تدارک حضور مهمانان و حاضران در مراسم افتتاحیه و عدم حضور نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دوره از نمایشگاه از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: دومین هفته کاری بعد از تعطیلات نوروز نیز از نظر اخبار حوزه کتاب، تحت شعاع خبرهای مربوط به آماده سازی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است و بیشتر اخبار مهمی که در این هفته منتشر شدند و به مرور آن ها خواهیم پرداخت، مربوط به نمایشگاه هستند.

به این ترتیب مرور اخبار کتاب در هفته ای که گذشت، از نظر مخاطبان می گذرد.

ناشران برتر سال ۹۳ معرفی می شوند

این هم از دیگر خبرهای مربوط به نمایشگاه کتاب است که ناشران برتر سال ۹۳ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بیست و هشتم، با حضور رئیس جمهور معرفی خواهند شد.

نخستین جلسه هیئت داوران انتخاب ناشر نمونه ۱۳۹۳ هم با حضور همایون امیرزاده رئیس این هیئت روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین برگزار شده است.

امیرزاده درباره زمان اعلام فهرست ناشران برتر سال ۱۳۹۳ گفت: همه ساله ناشران برتر روز افتتاحیه نمایشگاه در حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تقدیر می‌شوند. با برگزاری جلسات و بررسی شرایط ناشران تلاش می‌شود تا در تاریخ معین ناشران برتر معرفی شوند.

معرفی رئیس و هیئت داوران انتخاب ناشر نمونه

روز قبل از انتشار خبر مربوط به معرفی ناشران برتر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، خبری درباره انتخاب هیئت داوران این موضوع با حکم عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد منتشر شد. به این ترتیب، با حکم رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعضای هیئت داوران انتخاب ناشر نمونه سال ۱۳۹۳ منصوب شدند و همایون امیرزاده به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شد.

حضور معاون سازمان جهانی مالکیت فکری در مراسم افتتاحیه

اما خبر دیگری که مربوط به مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران است، درباره یکی از حاضران در این مراسم بود.  سخنگوی وزارت ارشاد روز دوشنبه ۲۴ فروردین، از حضور معاون مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری در امور فرهنگ و صنایع خلاق در پنجمین همایش مالکیت ادبی و هنری و همچنین افتتاحیه نمایشگاه خبر داد.

حسین نوش آبادی این هفته درباره برگزاری پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با محوریت حمایت بین‌المللی از آثار ادبی و هنری، فرصت‌ها و چالش‌ها در روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت صحبت کرد و از حضور معاون مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری در امور فرهنگ و صنایع خلاق در این همایش و افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران و همچنین نشست‌های اختصاصی با فعالان عرصه کتاب و موسیقی و فیلم خبرداد.

نهاد کتابخانه ها به نمایشگاه نمی آید/ مختارپور: قهر نکرده ایم

یکی از اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته، مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود که البته این خبر هم مرتبط با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.  

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بیست و سومین یادداشت خود، که این هفته منتشر شد،  به مسائل مختلفی از جمله عدم حضور نهاد کتابخانه ها، در نمایشگاه امسال اشاره کرد. وی در بند هفتم یادداشت خود نوشت: با توجه به بررسی های انجام شده و لزوم صرفه جویی و دقّت در مصرف صحیح بودجه نهاد تصمیم گرفته شد از صرف هزینه برای برپایی غرفه در نمایشگاه بین المللی کتاب خودداری و هزینه های پیش بینی شده برای آن در جهت تأمین کتاب های جدید برای کتابخانه های سراسر کشور مصرف شود.  

بعد از انتشار این مطلب، خبرنگار مهر در یک گفتگوی حضوری در این باره با مختارپور گفتگو کرد و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به صرفه جویی ۵۰۰ میلیون تومانی این نهاد از محل شرکت نداشتن در نمایشگاه کتاب تهران، از هزینه کرد این بودجه برای خرید کتاب به انتخاب کتابداران سراسر کشور خبر داد.

وی با طرح این سوال که «آیا ترجیح مردم این است که کتاب بیشتری در کتابخانه‌های عمومی برای خواندن داشته باشند یا اینکه نهاد به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی کشور بودجه اش را صرف حضور در نمایشگاه کند؟» ادامه داد: به هیچ عنوان نباید از این تصمیم با عناوینی چون قهر کردن و یا موضوعاتی از این دست سوء برداشت شود. نهاد به عنوان یک سازمان فرهنگی، اساسا محصولی ندارد که بخواهد آن را در قالب غرفه‌ای در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه کند و در  فضای کم موجود در نمایشگاه، برای خود جایی را در نظر بگیرد.

۱۰ میلیارد تومان برای شارژ بُن‌کارت‌های دانشجویان و طلاب

در خبر دیگری هم که روز چهارشنبه ۲۶ فروردین منتشر شد،  مدیر کمیته رفاهی و هماهنگی نهادهای همکار بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای شارژ بُن‌کارت‌های الکترونیک دانشجویان و طلاب در این نمایشگاه خبر داد.

نیکنام حسین پور با اشاره به رسیدگی وزارت ارشاد به مساله بن کارت ها،  در این باره گفت: امسال نیز نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این منظور تخصیص داده شده است.  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه امسال کتاب تهران برای هر دانشجو و طلبه ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته است که این مبلغ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین مانند دوره‌های گذشته، دانشجویان و طلاب متقاضی نیز ۴۰ هزار تومان به حساب واریز می‌کنند و بن کارت الکترونیک ۸۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.  با در نظر گرفتن این اعتبار، پیش‌بینی شده است که ۲۵۰ هزار دانشجو و طلبه بن کارت‌های الکترونیک را در سطح کشور دریافت کنند.

انتخاب اعضاى كميسيون‌های پنجگانه اتحادیه ناشران

این خبر نیز دیروز چهارشنبه ۲۶ فروردین منتشر شد و به موجب آن،  محمدمهدى فخرى‌زاده دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان کار انتخاب اعضاى كميسيون‌های پنجگانه این اتحاديه خبر داد و گفت: این کمیسیون‌ها به زودى كار خود را در حوزه‌هاى مربوطه شروع مى‌كنند.

وى افزود: امسال كار كميسيون بازرسى اتحاديه در جهت شناسايى اعضاء بدون پروانه كسب سنگين‌تر خواهد بود.

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در ادامه تاکید كرد: تاكنون حدود ۱۶ هزار پروانه نشر از سوى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى صادر شده است و با توجه به حضور بيش از ۲۰۰۰ كتابفروش در سطح شهر تهران، جمعاً ۱۸ هزار واحد فرهنگى در راستاى چاپ، توزيع و فروش كتاب بالقوه وجود دارد كه از اين تعداد فقط ۱۲۰۰ واحد به صورت قانونى فعاليت دارند؛ يعنى داراى پروانه كسب هستند و تا رسيدن به سطح مطلوب، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنفى بايد كار خود را با قانون تطبيق دهند.

انتشار فراخون بیست و سومین جایزه جهانی كتاب سال

این هفته، همچنین فراخوان بیست و سومین دوره جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

در این فراخوان از کلیه ناشران، پدیدآورندگان و صاحبنظران دعوت شده یک نسخه از کتب مورد نظر خود را طی معرفی کوتاهی از اثر، خطاب به دبیر جایزه جهانی کتاب سال، تا پایان مهرماه ۱۳۹۴به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

دبیرخانه جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی كتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح كه برای اولین بار طی سال قبل میلادی (۲۰۱۴) به زبان‌های گوناگون در كشورهای مختلف (بجز ایران) چاپ شده است، بیست و سومین دوره جایزه جهانی كتاب سال را برگزار می‌كند.

چاپ خاطرات دیدار رهبر انقلاب و همسر امام(ره)

اما یک خبر هم از میان خبرهای حوزه اجرایی کتاب در این هفته، به چاپ و نشر کتاب و بازار نشر مربوط است. این خبر درباره کتاب  «یاد و یادگار»، خاطراتی از دیدار حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) با همسر مکرّمه‌ حضرت امام (قدّس سرّه‌الشرّیف) است که قرار است در مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب در هفته‌ مقام زن رونمایی شد.

آنچه در این کتاب مختصر و کم حجم جمع‌آوری و به علاقمندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدّس سرّه‌الشرّیف، تقدیم می‌شود نمونه‌هایی است از بیانات و گفتگوهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه‌العالی) در دیدار با همسر مکرّمه‌ حضرت امام(ره) به علاقمندان اسلام ناب محمّدی و پیروان راه امام راحل(ره) تقدیم می‌کند.

این کتاب هنوز عرضه نشده ولی به زودی در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.