مشهد - استاد «نورمحمد درپور» یکی از نوازندگان و صاحبان موسیقی نواحی خراسان بر اثر بیماری سرطان در مشهد دار فانی را وداع گفت و برای همیشه نوای دو تار این هنرمند خاموش شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاد درپور نوازنده دوتار شهرستان تربت جام که مدت ها به دلیل ابتلا به سرطان در بستر بیماری بسر می برد در آخرین روز پایانی سال جاری چشم از جهان فرو بست و با جامعه هنرمندان خراسانی وداع کرد.

استاد محمد درپور در ۲۸ کیلومتری شهرستان تربت جام و در روستای یادگار زندگی می کرد و پس از سکته قلبی و ابتلا به سرطان روده بزرگ سال ها پس از رنج این بیماری جان به جان تسلیم و سکوت اختیار کرد.

از روستای «یادگار» تا قاره اروپا

پسر بزرگ استاد محمد فاروق که از پدرش به بزرگی و افتخار یاد می کند در خصوص افتخارات پدر در گفتگو با مهر بیان کرد: پدرم در سال ۱۳۱۰ در روستای سرخسرا از توابع شهرستان تایباد به دنیا آمد و از همان کودکی و سن  ۵ سالگی به خوانندگی علاقمند شد.

محمد فاروق درپور افزود: استاد در همان کودکی در مراسم ذکر شرکت می کرد و با توجه به اینکه سن کمی داشت  به معنی و مفهوم عرفانی اشعار که در مراسم ذکر خوانده می شد علاقه نشان می داد.

وی گفت : پدرم در محضر اساتیدی همچون جهانگیر خان صبوری، ملا دادخدا کبودانی، مرتضی پری، عبدالحمید رسولی به طور مستقیم و غیر مستقیم آموزش لحن دید.

وی ادامه داد: استاد در سن ۱۸ سالگی به تربت جام مهاجرت کرد و در روستای قاسم آباد ساکن شد و البته ۳۵ سال می شود از روستای قاسم آباد به روستای یادگار به دلیل اینکه اقوام در آنجا بوده اند کوچ کرد.

وی گفت: خانم فوزیه مجد در سال ۵۲ به روستای یادگار می آید و در آنجا یک کار تحقیقاتی در رابطه با موسیقی انجام  داد و درهمان سال نخستین اجرای استاد با دوتار نوازی استاد نظرمحمد سلیمانی در تهران شکل گرفت.

محمد گفت: پدرم پس از پیروزی انقلاب و در سال ۶۰ در تالار رودکی به اجرای موسیقی عرفانی پرداخت.

وی افزود : استاد در جشنواره ها و برنامه های مختلفی همچون جشنواره بین المللی فجر، هفته وحدت، مراسم ایرانگردی و برنامه های مختلف تلویزیونی حضور داشت و مقام های مختلفی را کسب کرد.

وی بیان داشت : پدرم در سال ۷۷ جزو بیست نفر اول موسیقی ایران انتخاب شد و از سوی وزیر وقت ۱۰ سکه بهار آزادی و لوح تقدیر دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد اجراهای زیادی در خارج از کشور داشته است افزود: در سال ۸۱ با همکاری آقای محمد رضا درویشی در برنامه موسیقی مقدس برلین اجرا برنامه داشت و همچنین به مدت ۹ روز در کشور هلند به مناسبت بزرگداشت شاه نعمت الله ولی و در سال ۲۰۰۸ در شهر لس آنجلس آمریکا  به مناسبت بزرگداشت مولانا جلاالدین اجرای برنامه داشت که با استقبال مردم روبرو شد.

محمد فاروق گفت: در کشور تاجیکستان نیز مهر ماه هر سال مراسم فلک خوانی برگزار می شد و موسیقی خراسان نزدیکترین موسیقی به فلک خوانی در تاجیکستان است که استاد درپور به مدت ۱۲ روز در این مراسم به طور مستمر به اجرای برنامه می پرداخت.

وی اظهار کرد: استاد درپور دارای هفت فررزند شامل ۲ دختر و ۵ پسر است که چهار پسر استاد به کار موسیقی مشغول هستند.

محمد فاروق درپور گفت: رسانه های کشور در امر درمان استاد کمک زیادی به ما کردند به ویژه خبرگزاری مهر که سهم زیادی در معرفی پدرم در نزد اذهان عمومی داشت.