ترجمه چاپ سوم رمان «زندگی من» و «محبوب همه و روشنایی‌ها» از آنتوان چخوف، توسط دو ناشر آفریگان و بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، آنتوان پاولوویچ چخوف در سال ۱۸۶۰ در بندر دریای آزوف روسیه به نام تاگانروک متولد شد. این نویسنده و نمایشنامه نویس شهیر روس، ابتدا از دانشکده پزشکی مسکو فارغ التحصیل شد و طی سال‌های دانشجویی اش، برای مجلات مختلف، مقاله، داستان و قطعات فکاهی می نوشت.

یکی از هفته نامه های پترزبورگ طی ۳ سال، حدود ۳۰۰ داستان کوتاه از چخوف به چاپ رساند. او نخستین مجموعه داستان خود را ۲ سال پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی، منتشر کرد. مجموعه داستان بعدی اش با نام «هنگام شامگاه» که سال بعد منتشر شد، موجب اهدای جایزه پوشکین به او شد.

وقتی چخوف تهدید شد

رمان «زندگی من» از این نویسنده که توسط احمد گلشیری ترجمه و در قالب اولین عنوان مجموعه «شاهکارهای کوتاه» انتشارات آفرینگان به چاپ سوم رسیده، یک اثر رئالیستی است که زندگی در روستاهای روسیه را نشان می دهد. این زندگی پر از زشتی، وحشیگری و بی عاطفگی است. انتشار این رمان چخوف، باعث خشم سنت گرایان و نوگرایان شد. هیئت سانسور در روسیه تهدید کرد اگر چخوف صحنه‌ای از رمان را که در آن مقامات، مسئول بی سوادی روستائیان خوانده می شوند حذف نکند، بازداشت خواهد شد.

چاپ اول ترجمه احمد گلشیری از این رمان، در سال ۷۹ چاپ شد و حالا چاپ سومش با قطع پالتویی راهی بازار نشر شده است.  

نسخه های چاپ سوم این کتاب با ۱۹۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده‌اند.

هفت داستان چخوف در یک کتاب

کتاب بعدی از چخوف «محبوب همه و روشنایی ها» است که توسط عزیزالله سامان، حسن جلالی و رضا همراه ترجمه شده است. این اثر، مجموعه داستانی با ۷ داستان از چخوف را شامل می‌شود و «محبوب همه» و «روشنایی ها» نام ۲ داستان آن هستند.

چخوف زمانی متولد شد که فئودالیسم و تزاریسم در روسیه، نفس های آخر خود را می‌کشیدند و طبقه متوسط و انقلاب بلشویکی در حال شکل گیری بود؛ طبقه متوسطی که به تبع تغییر سبک زندگی، در تبعیت از زندگی غرب اروپا، نه مصداق کامل بورژوازی بود و نه مصداق کامل زندگی زمین داری در سایه روسیه تزاری.

داستان های این کتاب هم حاوی مفاهیمی هستند که ذکرشان رفت. عناوین داستان های این کتاب به طور مشترک بین مترجمان نامبرده اش، بازگردانی شده اند، به این ترتیب است: «فرماندار جدید»، «محبوب همه»، «دماغه سبز»، «شبی در قبرستان»، «در شعبه پست»، «عذاب سال نو» و «روشنایی ها».

کتاب «محبوب همه و روشنایی‌ها» که به عنوان چهاردهمین کتاب مجموعه «داستان جهان» انتشارات بوتیمار چاپ شده، ۱۲۸ صفحه، هزار نسخه شمارگان و ۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.