تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

شیراز- تئاتر«آژیرچهارگوش» کاری از گروه مهرگان در سالن شهر کتاب شیراز اکران می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه مهرگان از ۱۳۷۷ به همت محمود رضا سلیمانی و با همکاری منصور غارثی فرد و محمد حسین یزدیان و راهنمایی های رحیم هودی کار خود را آغاز کرد و ضمن تربیت و آموزش صدها علاقه مند به هنر نمایش طی سالیان در تولید و اجرای برنامه های مختلف هنری به ویژه نمایش تلاش های فراوانی داشته است.

سرپرستی این گروه از آغاز تا کنون به عهده منصور غارثی فرد است. شاخه دیگر این گروه به سرپرستی آقای علی تیز پا در کشور امارات و در شهر دبی فعالیت دارد.

اعضای گروه مهرگان با بیش از ۵۰  اجرای صحنه ای در گفتگوی خبری با  مهر درباره نمایش آژیر چهارگوش  و فضای تئاتر سخن گفتند.

فرهاد دهقان فارسی کارگردان تئاتر در مورد اجرای جدیدترین کارش در سالن شهر کتاب شیراز به خبرنگار مهر گفت: متن آژیر چهار گوش را از قبل خوانده بودم و به دلیل مضمون اجتماعی به آن علاقه داشتم. این نمایش به شکل منولوگ و به صورت دو سویه اجرا خواهد شد.

اجرای دو سویه به اجرایی گفته می شود که تماشاچی در دو سمت صحنه حضور دارد و بازیگران گاهی برای سمت و گاهی برای سمت دیگر بازی می کنند که برای اولین بار در شیراز به این شکل اجرا خواهد شد.

کارگردان نمایش آژیر چهار گوش اضافه کرد: با توجه به این که نمایشنامه حدود ۲۰ سال پیش نگاشته شده، با وفادار بودن به اسکلت اصلی نمایش تغییراتی نیز به نمایش دادیم. این نمایش داستان مردی را نشان می دهد که دچار بی هویتی و فراموشی تاریخی شده و در فضای موهومی که برای خودش ایجاد کرده با افرادی خیالی به گفتگو می پردازد. می توانم بگوییم که تم اصلی داستان بی زمان است و با اینکه مرتبط با مضامین اجتماعی جامعه ما نیست با این حال این اثر را در هر زمانی می توان اجرا کرد و مضامین مفهومی آن باعث می شود برای هر قشر و طبقه ای قابل فهم باشد.

دهقان فارسی  مشکلات مالی و نبود جایی برای تمرین را از بزرگترین مشکلات گروه مهرگان ذکر کرد و افزود: اکثر گروههای هنری در سطح شیراز مکانی برای تمرین ندارند و در نهایت نمیتوانند سالن نمایش خود را برای تمرین داشته باشند.

محمد حسین یزدیان یکی از سرپرست های گروه افزود: برای آوردن تماشاچی به سالن های نمایش نیز باید هزینه ای را برای تبلیغات در نظر گرفت . خوشبختانه گروه مهرگان با توجه به اینکه در طول سالیان همواره تماشاچی و پای ثابت خودش را داشته، امید به این داریم که این بار هم تماشاچیان برای دیدن کار به سالن تئاتر بیایند.

وی بیان کرد: البته این روزها شبکه های اجتماعی کمک شایانی به کم شدن هزینه های تبلیغات می کنند. پیش بینی ما این است که چون این کار برای تماشاچی خاص نگاشته و کارگردانی شده و سالن هم چندان بزرگ نیست هر شب تماشاچی خواهیم داشت.

وی افزود: ما تا پایان فصل بهار دو کار دیگر آماده اجرا داریم . سالن هایی هنوز برای اجرا مشخص نشده اند اما به احتمال زیاد سالن استاد هودی را برای این دو اجرا خواهیم داشت. در مجموع می توانم بگوییم که هر سال ما یک کار فاخر و پر پرسوناژ را نیز به صحنه می بریم و منتظر خبرهای خوبی برای تابستان باشید.

سرپرست گروه مهرگان در مورد فضای تئاتر طی ۲۰ سال فعالیتشان گفت: با توجه به اینکه ما کارمان را در دهه ۶۰ آغاز کردیم باید بگویم که در این دهه کارهای فاخر بسیاری در شیراز اجرا شدند و این خیلی هم از این دوران با عنوان دوران طلایی تئاتر یاد میکنند. خیلی از بزرگان مانند اصغر همت، محمود پاک نیت، خانم گوهر خیر اندیش، احمد علامه، مرحوم مجید افشاریان ،عباس افشاریان، استاد رحیم هودی در آن دوره فعالیت میکردند. ما بعد از آن یک وقفه طولانی در تئاتر شیراز داشتیم ولی کارهای خوبی مانند رقص روی لیوانهای آقای کوهستانی هم در این وقفه تولید شدند که بعضاً موفقیت های زیادی هم کسب کردند.

وی بیان کرد: من احساس می کنم در دهه ۹۰ دوباره جرقه هایی برای احیاء شدن تئاتر در فضای نمایش شهر شیراز دیده میشود.

یزدیان گفت: ما به کسانی که وارد گروه مهرگان میشوند میگوییم که به دنبال حباب پول و شهرت در این حرفه نباشند و سعی کنند با مطالعه و کار مستمر در این مسیر قدم بردارند. به عنوان مثال آقای دهقان فارسی که  سابقه بیش از شش سال فعالیت در تئاتر را دارند را ما یک فرد تازه کار می دانیم در حالی که در شهر شیراز خیلی ها با داشتن سه سال فعالیت خودشان را پیشکسوت قلمداد می کنند.

کارگردان آژیر چهار گوش در نهایت اظهار امیدواری کرد که مردم مانند کارهای دیگر گروه این کار را هم مورد حمایت خود قرار دهند.

 وی افزود: امیدواریم با شیوه های اجرایی که در نظر گرفته ایم نظر مخاطب را جلب کنیم. امیدواریم مسئولین هم نگاه ویژه و والاتری به هنر تئاتر داشته باشند.