به مناسبت میلاد حضرت زهزا (س) و روز زن؛ نشست علمی «زن، وحدت و نگاه به آینده» توسط رایزنی فرهنگی با همکاری دانشگاه علاء الدین اندونزی؛ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت میلاد حضرت زهزا (س) و روز زن؛ توسط رایزنی فرهنگی با همکاری دانشگاه علاء الدین اندونزی؛ نشست علمی "زن، وحدت و نگاه به آینده" با حضور سرکار خانم علاسوند برگزار شد.

صبح روز چهار شنبه ۱۹ فروردین نشست علمی "زن، وحدت و نگاه به آینده" در دانشگاه علاء الدین ماکاسار، توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامیایران در جاکارتا و با همکاری این دانشگاه، با حضور سرکار خانم علاسوند استاد برجسته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی مرکز مطالعات زن و خانواده، رئیس دانشگاه، معاون دانشگاه، و رئیس بانوان مسلمان استان سولاویسی جنوبی، برگزار گردید.

 این نشست علمی با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط یکی دانشجویان این دانشگاه آغاز گردید.

سپس آمره قاسم، دکتر علاسوند عضو هیأت علمی مرکز مطالعات زن و خانواده در جمهوری  سلامی ایران که به عنوان مقاله دهنده به این دانشگاه دعوت شده بود را به شرکت کنندگان نشست علمی معرفی کرد و گفت : ایران تنها کشور اسلامی است که در همه زمینه های پیشرفت کرده است، مخصوصا در مباحث زنان.

او گفت: هدف از برگزاری این نشست علمی، رفع سوء تفاهم و ایجاد همکاری و تعاون بین ایران و اندوزی می باشد.

سپس دکتر شمس الضحی رئیس  انجمن بانوان اندونزی به ایراد سخن پرداخت. او گفت: ارتباط بین ایران و منطقه اندونزی از قرن اول هجری قمری آغاز گردید.

وی با نقل از جایانیگرات چهره برجسته فرهنگی و تاریخ نویس اندونزی، گفت: یکی از تاثیرات فرهنگی ایران بر اندونزی، وجود ۴۰۰ کلمه فارسی در زبان اندونزیایی می باشد.

دکتر شمس الضحی در ادامه گفت: اما متاسفانه، رابطه بین اندونزی و ایران به دلیل استعمارگری هلند از بین رفت.

 دکتر شمس الضحی اظهار امیدواری کرد که رابطه بین ایران و اندونزی هرچه بیشتر تقویت پیدا کند، مخصوصا در زمینه زن.

سپس رئیس دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: زن بخش جدا ناپذیر جامعه می باشد. در واقع این زنان هستند که کیفیت یک جامعه را نشان می دهند.

او در ادامه گقت: یکی از مشکلاتی که زنان در جامعه سنتی با آن مواجه بودند نداشتن فرصت برای یادگیری علم بود. ما باید به زنان فرصت بدهیم تا از ظرفیت های خودشان استفاده کنند.

رئیس دانشگاه در توضیح در باره آیه قرآن که می فرماید «الرجال قوامون علی النساء ...» گفت: شخصیت مرد روحیه رهبری دارد، مرد یک حامی و متکی است و زن روحیه لطافت و لین دارد ... اما گاهی زن هم روحیه مردانگی نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علاء الدین ماکاسار در پایان سخنان خود اظهار داشت: امیدوارم که زن نقش خود را در وحدت امت و آینده نگری به خوبی ایفا کند.

سپس علاسوند، به ارائه مقاله در خصوص سبک زندگی اسلامی با نگاهی به اصول حاکم بر زندگی زندگی زنان و تبیین پیشرفت های زنان ایرانی در علوم دینی و قرآنی پرداخت.

علاسوند به سه اصل: قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی و باور داشت نظام حق و باطل اشاره کرد و سپس به تبیین هر یک از این اصول و آثار روانشناختی آن و پیامد های نادیده انگاری این اصول پرداخت.

وی به جایگاه زن در خانه و خانواده اشاره کرد و نقش همسری و مادری را از اولویت های مهم زندگی زنان برشمرد.

وی در ادامه با توجه به پیشرفت های خواهران تصریح کرد که هم اکنون در حوزه علمیه جامعة الزهرا ۱۳۲۰۰ نفر مشغول تحصیل می باشند و در سراسر کشور ۵۰۰۰۰ طلبه زن مشغول به تحصیل می باشند.

وی در ادامه سهم زنان در فعالیت های قرآنی را یاد آور شد و اظهار داشت: از ۴۰۰۰ موسسه قرآنی بخش زیادی توسط بانوان تأسیس و یا اداره می شود.