طرح فیپای مختصر که جایگزینی آن با فیپای کامل، واکنش‌هایی غالباً منفی را از سوی ناشران به دنبال داشته، این هفته توسط کمیته ویژه‌ای که به همین منظور در کتابخانه ملی تشکیل شده است، تعیین تکلیف می‌شود.

فریبرز خسروی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که از سوی ریاست این سازمان مامور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نقدهای واردشده به طرح فیپای مختصر و رفع شبهات در این زمینه شده است، در خصوص آخرین وضعیت این موضوع به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه حکم اعضای این کمیته اواخر سال گذشته (۲۷ اسفند) صادر شد و این مسئله با تعطیلات نوروز مقارن شد، هنوز جلسه کمیته یادشده تشکیل نشده است.

خسروی افزود: ضمن اینکه یکی، دو نفر از کسانی که عضو کمیته بررسی و رفع ابهامات از طرح فیپای مختصر بودند، حضور نداشتند و لذا تا این لحظه کمیته یادشده، جلسه‌ای نداشته است.

سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در عین حال تاکید کرد که این کمیته تا پایان هفته جاری تشکیل جلسه خواهد داد و پس از دستیابی به نتیجه نهایی در این خصوص، اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع صورت خواهد گرفت.

وی در مورد فیپای کتاب‌هایی که هم تاکنون به شیوه «فیپای مختصر» صادر شده است، گفت: فیپاهای صادره برای کتاب‌های ناشران، مسئله خاصی برای آنها به وجود نخواهد آورد و ناشران می‌توانند با ارائه آن، نسبت به تقاضا برای دریافت مجوز نشر کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

چندی پیش غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی در گفتگویی با خبرنگار مهر، ضمن انتقاد از رویه صدور فیپا برای کتاب‌های ناشران طی ۴۸ ساعت که در دوره قبل بر اداره‌كل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران حاکم شده بود، از آنچه «تحول در صدور فیپا» با جایگزین شدن «فیپای مختصر» به جای «فیپای کامل» نامید، خبر داده بود.

اعلام این خبر واکنش‌هایی غالباً منفی را در پی داشت و برخی از ناشران و دست‌اندرکاران امر تولید کتاب و نیز تعدادی از کارشناسان حوزه کتابداری و فهرست‌نویسی در این خصوص به اظهار نظر پرداختند. متعاقب رسانه‌ای شدن این نقدها، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از معاون پژوهشی خود خواست تا با تشکیل کمیته‌ای با فوریت به بررسی ملاحظات مطرح شده بپردازد.

وی در حکمی فریبرز خسروی را مامور کرد تا با تشکیل کمیته‌ای نظرات و نقدهای واردشده به طرح فیپای مختصر را بررسی و به شبهاتی که در این زمینه مطرح است، بپردازد. صالحی امیری همچنین غلامرضا امیرخانی، کامران فانی و حبیب‌اله عظیمی را به عنوان اعضای کمیته بررسی ملاحظات طرح فیپای مختصر تعیین کرد.