نشست نیز پریسا مقتدی درباره قوانین شورای هنری سالن چهارسو برای اجرای آثار نمایشی در این سالن از مجموعه تئاتر شهر، گفت: کارگردان‌های مؤلف، صاحب سبک با داشتن 3 اجرا در مجموعه تئاتر شهر یا 5 اجرای موفق در خارج از مجموعه و همچنین اورجینال بودن متن با اولویت متن ایرانی، می‌توانند متقاضی اجرا در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر باشند.

در ادامه این نشست نقطه نظرات و انتقاداتی از سوی خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر تعاریف جدید ارائه شده از سوی شوراهای هنری سالن‌های مجموعه تئاتر شهر مطرح شد.