هوشنگ جاوید در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: نورمحمد درپور از جمله هنرمندان ارزنده موسیقی نواحی کشورمان بود که بیش از 10 هزار بیت شامل قصیده، غزل و مثنوی را از حفظ بود و این موضوع یکی از خصوصیات بارز استاد درپور بود که شما امروز در کمتر هنرمند و خوانندهای پیدا می کنید که دارای چنین ویژگیهایی باشد.
وی ادامه داد: استاد درپور هنرمندی بود که در محضر بیش از 7 استاد بزرگ موسیقی نواحی درس های زیادی فرا گرفته بود و علاوه بر آشنایی با هنرهای آوازی مختلف، معنویت هنر را نیز درک کرده بود. او همیشه سعی می کرد در حوزه موسیقی به بهترین شکل ممکن اثر خود را ارائه دهد و این نکته بسیار مهم و ارزشمندی است که چنین هنرمند بزرگی آنقدر پاک و بیریا کارهایی را در عرصه موسیقی ارائه دهد.
این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: درپور در هر مجلسی که به اجرای موسیقی می پرداخت وقتی در کارش مشکلی پیش میآمد و به قولی اثر خراب می شد، با احترام کامل به تماشاگر اجرای خود را قطع می کرد و کار را به صورت صحیح دوباره می خواند. شما در کجای کشورمان می توانید خواننده ای را پیدا کنید که این چنین به مخاطب خود احترام بگذارد.
جاوید اضافه کرد: نورمحمد درپور راوی تمامی رپرتوارهای آوازی دوره قاجاریه و پهلوی اول بود که به نوعی تمامی این آوازها از تاریخ گذشته به وی رسیده بود. به هر صورت مقام هنری این استاد بزرگ موسیقی نواحی منطقه جنوب خراسان به قدری ارزشمند است که می توان گفت اکثر خوانندگان میانسال منطقه جنوب خراسان به نوعی شاگرد او بودند که از آن جمله می توان به استاد غلامعلی پورعطایی اشاره کرد.
این مولف موسیقی در پایان صحبتهای خود گفت: توجه به مسائل هویتی و ملی حوزه فرهنگ و هنر کشورمان موضوع بسیار مهمی است که دولتمردان ما فارغ از حاشیه ها باید به آن توجه بیشتری کنند. آنها باید بدانند موسیقی پاپ نباید دغدغه اول موسیقی کشورمان باشد. آنها باید به این موضوع توجه کنند موسیقی نواحی بخشی از توجه به هویت ملی است و اگر هنرمندی از آن دار فانی را وداع میکند ضایعه دردناکی است که جبران آن نیز کار سختی نیست.
پیکر استاد نورمحمد درپور روز یکشنبه 2 فروردینماه 94 با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اعضای شورای اسلامی شهر تربتجام و هنرمندان پیشکسوت موسیقی خراسان در مزار شیخ احمد جام تشییع و در روستای یادگار زادگاه این هنرمند فقید، به خاک سپرده شد.