تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

شیراز- یک شهروند شیرازی یک قلاده شغال را در فسا به طبیعت بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس،شهروند شیرازی پس از خرید یک قلاده سگ آن را به مدت 5 ماه تحت مراقبت قرار داد،اما با گذشت زمان متوجه شد که این حیوان نه تنها پارس نمیکند بلکه از لحاظ ظاهری  و رفتاری با سگ متفاوت است بنابراین با اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس تماس گرفته و تقاضای کمک کرد.

طی این تماس تلفنی، کارشناسان حیات وحش محیط زیست استان فارس سریعا در محل حضور یافتند و  متوجه شدند این حیوان وحشی ،شغال است  و بیم آن میرفت که صدماتی را به صاحب  خود وارد کند، این فرد پس از اطلاع از اینکه نگهداری حیات وحش توسط افراد جرم محسوب میشود آن را به محیط زیست تحویل داد، پس از معاینه دقیق و اطلاع از وضعیت سلامتی اش در روز 11 فروردین ماه در منطقه میانجنگل فسا رها سازی شد.

بازديد تعداد قابل توجهي از گردشگران از مناطق تحت مديريت محيط زيست

مدير كل حفاظت محيط زيست فارس گفت: كليه مناطق تفرجگاهي تحت حفاظت استان فارس همچون سالهاي گذشته پذيراي  طبيعت دوستان بودند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: در طول ايام نوروز چندين گشت شبانه روزی بمنظور گشت و كنترل مستمر در مناطق و بويژه كنترل مراكز خدماتی، تجاری و صنعتی  در سطح شهر شيراز و به تبع آن در كليه شهرستانهای استان فارس حضور داشتند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه امسال نيز همزمان با تجديد حيات طبيعت و آغاز سال نو همچون سالهای گذشته استان زيبا و تاريخی و فرهنگی فارس ميزبان مهمانان نوروزی و حضور خيل عظيمی از طبيعت دوستان در دامان طبيعت و اكثر مناطق تحت حفاظت استان بود.

مديركل حفاظت محيط زيست فارس افزود: در طول  ايام تعطيلات نوروزي ماموران اجرايي محيط زيست به صورت شبانه روزي اقدام به خدمات رساني به مسافران بهاري در مناطق تحت حفاظت نمودند و با ارائه تسهيلاتي از جمله نصب و تعبيه سطلهاي زباله، تحويل كيسه زباله به مهمانان نوروزي واطلاع رساني اقدام نمودند.

وی ضمن تشكر از آن دسته از شهروندانی كه در طول ايام نوروزی مسائل زيست محيطي و حراست از طبيعت را پاس داشتند  از آندسته از شهرونداني كه به مسائل زيست محيطي  بی توجه بودند گلايه کرد و اظهار داشت: آلودگي محيط زيست و تخريب طبيعت زيباي خداوند نه تنها نوعي ناسپاسي از نعمتهاي بيكران خالق هستي و قدرنشناسي و ظلم به طبيعت و محيط است بلكه باعث تشديد معضلات زيست محيطي و افزايش انواع آلودگيهاي مخاطره آميز و تهديد كننده سلامتي زيستمندان جامعه مي شود و اين در حالی است كه امروزه بدليل افزايش فشارهاي رواني، اجتماعي و عصبي ناشي از توسعه بي رويه صنايع، جمعيت و .... ما بيش از پيش به طبيعت ، سرسبزي و پاكيزگي آن نيازمنديم و مسلما" هر گونه كوتاهي و بي توجهي در تخريب طبيعت و آلودگي آن نه تنها سلامتي ما را تهديد مي کند بلكه بايد جوابگوی وجدان خود و آيندگان نيز باشيم.

کارنامی اظهار داشت: اميدواريم فرهنگ زيست محيطي كه توجه به آن برای ادامه حيات كليه نسلها ضروری است بتواند بخوبي جاي خود را در بين اقشار مردم پيدا كرده و اين ملاحظات در تفكرات و زندگي آنان جاي بگيرد قطعا اين مهم تنها با همت و جديت مسئولان ذيربط و كليه حاميان و دوستداران محيط زيست و بويژه اقشار مردم تحقق خواهد يافت.

بيش از 2 ميليون هكتار از مناطق طبيعي تحت عنوان پارك ملي ، منطقه حفاظت شده ، پناهگاه حيات وحش و مناطق شكار ممنوع در استان فارس حفاظت و حراست ميگردد، که از ان جمله آبشار مارگون در شهرستان سپيدان ، بهشت گمشده در مرودشت  و پارك ملي بمو در نزديكي شيراز قرار دارند.